Aktivera hund i stan ?

Bonica

Trådstartare
Jag klarar mentalt inte av att hantera dessa mängder fästingar som kryper på mina hundar just nu, efter varenda skogspromenad. Igår kväll plockade jag av ett tjugotal efter en 2 timmars promenad och idag åtminstone ett tiotal efter bara en 30 minuters promenad.
Hur aktiverar ni era hundar i stadsmiljö ? Behöver motiovation till att åtminstone hålla mig i stan några gånger i veckan :)

Går långpromenader, har henne lös, cyklar, kör lite sök, apportering. Ja allt man gör även på landet :)
Vet inte riktigt vad skillnaden skulle vara?

Jag klarar mentalt inte av att hantera dessa mängder fästingar som kryper på mina hundar just nu, efter varenda skogspromenad. Igår kväll plockade jag av ett tjugotal efter en 2 timmars promenad och idag åtminstone ett tiotal efter bara en 30 minuters promenad.
Hur aktiverar ni era hundar i stadsmiljö ? Behöver motiovation till att åtminstone hålla mig i stan några gånger i veckan :)
😁 Jag åker till stan just för att aktivera Ville vilding, titta på folk, fåglar, gå fint i närheten av folk, träna med mycket störning. Åka buss någon station, sitta på ett utefik osv. :)

Det är massa spännande lukter i stan, så bara att gå å sniffa runt är kul, annars hoppa upp på bänkar, bara få upp framtassarna på bänk (beroende på hundens storlek ;) ), hälsa på folk som vill hälsa, ta buss, gå fint i kopplet när det är mycket folk, gå förbi flock med duvor, se på ankor i parken, hittade en spännande sak att gå balansgång på i min stad kanske det finns nått sånt, picknick/fika nånstans, är det jag kom på :)

Får åka in till sthlm och fika och promenera i galleriorna 😂
😂 Vi tycker att det är ett äventyr att åka in till vår lilla stad, men så är Ville en bonnhund 😂 Här hemma ser vi i princip aldrig en människa på våra promenader. Stockholm skulle göra honom slut, vi tillbringade en natt i Göteborg i vintras, det var promenader som tog på honom. ❤ Trots att vi kom sent och åkte tidigt. :)

😂 Vi tycker att det är ett äventyr att åka in till vår lilla stad, men så är Ville en bonnhund 😂 Här hemma ser vi i princip aldrig en människa på våra promenader. Stockholm skulle göra honom slut, vi tillbringade en natt i Göteborg i vintras, det var promenader som tog på honom. ❤ Trots att vi kom sent och åkte tidigt. :)
Vad söt :)

Kokosolja är tydligen fästingavskräckande.
Jag är beredd att prova allt, hundarna har bravecto men det verkar inte vara lika effektivt i år som åren innan så nu har jag dom senaste dagarna fått sitta och rensa fästingar ur pudelkrull, kan tyvärr inte snagga dom heller just nu :/

Jag är beredd att prova allt, hundarna har bravecto men det verkar inte vara lika effektivt i år som åren innan så nu har jag dom senaste dagarna fått sitta och rensa fästingar ur pudelkrull, kan tyvärr inte snagga dom heller just nu :/

Bravecto stöter inte bort fästingar. Dom får dem ändå, men de dör när de fäster och hinner därför inte sprida någon eventuell smitta.

Spännande :) vad för platser använder du till sök och apport ?

Vid nån lekpark, trädgårdsföreningen t.ex
Så länge vi inte är i vägen. Finns lite områden omkring kyrkorna här i stan eller vid stora biblioteket.
Tycker det är kul o lägga två dummies i en trapp så skickar jag upp henne där :)

Bravecto stöter inte bort fästingar. Dom får dem ändå, men de dör när de fäster och hinner därför inte sprida någon eventuell smitta.
Tyvärr verkar den effekten avtagit i år då jag plockat både levande och döda fästingar satt sig :(
Det är första året jag hittat levande fästingar, åren innan har någon enstaka satt sig och dött

Jag har scalibor på Ruben, inte en enda fästing trots fluffig päls och ute i högt gräs, skog och stallmiljö.

Han får åka pendel, spårvagn, sitta på uteservering, hoppa mellan bänkar vid en utescen, balansera på kanten till fontäner, träna lite enklare rally i någon park osv.

Tyvärr verkar den effekten avtagit i år då jag plockat både levande och döda fästingar satt sig :(
Det är första året jag hittat levande fästingar, åren innan har någon enstaka satt sig och dött

De dör ju inte handlöst utan medans de suger blod. De du hittat kanske har nyss satt sig. Det är när fästingen ska släppa som smitta kan komma.

Vi la viltspår i Tessinparken när vi bodde i innerstan, så det går att göra klassiska aktiveringar i stan också. Bra störningsträning :D Däremot kanske man inte bör lämna klöven framme utan kasta fram den när man vill belöna istället.

Men du kan ju göra dog parkour och balansövningar på lekparker, bänkar etc. också

De dör ju inte handlöst utan medans de suger blod. De du hittat kanske har nyss satt sig. Det är när fästingen ska släppa som smitta kan komma.
Vissa smittor överförs direkt när fästingen biter sig fast, de flesta när fästingen biter sig fast o tömmer tarmen.

Liknande trådar

Hundhälsa Igår kväll började Slyngeln plötsligt klia sig "överallt" och var klart besvärad utan att verka hitta stället det kliade på ordentligt -...
Svar
6
· Visningar
1 214
Senast: Roheryn
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 199
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
8 063
Senast: Dopy
·
Hundhälsa Vet inte var jag ska börja, kör med anonymt nick, detta börjar bli ohållbart. För att hålla oss anonyma vill jag inte gå ut med ras på...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 346
Senast: soom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Vilket är ert favoritgodis?
  • Sytråden del 4