Aktiespara

MissFideli

Trådstartare
Jag vill ha ihop så mycket som möjligt på ett år och funderar på att använda mig av en aktiemäklare eftersom jag har noll koll på sånt. Kommer spara bredvid också, men har nu 6000 som jag tänkte sätta in på ett sånt konto. Måste jag sätta in pengar varje månad eller kan man använda ev vinst och investera om? Förlusten blir ju mindre för mig då, men hindrar det vinstmöjligheterna för mycket?

Jag vill ha ihop så mycket som möjligt på ett år och funderar på att använda mig av en aktiemäklare eftersom jag har noll koll på sånt. Kommer spara bredvid också, men har nu 6000 som jag tänkte sätta in på ett sånt konto. Måste jag sätta in pengar varje månad eller kan man använda ev vinst och investera om? Förlusten blir ju mindre för mig då, men hindrar det vinstmöjligheterna för mycket?

Jag är jättedålig på aktier. Jag har en som sköter sånt åt mig.

Men det jag tänker är att aktier för 6000 borde inte generera så stor avkastning per månad att det blir så mycket att investera om sas.
Det som sker är väl att de kan stiga i värde. Men det får du ju bara ut pengar på vid försäljning.
Så frågan är om det är värt att avlöna någon att köpa och sälja så kortsiktigt med sån liten summa.
Det är ju också mer högrisk om man satsar på kortsiktiga snabba pengar.

Jag hade placerat dem långsiktigt och om jag hade råd lagt in mer och mer.

Har du ett så kortsigtigt sparmål är aktier def inte att rekommendera. Att bara satsa på högriskaktier är oerhört riskabelt. Lägg sedan till c-avgifter och skatt. Nej, handlar det om att få ihop så mkt som möjligt på ett år hade jag def inte köpt aktier.

Jag har ett konto på Avanza, och har man under 40000 tusen kan man få ett gratis kontor utan avgifter.

Jag har en del pengar på Collector bank, 0,80 proc ränta just nu, fria uttag. Men på ett år ger det ju ändå inte mycket. Om man låser pengarna på ett år får man 1,0 procent ränta, men då måste man sätta in minst 100K.

Med andra ord, det är svårt att trolla med 6000 kr på ett års sikt.

Jag hade en liten slant som jag också ville öka på kort sikt. Jag valde två fonder med mycket hög risk. Det gav mig nästan 20 procent i ränta. Så på ett år kunde jag ta ut lite drygt två tusen extra. Det var ju då med insikten att jag också kunde mista hela pengen.

Okej, så madrassen är bättre trots allt?

Avanza har ett sparkonto med 0,8 % ränta. Det känns tryggare än att spara i aktier, speciellt om du sparar under så kort tid.

Jag sparar i aktier varje månad, men det är pengar som jag "inte har behov av", dvs kraschar hela börsen så är det inga pengar som påverkar mitt liv i övrigt. Även om en krasch är tråkig just då förstås. Jag sparar på ca 30-40 års sikt.

Liknande trådar

Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
367
Senast: Fetaost
·
Juridik & Ekonomi Jag sålde mitt hus i årsskiftet och fick då loss en del pengar. Jag har alltid gillat tanken med att vara helt skuldfri (dvs inte ens...
2
Svar
21
· Visningar
2 262
Samhälle Ponera att någonting händer så att betalsystem, bankernas system och möjligheter att ta ut kontanter ligger nere en längre period, minst...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 386
Senast: Lingon
·
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 334
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix