Aktivera hund i stan ?

Enligt Fästing.nu smittar fästingen 1-2 dygn efter den bitit sig fast. Då är den redan död om hunden har Bravecto. Finns mao inget skäl för oro :)
Du glömde "oftast".. :angel: på fästing.nu skriver de angående borrelia att "Det beror på att det oftast dröjer 1–2 dygn innan smittämnet, som finns i fästingens tarmkanal, överförs. Ju tidigare du upptäcker och tar bort fästingen desto mindre är alltså risken att smittas"

Om TBE skriver de "TBE-viruset överförs direkt vid bettet och vaccination rekommenderas när man vistas i naturen i riskområden."

I bipacksedeln för Bravectos tuggtablett står: "Parasiten måste få i sig fluralaner för att exponeras för substansen, därför kan risk för parasitöverförda sjukdomar inte uteslutas."

Sedan är din slutsats säkert är korrekt - att det inte finns några större skäl till oro för borrelia på hund som äter bravecto.

Center for disease controll and prevention delar @vallhund s uppfattning att flera smittor överförs med fästingens saliv och därför överförs redan vid bett https://www.cdc.gov/ticks/life_cycle_and_hosts.html

(Jag lärde mig något nytt när jag googlade - man ska tydligen (för risken för borrelia) aldrig klämma sönder en fästing. Här har man också en fördel med bravecto - när fästingen dör och ramlar av minskar risken att mag-/tarminnehåll stötts upp i samband med att fästingen tas bort)

Hoppa upp och ner på bänkar/stora stenar/refuger, fotgång zick-zack över trottoaren, göra en snurr, byta sida, stopp och gå igen, godissök på träd, titta på folk, balansera på kanter. Finns mycket man kan göra under promenad. :)

Liknande trådar

Hundhälsa Igår kväll började Slyngeln plötsligt klia sig "överallt" och var klart besvärad utan att verka hitta stället det kliade på ordentligt -...
Svar
6
· Visningar
1 214
Senast: Roheryn
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 199
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
8 063
Senast: Dopy
·
Hundhälsa Vet inte var jag ska börja, kör med anonymt nick, detta börjar bli ohållbart. För att hålla oss anonyma vill jag inte gå ut med ras på...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 346
Senast: soom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar