Sv: Aktivera sin kanin.
Ibland har jag trott att min innekanin har det tråkigt även om jag har massor av leksaker till henne som hon skulle kunna leka med. Men jag tror helt enkelt att hon leker när hon har lust och vilar när hon vill det (vilket är större delen av dagen).
Molly har olika bollar, en som jag sätter godis i och som hon ska putta på för att godiset ska ramla ut, några med en pingla i, en som jag kan sätta grönsaker i. Hon har två tunnlar, en som hon springer genom och en som hon mest kastar runt och bökar med. Sen gör jag även egna leksaker av tomma toarullar och godisaskar, som jag fyller men något hon gillar och så får hon komma på hur hon ska göra för att få ut godiset. Hon har flera leksaker men jag kommer inte på vilka just nu. Ibland har hon lekt med mina vantar eller något annat som legat på golvet. Annars försöker jag variera leksakerna, så hon inte har alla på en gång utan jag byter ut lite nu och då när hon verkar ha tröttnat på det som är framme.
Att skriva ett schema om hur du ska göra med din kanin varje dag kan inte jag. Men ja kan skriva hur jag brukar göra.
*Släpper ut henne när jag stiger upp och ger henne frukost.
*Sätter mig och pluggar, Molly springer och busar på vardagrumsmattan.
*Molly försvinner in under sängen och sover.
*Molly kommer fram vid lunchtid och då brukar vi läsa tidningen tillsammans på golvet. Eller jag försöker läsa innan Molly river sönder den. Sen busar vi kanske lite om Molly har lust, gör lite trick eller bara kelar en stund.
*Efter det pluggar jag igen och Molly lägger sig under sängen.
*När jag har lagat och ätit middag brukar hon vakna till och komma och hälsa och kanske gå och äta nåt eller så.
*På kvällarna burkar vi busa lite igenon då hon är piggare då. Sen ligger vi i soffan och kollar på tv och kelas.
*När jag ska lägga mig stänger jag in henne i buren och ger henne kvällmat.
Det är klart att hon hoppar fram och petar på någon leksak och så när hon sover under sängen också. Och ibland tar jag med henne till datorn i famnen en stund. När jag inte är hemma är hon instängd i buren och då brukar jag försöka hitta på något hon kan leka med där.
Det finns säkert många som gör mycket mer saker med sina kaniner men både jag och Molly verkar tycka att det här funkar bra för oss.