parellikusken
Trådstartare
Mina föräldrar vill gärna skaffa hund och jag ska eventuellt flytta upp till dom och då skaffar vi hunden tillsammans.
Vi hade en cavalier när jag växte upp, men pga hälsoläget blir det såklart ingen till sådan. Även min okunniga pappa gärna vill..
Med honom höll jag på med agility och mamma spårade med honom. Han var inte så smart, så svårtränad..
Så vi har lite hunderfarenhet iaf.
Vi håller på att diskutera olika raser nu..
De krav vi har är:
- En liten till mellanstor hund, ska lätt kunna följa med föräldrarna i husbilen.
- Positiv till arbete, men inte i nivå med en brukshund.
- Gärna en gladlynt social hund
- Inte så lätt till skall som typ en spets
- Föräldrarna vägrar alla former av terrier
- Pappa vill INTE ha en pudel, vinthund, tax eller sheltie
- Gärna lite längre päls då det är mysigt och är bra när det kryper nedåt -25 grader på vintrarna här
- Inte så mycket jaktinstinkt
Det vi kan erbjuda en hund:
- Joggingturer
- Ridturer om det fungerar
- Följa med överallt
- skogspromenader
- Agility
- Personspår
Vad för ras tror ni skulle passa oss?
Jag är löjligt sugen på en Pumi då de verkar vara så glada och härliga. Men har inte så bra koll på dom i övrigt. Träffade en väldigt härlig Puli när jag var i Ungern, så är nyfiken på dom med.
Mamma är lite inne på dansk svensk gårdshus medan pappa är inne på dvärgschnauzer.
Så skulle behöva hjälp med att reda ut lite vad vi skulle passa med för hund och tips på raser vi inte tänkt på.
Vi hade en cavalier när jag växte upp, men pga hälsoläget blir det såklart ingen till sådan. Även min okunniga pappa gärna vill..
Med honom höll jag på med agility och mamma spårade med honom. Han var inte så smart, så svårtränad..
Så vi har lite hunderfarenhet iaf.
Vi håller på att diskutera olika raser nu..
De krav vi har är:
- En liten till mellanstor hund, ska lätt kunna följa med föräldrarna i husbilen.
- Positiv till arbete, men inte i nivå med en brukshund.
- Gärna en gladlynt social hund
- Inte så lätt till skall som typ en spets
- Föräldrarna vägrar alla former av terrier
- Pappa vill INTE ha en pudel, vinthund, tax eller sheltie
- Gärna lite längre päls då det är mysigt och är bra när det kryper nedåt -25 grader på vintrarna här
- Inte så mycket jaktinstinkt
Det vi kan erbjuda en hund:
- Joggingturer
- Ridturer om det fungerar
- Följa med överallt
- skogspromenader
- Agility
- Personspår
Vad för ras tror ni skulle passa oss?
Jag är löjligt sugen på en Pumi då de verkar vara så glada och härliga. Men har inte så bra koll på dom i övrigt. Träffade en väldigt härlig Puli när jag var i Ungern, så är nyfiken på dom med.
Mamma är lite inne på dansk svensk gårdshus medan pappa är inne på dvärgschnauzer.
Så skulle behöva hjälp med att reda ut lite vad vi skulle passa med för hund och tips på raser vi inte tänkt på.