Aktivering av hund, dåligt samvete?

FrontLine_

Trådstartare
Här vill jag ha ärliga svar vad ni bukare tycker! Inga påhopp och diverse saker, utan bara raka svar samt gärna lite varför ni tycker så och lite förslag på vad jag skulle kunna göra isf:)

Idag har jag en sån dag där jag känner att atlas inte är tillräckligt aktiverad, och jag får riktigt dåligt samvete. Det är av och till med dom här dagarna, ibland känner jag att jag är jätte duktig på att hitta på grejer med han, meeen.. jag drar en ungefärlig lista på hur dygnet kan se ut, så får ni gärna komma med både positiva och negativa åsikter.

08.00 - Vi stiger upp och går på en kiss&bajs-runda som tar ca 10-15 minuter. När vi kommer in får han frukost, och sen lägger vi oss en stund till.

12.00 - Vi går på en långpromenad i ca 1-1,5 timme där vi ibland tränar lite allmän lydnad, vi letar saker, han får rejsa en stund i skogen, eller så slappar vi bara på promenaden. Efter det får han lunch, som han ofta får leta åt själv.

16.00 - Promenad igen på ca 30 minuter, tar ofta en prommis genom samhället för lite miljöträning. Sen mat igen, som han inte behöver göra så mycket för att få.

På eftermiddagen någon gång: Försöker hitta på något med han som kräver lite, antingen lite sökövningar, tränar på något nytt trick med klickern, men just nu känns det som att det står rätt stilla, kommer som inte på nåt att göra, allt blir ju så enformigt:/

20.00 - Ut och ta luft, ca 20 minuter, blir ibland också en längre stund beroende på vad vi känner för. Mat igen, som oftast bara blir serverad, ibland får han jobba lite för det också.

23.00 - Kiss/bajs/rejs runda. Han får komma ut och springa av sig lite, göra sina behov sen in och få mat IGEN, och sen är det sängdags.

Några höjer säkert på ögonbrynen när ni ser att han får mat rätt ofta, men det behövs annars spyr han..Mindre portioner oftare gör att han inte spyr.

Sen självklart varierar ju dagarna, han får oftast följa med om vi åker bort nånstans, vissa dagar får han busa med sina hundkompisar, Och jag ska även erkänna att vissa dagar blir det bara pannkaka av, och det blir bara kissochbajs rundor..

När snön försvunnit ännu mera tänker jag gå en spårkurs så där får vi ju lite mer saker att göra..

Ska tillägga att han är rätt aktiv av sig, stor hund och tycker om att tänka, lär sig snabbt och så!

Som sagt, jag är öppen för all sorts kritik, däremot vill jag inte ha några rena påhopp som "stackars hund, du tar ju inte hand om han".

Sv: Aktivering av hund, dåligt samvete?

Oj..du går ju försjutton nästan mer än vad jag gör=)

Dagen börjar alltid tidigt enligt vanlig vecka så ser det ut så här.

07.00 Morgon rundan 15 min + en tur i rastgården på hemvägen

12.00 hundarna leker i trädgården ca 2 timmar

17.00.Promenad ca 1 mil om inte så drar vi mellan 6-8 km 3 gånger i veckan..tid beroende på temp i bland får man ta de klockan 6 på morgonen eller 9 på kvällen.

Hundarna brukar däremellan få mat vid 19-20 tiden dom äter i gång om dagen.

21.00 ut i trädgården brukar göra bus då kasta lite bollar kasta ut godis på gräsmatan så dom får leta lite..allmän psykisk aktivering.

23.00 -00.00 Natt rundan 15 min ca..sen sover dom gott.

Sen är vi ute mycket och kör på helgerna och i skogen träffar vänner det är hundutställningar mm..

Om ni undrar hur man lyckas..Sambon jobbar heltid Dag och jag 82% Natt..Sen har vi hundar som MÅSTE jobba.
Men de är KUL :bump::bump:

Jag tycker inte du behöver ha dåligt samvete. Förstår inte att du hinner, har du inget jobb?:p
Jag aktiverar inte min hund sådär mycket varje dag utan det är rätt olika. Ibland blir det mycket aktiviteter och ibland ingenting men oftast något mittemellan.
Ibland blir det ju såna där dagar när man inte orkar/hinner göra nånting med hunden annat än rastningsrundor, jag får också dåligt samvete då, men jag tror inte dom lider så väldigt om det inte är för ofta. Det beror ju på vad man har för hund oxå men även den mest aktiva hunden måste ju kunna stå ut med en vilodag ibland tycker jag, vad händer annars om man blir sjuk?

Jag tycker inte du behöver ha dåligt samvete. Förstår inte att du hinner, har du inget jobb?:p
Jag aktiverar inte min hund sådär mycket varje dag utan det är rätt olika. Ibland blir det mycket aktiviteter och ibland ingenting men oftast något mittemellan.
Ibland blir det ju såna där dagar när man inte orkar/hinner göra nånting med hunden annat än rastningsrundor, jag får också dåligt samvete då, men jag tror inte dom lider så väldigt om det inte är för ofta. Det beror ju på vad man har för hund oxå men även den mest aktiva hunden måste ju kunna stå ut med en vilodag ibland tycker jag, vad händer annars om man blir sjuk?

Ja altså, ALLA dagar ser ju inte ut såhär, men det är väl på ett ungefär..:) Jag har en hund som är rätt krävande, och jo, jag jobbar. Nästan hur mycket som helst, men mitt liv kretsar väl kring jobbet och hunden skulle jag nog kunna påstå haha..

Självklart har han latdagar, men det syns på han att han blir rätt rastlös då haha.. men jag får väl hoppas att han är nöjd med det som erbjuds nu då haha=)

Jobbar du hemifrån?

Jag skulle inte ha så ångest om jag var du. Jag har nyligen skaffat en Australian Shepherd, en omplacering och jag var ganska nervös huruvida jag skulle kunna ha en så krävande ras.

Jag flängde runt som en skållad råtta på agilitybanan, jag fixade spår gömde saker hemma och allt vad jag kunde komma på.

Nu har jag lugnat ner mig och märker tex att min hund är väldigt fysik, men han är måttligt intresserad av att jobba med huvudet, så känner jag att han har blivit lite försummad så tar jag fram cykeln och cyklar en mil. Lycklig och trött hund.

Vi aktiverar inte vår vovva speciellt mkt (amstafftik på snart ett år), det blir en längre promenad mitt på dagen förutom alla kortare kiss- och bajspromenader. Däremot är hon nästan alltid med oss vart vi än åker, tror att det är därför hon är så lugn och tillfreds med livet som hon är. Det är sällan hon är själv, blir några timmar i veckan när sambon och jag jobbar samtidigt.

Idag tog jag med henne in till stan och gick en sväng i parken, jättebra miljöträning, och sen fick hon ligga i bilen när jag uträttade några ärenden. Åker vi hem till folk är hon alltid med, ibland åker vi bort till "hundgården" dit folk kommer och låter sina hundar leka av sig, några dagar i veckan är hon med i stallet osv. Bara hon får vara med så är hon nöjd och glad! Är även på hundkurs en gång i veckan. Inne ligger hon mest och sover, leker lite med sina leksaker ibland och så brukar vi gömma godis. Hon får även mycket tuggben att ligga och gnaga på.

Jag tycker det låter jätte bra och skönt med alla dina promenader.
Och du kan ju byta ut en av snabbis promenaderna mot ett litet träningspass.

Då är ni ute, ni har roligt, du får en lydigare hund och hunden får jobba med huvudet :banana:

Bara att du inte lämnar hunden ger dig en guldstjärna i kanten i mina ögon iaf. :D

Nu vet jag inte vad du har för hund, och är heller ingen expert.
Du känner ju själv av hos din hund om den är understimulerad eller ej - oftast. Om man stimulerar hunden väldigt mycket under några dagar, blir hans beteende annorlunda då? Verkar han lugnare, fridfullare, mer till ro? En del hundar blir svåra att kontrollera när de är understimulerade, och andra visar nästan ingenting för ögat, men oftast kan man uppleva skillnad om man under några dagar lyckas stimulera den tillräckligt. Kräks hunden när den äter stora portioner? Kan det bero på stress? Hur beter sig hunden vid måltiderna? Oftast är det vardagliga beteenden eller småsaker som visar sig när hunden inte får tillräckligt att göra.

Hur mycket en hund behöver stimuleras är ALLTID individuellt. Du måste testa själv vad som passar din hund och visar det sig att du har fått huskey-energi i din hund då får du tänka om helt i din vardag eller placera om hunden hos ngn som har tid för den.

Ang måltiderna så har min hund fri tillgång på foder. En rätt stimulerad hund som mår bra, är frisk, och inte har några invanda olater/ovanor som att stressäta eller liknande, bör kunna ha fri tillgång på foder anser jag. Men det finns alltid undantag förstås. Det jag vill säga är dock att jag personligen inte anser att det är skadligt för din hund att få mat flera ggr om dagen. Du gör det som passar honom bäst.

En vanlig dag för oss ser oftast ut såhär

03.30 10 min snabbrastning av sambon innan han åker till jobbet

07.00-08.00 Jag går upp (alternativ kommer från jobbet )och går på rastning ca 30 min.frukost efter det

1100-1200 långpromenad 1-2 timmar alternativ blir lös i skogen eller bus med hundkompisar

1700 oftast 30 min promenad men ibland "kortare" långpromenad ca 50 min,här tränas också en del lydnad med fokus på det mentala. middag efter det.

20.00 rastning ca 20 min innan vi går o lägger oss eller jag åker till jobbet

Den yngsta av hundarna (14 mån) är väldigt lekfull och håller igång ganska ordentligt inne med bollar o andra leksaker också.Ben serveras ca 4 dagar i veckan då jag hinner vakta dem,(då de slåss annars).

Helgerna ser lite annorlunda ut beroende på vad vi själva hittar på.Ibland är de själva några timmar om vi är ute på något o ibland är de med hos svärföräldrarna eller i sommarstugan och springer lösa hela tiden.

Atlas är rätt aktiv av sig, vare sig vi har tränat mycket, eller inte alls.. Jag märker som ingen skillnad på honom.. :/

När det gäller maten så kräks han "på tom mage".. Han stressäter inte, får inte stora portioner eller något liknande, utan det är bara helt enkelt när han är hungrig som han kräks, och det har vi löst genom att ge han mat i mindre portioner, men oftare..

Jag får helt enkelt hoppas på att han får tillräckligt med stimulering.. :)

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 118
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 605
Hundhälsa Hej! Jag har en ung hund ca 4.5 år med artros i både ena armbågen och ena höften. I armbågen är det måttlig artros medan i höften bara...
Svar
2
· Visningar
623
Senast: Lyan
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 074
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar