Aktiv promenad

Aliil

Trådstartare
Behöver lite tips om hur jag ska kunna aktivera min hund under promenaderna. Sitt, ligg och stanna räcker inte till.

Kasta in en boll bland buskar och snår funkar. Dock hoppar hon sidles framför mig så fort jag har bollen. Att låta henne ha bollen funkar inte i koppel då hon tappar den och så blir det e ryck fram. Och i koppel måste hon gå i stundtals.

Så vad kan jag hitta på under promenaderna som håller hjärnan aktiv?

Sv: Aktiv promenad

Leta godis i träd, kontaktövningar med störning (exempelvis bland folk). Träna stadga, att hunden ska ligga/sitta/stanna oavsett vad du gör (gå runt hunden, släng iväg en boll osv).

Hoppa över saker, hoppa upp och ner från stenar, Balansera på nedfallna träd,skicka hunden runt träd. Finns massor men är nog det jag kommer på just nu :)

Godissök, i högt/lågt gräset i trädstammar m.m träna på att hunden bara får bollen om den går fint.
Hoppas ni hittar nått roligt som passar er :)

Du kan köra lite uppletande (gå en ruta i skogen och lägga leksak där som hunden sedan får hämta, googla för mer info), göra godisspår, är ni två kan en gå gömma sig så får hunden leta eller om du är själv gömmer dig när hunden är upptagen med annat och inte ser.

Ta med ena portionen mat ut och släng i mossan - garanterat hjärngympa att hitta det.
Eller göm godis i barken på träd.

Gör jag det kommer hon bli MYCKET upprörd vid mat dax. Har hon inte ätit från skålen har hon inte ätit alls.

Men en del kan jag ta och slänga ut.

Malibu_Stacy: Problemet e lite här att hon har full koll på mig. Och här måste vi vara två, så att den ena lockar/distrahera henne medan jag gömmer mig.

Cocos: Det kan jag försöka med. Ffa se om nu fattar det här med att söka. Bollen går det med och mig efter ett tag. Hon har inte riktigt kommit under full med att man kan använd nosen och inte bara ögonen:cool:

*Gotlandsrusset*: Har försök med kontaktövningar bland folk. Men funkar inte alls. Hon ska då ha kolla på allt och allt och tycker jag e mest jobbig. Jag e ju där och det e allt hon behöver vet tycker hon.:grin:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 820
Senast: Maniac123
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 097
Senast: Liran
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 373
Senast: Hellhound
·
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
3 603
Senast: alicegard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka