Aktiebolag vanligt?

karamelldrottningen

Trådstartare
Då menar jag en form av aktiebolag där alla i stallet äger en del av bolaget, att man sas köper in sig i bolaget för att få ha sin häst där. Vill man flytta så får man tillbaka den summan man gav innan man flyttade in.

För/nackdelar?

Sv: Aktiebolag vanligt?

Det är väl egentligen inte aktiebolag det du beskriver utan mer ett andels stall. Det är nog inte så vanligt när det gäller hästar men med båtar och båtplatser finns det en hel del andels hamnar.
När det gäller hamnar så är fördelen att man äger en bit av hamnen och om den är välskött kan man ofta sälja sina andel med vinst efter några om man inte vill ha den kvar.
Nackdel är ju att man äger den och får hjälpa till både fysiskt och ekonomiskt med skötsel och underhåll av hamnen. Sedan kan det vara mer eller mindre omöjligt att bli av med icke önskvärd ägare.

Att ha samma system i ett stall kommer ju att fungera med samma för och nackdelar. Om du menar att man inte äger sin bit utan ska få tillbaka pengarna om man flyttar. Ja då finns knappast några fördelar alls men däremot en stor nackdel med att man måste ha tillgång till lika mycket pengar som alla som finns i stallet satt in, i fall alla skulle vilja flytta på samma gång.
Vem ska ansvara för dessa medel? Vem ska stå för underhåll av stallet om man måste hålla så mycket pengar till detta?

Kan man dra några koplingar mellan en andel-stall och en bostadsrätt? Eller är det för stor skillnad mellan dessa?

Nej det är väl åt samma håll. Man äger men får inte göra vad som helst utan "föreningens" godkännande. Blir lite samma sak med ett andelsstall. Man "äger" en bit och har ansvar för anläggningen men måste ändå göra det ihop med de andra som också har andelar.

Det du menar är nog en förening och inte så mycket ett regelrättigt bolag.

Fördelarna med ett sådant upplägg är att alla känner sig delaktiga i ägandet och därför förhoppningsvis tar det hela lite mer seriöst än när de bara hyr. Nackdelarna är att de tycker att de betalar för någonting och därför vill ha någonting tillbaka för pengarna de stoppar in.

Vad är anledningen till att ha den processen?

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 619
Senast: 13579vas
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
12 632
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 262
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
3 974

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tuggbensfavoriter
  • Vad heter den här?
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka