Akta er för vildhästmetoden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Akta er för vildhästmetoden

Allmän fråga angående låga trakter. Vad är en låg trakt och hur kan man mkt lätt se att trakten är för låg??

Fast bekymren med trakterna är väl oftast att de är för höga antingen som platåhovar (det blir utan strålkontakt) eller rejält understuckna. Men du får gärna fortsätta att berätta om dina synknep.

Sanningen är absolut den att det ställs högre krav på barfotaverkaren att få det att funka för vi har inte skorna att falla tillbaka på. Därför får vi det också att funka eftersom vi är mycket petigare bland annat när det gäller levnadsvillkoren samt håller noga koll på bland annat röta och konkaviteten på hovarna så att hästen i slutändan inte behöver skorna. För de flesta i alla fall.
Sedan finns det hästar som trådstartarens som inte klarar övergången utan måste skos igen, och då är det bra att hästägaren tar sitt ansvar och gör det.

Protest! De barfotaverkare jag hört om har definitivt inte varit "petigare" än de hovslagare jag haft kontakt med. Hur man kan vara petig när man väljer att basera sin metod på annat än vetenskap och ordentlig utbildning är en fråga i sig. Men det är klart, man är petnoga med en massa saker som inte har med saken att göra OCKSÅ.

Jag har haft kontakt med ett antal hovslagare och de har alla varit intresserade av mycket kring hästarna för att göra ett riktigt bra jobb. Det ingår i de allra flesta hovslagares yrkesstolthet, något de har utbildat sig till, som de är stolta att göra.

Att påstå att barfotaverkare generellt är mer noggranna än hovslagare är bara ren bullshit. Framförallt eftersom de ofta är utbildade av personer med liten vetenskaplig erfarenhet på området hästhovar, en del dessutom med egna horribla ideer om hur hästar mår bäst genom att lida sig igenom barfotagång. Man kan liksom inte vara noggrann på ett bra sätt om man inte har kunskaperna.

Din häst har tydligen väldigt låga trakter MEN: Vinklarna annars ser ju tydligen bra ut Så då är det väl inga problem. Vore väldigt intressant att du även beskrev hur denna hästs exteriör är och framför allt benställningen sett från sidan utifrån ditt synsett.

Allmän fråga angående låga trakter. Vad är en låg trakt och hur kan man mkt lätt se att trakten är för låg??

Jag är kass på sånt.. Han står lite brett med bakbenen men annars ser det rätt normalt ut.. inte innåttåad eller brutna vinklar, såvitt jag kan se iaf. Han är travare och sliter framhovarna ''två rasptag'' snett..(hovslagaren tog ganska exakt två rasptag) tror det var insidan som blev filad på men är inte säker.

För låg trakt? Han har nästan ingen, så det borde vara för låg..x)

Ja, då sliter han antagligen på trakterna. Och hovslagaren kapar tån.
Jag håller med föregående talare som pratade om en välutbildad hovslagare. Det är skitviktigt. Och i Sverige har vi en bra utbildning till hovslagare. Vettig, pragmatisk, grundad på naturen själv. En häst jag fick hit var så hög i trakterna att hon nästan blev bockhovad, eftersom tån fått växa ut på henne. Hon såg inte klok ut. Att veta och känna hur hästen ska vara i hovarna är dels kunskap. Men också en känsla för det. Faktiskt. Och jag har inte "järnsläpp".

En häst jag fick hit var så hög i trakterna att hon nästan blev bockhovad, eftersom tån fått växa ut på henne.

Hur vill du förklara denna hästs exteriör och belastning utifrån att den va så hög i trakterna utifrån att tån fått växa ut på henne????

Detta kan under inga omständigheter uppkomma genom tyngdlagen att en lång tå belastningsmässigt leder till höga trakter lika lite som att en en låg trakt leder till en kort tå.

Kan du förklara bakgrunden till hur detta kan uppkomma??

Jag håller inte med:

Oavsett om man har en skodd eller enbart verkad häst så ska man som hästägare inte behöva fundera på om den ömmar eller inte i hovarna. Den delen kan man med gott samvete lämna över åt sin utbildade hovis att utifrån den enskilda individens hovstatus,miljö,bruk och användningsområde avgöra vad som är bäst för den enskilda individens välbefinnande. Det ingår liksom i vår utbildning att ha kunskapen om den enskilda individens bästa förutsättningar.

Jag tror att man som hästägare gärna vill kolla lite själv med..hovslagaren rider ju t.ex. inte hästen, han kanske missar något? Men det är klart att man ska kunna lita på att hovslagaren ger råd och hjälper en med hovarna på bästa sätt. Fast jag tar ju ändå själv på mig ansvaret att vara uppmärksam på om hästen mår bra i fötterna med.

Att leva i tron om att skodda hästar "alltid" är smärtfria påvisar lika stor inkompetens och okunska som att påstå att alla hästar kan brukas barfota.

Jag själv vet/tror ju att skodda hästar också kan ömma, men jag känner många som anser att är hästen skodd så kan den inte ha ont, med undantag för hovbölder och regelrätta skador. I princip.

Latheten som jag ser det utifrån hästägare som förespråkar barfota är väl just att dom inte vill,orkar eller har intresse i att dagligen rida,träna sin häst utan nöjer sig med max ett par ridpass i veckan och naturligtvis ska dessa hästar inte skos utan klarar sig med att vara barfota såsom alla hästar utifrån den hästhanteringen naturligt klarar av.

Här hänger jag inte med riktigt. Om vi ser till mig; jag rider inte alls utan tränar från marken med att mestadels leka och hitta på tokigheter. (vilket ju inte borde slita på hovarna som ridning gör, trots mkt hårda, steniga underlag) Skulle anledningen till att jag förespråkar barfota (naturligtvis bara för de hästar som klarar det utan att få ont) vara att jag inte rider min häst? Jag hade förespråkat barfota i den mån det går även om jag ridit varje dag, och även om jag hade varit tvungen att sko honom.
Under en tid var jag inne på att alla hästar klarar barfota, men efter att ha studerat ämnen närmre i ett år (projekt arbete) har min slutsats blivit att många hästar klarar det, och många behöver skor. Men i de fall det går är barfota det bästa alternativet.

Och latheten som jag ser är från människor som skor sina hästar som en försäkring istället för att se om det egentligen behövs. Ofta folk som hanterar hästarna en gång i veckan och frågar man varför den är skodd säger de mest ''det är lika bra att göra det direkt'' även om hästen fungerar fint på t.ex. en ridtur när skorna tagits av på sommarbetet. Samma människor borde i teorin kunna ha en häst som är öm trots skor, men inte märka det eftersom de är säkra på att hästen inte borde ömma eftersom den har skor.
Medans om samma människa haft barfota hästar hade han varit lite mer vaken på att hästen kan ömma eftersom den inte har skor.
Är min erfarenhet.

Den seriösa hästägaren som dagligen tränar,vill utveckla sig och sin häst som ekipage,utveckla samförstånd och kanske även har ett mål att än gång tävla bör inte få "järn släpp.:rofl:

Här är jag inte heller riktigt med. Är man oseriös för att man inte skor? Jag känner mig fruktansvärt oseriös enligt hur många anser att man borde vara, men jag är ändå så uppmärksam jag kan på hur hästen mår, inte minst med hovarna.

Jag är kass på sånt..

Kass på sånt... kan du väl inte vara. Du skriver ju här i flera inlägg och kommer med massa viktig information som är jättebra.

Det fattas bara en liten detalj, din hästs exteriör sett från sidan för att få helhetsbilden.

Du skriver att den inte ens har ngn trakt, betyder det att den primärt belastar ballarna och strålen först????

Jag förtydligar: belastar den hovens mjukdelar primärt eller secundärt???

Hästarnas hovar är ju från början olika och hon har liksom en smal hög hov i sig själv. Liten för hennes kroppsvikt, bedömmer jag och hovis det som. Och när hon då inte blivit verkad rätt på länge så var hennes hov mer som en kork i en vinflaska. Eller hade hon blivit verkad, men hon såg i alla fall ut som en korkhovad häst. Jag kallade det bockhovad, för fan vet om hon inte har en tendens till det.
Nu ser hennes hov mer normal ut. Detaljerna får du fråga min hovis om, jag pratar bara om mitt intryck. Förstår du hur jag menar att hon såg ut? Min andra häst blir lätt platthovad, han är platthovad. Han flyter ut på två veckor. Men tack gud ske lov har han en hovkvalité av guds nåde. Jag ska fråga hovis nästa gång han kommer, så kanske jag kan svara bättre.

:bump:Du det är bra att du har tänkt om.Tack..

Ja, då sliter han antagligen på trakterna. Och hovslagaren kapar tån.
Jag håller med föregående talare som pratade om en välutbildad hovslagare. Det är skitviktigt. Och i Sverige har vi en bra utbildning till hovslagare. Vettig, pragmatisk, grundad på naturen själv. En häst jag fick hit var så hög i trakterna att hon nästan blev bockhovad, eftersom tån fått växa ut på henne. Hon såg inte klok ut. Att veta och känna hur hästen ska vara i hovarna är dels kunskap. Men också en känsla för det. Faktiskt. Och jag har inte "järnsläpp".

Var det mig du pratade till?
Hovslagaren kapar inte tån, hovarna ser normala ut utan mycket verkning, och så är de låga. Det hovslagaren tog var lite, lite på undersidan, eftersom han slet lite ojämnt.

Och min hovslagare borde iaf vara välutbildad.. han har jobbat på Helsingborgs djursjukhus. Det är kanske ingen garanti som så (spec. som mina erfarenheter med det djursjukhuset är rätt dåliga iofs med hund) , men det är iaf en utbildad, vanlig hovslagare och inte någon barfotaverkare/''taliban''.

Nope, pratade inte med dig utan med Coarch... men ärligt expertisen är min hovis (ja, certifierad) ... kapar man inte tån? Hmm. Nej inte kapar men man tar väl på tån? Förklara gärna.

:bump:Helt rätt tängt.Vildhästarna blir troligtvis mat åt andra djur eller så klarar dom sig inte om dom inte har bra hovvar:bump:Man säger att hästen inte är född med skor."Men det är inte vi heller". :bump:OCH dom är inte födda med en mäniska på ryggen fångenskap:bump:
stackare vad tråkigt men är man inte helt insatt i hur hoven funkar så kan man nog tyvärr bli lurad av dessa "barfotatalibaner" nu kommer jag säkert bli halshuggen, men jag tycker barfotaverkare är skit och det är min åsikt och den står jag för.

Var varken negativ eller positiv till dessa metoder innan jag var på en tappskokurs och fick se med egna ögon hur en hov är uppbyggd och förklarat för mig hur den fungerar.

Vi fick se en isärsågad hov och fick förklarat hur hästen belastar och sånt.

Jag är ingen expert och jag tänker inte ge mig in i någon vild dikussion heller för det är jag inte tillräckligt duktig för heller, men när man sett hur tunn sula hästen har och vad som ligger innanför och vet hur hästen belastar så skulle man inte komma på tanken att gröpa ur hoven och ta ner på trakterna:crazy:

Klart att vildhästarna kunde funka med sånna hovar för de sprang inte på hårt och stenigt underlag:idea:

Jag tycker det är jätte bra att hästar går barfota absolut så länge de har en hovkvalite som klarar av det men om hästens hovar slits för mkt så ska de få ha skor.

Förstår inte tanken med att gröpa ur i sulan och verka ner trakten:confused: när hästen belastar trakten och sulan ska ju skydda och hur ska den kunna göra det om man gröper ut den så den blir jätte tunn.

Jag säger som dig LÅT BLI vildhästmetoden o strasser o aanchp eller vad de heter.

Jo men just jag pratade förresten visst med dig. Blandade ihop mina inlägg. Jag bara babblade på. Okej, han tog inte på tån.

Kass på sånt... kan du väl inte vara. Du skriver ju här i flera inlägg och kommer med massa viktig information som är jättebra.

Det fattas bara en liten detalj, din hästs exteriör sett från sidan för att få helhetsbilden.

Du skriver att den inte ens har ngn trakt, betyder det att den primärt belastar ballarna och strålen först????

Jag förtydligar: belastar den hovens mjukdelar primärt eller secundärt???

Primärt och sekundärt ingår inte i mitt ordförråd. x)
Jag skriver bara från min synvinkel..det borde inte ses som information eller fakta, bara möjligtvis ett annat sätt att se saken på.

Jag ska ta ett par foton så kan du se både en av hovarna och hästen i profil..om kameran sammarbetar idag..

Han har väl trakt..men det ser inte ut så..jag brukar reagera på att han nästan har ballarna mot marken. Men han är inte halt och visar inga tecken på att ömma..

Btw...
AANCHP...verkar inte de egentligen nästan precis som en vanlig hovslagare?

Men om trakterna blir för låga så blir ju vinkeln på hoven fel. Ligament och leder belastas, tänker mig att jag viker foten uppåt, inbillar mig att det kan kännas så.
Min hovis låter trakterna vara ibland, han tar alltid bara det som behövs, och jag litar på honom. Jag har helst hästarna barfota. Men skor om det behövs. Det var ngn som skrev här innan att vildhästverkningen var att verka ner trakterna. Det låter ju skumt, men förklarar varför vårt sto såg ut som hon gjorde när hon köptes tillbaka. Hon var barfotaverkad på det där sättet, och hade så ont. Hovis fick liksom ställa henne upp igen. Då gjorde det ont ett tag. Men nu är det okej.

Kan inte kommentera hur "vildhästmetodarna" vill ha hovarna, för så insatt är jag inte, men om en vanlig hovslagare till synes gör på samma sätt, då borde antingen båda göra fel eller båda göra rätt? :p

Som jag förstått så får man antingen utgå efter hästens exteriör och få till synes bra vinklar när den står rakt upp och ner, ELLER verka utifrån hästens hov och få en bra vinkel i förhållande till hovben m.m. För att hovens funktion ska bli optimal och för att hästen inte ska riskera att få ont i hoven.
Tyvärr är det väl svårt att få både och i vissa fall.

Och latheten som jag ser är från människor som skor sina hästar som en försäkring istället för att se om det egentligen behövs.

Kan oxå vara så att den som endast arbetar sin häst "i från marken" har en egen försäkring om att man aldrig kommer drabbas av att ramla av sin häst och känner större trygghet i sin hästhantering utifrån den possitionen. En annan sak är att alla hovar avslöjar sin ryttares balans utifrån den onaturliga balansen hästens hovar utsätts för under ryttarens för hästen onaturliga viktfördelning.

Jag är absolut inte främmande för flertalet uppdrag där hästarnas hovar både utifrån skodda som enbart verkade under kort tid uppvisat obalans och då menar jag inte obalans i hästens balans utan den tid hästen drabbats av obalanserad ryttare. Det är otroligt lätt att avslöja om man bara ber ryttaren rida sin häst en liten stund för att man är så inponerad över hur välriden hästen verkar vara och gärna vill se hur denna välridna häst rids.;)

Dessa hästar är ALDRIG i så bra fysiologisk balans som just nu!! (läs efter sommarbete och hästägarens fem veckors semester utifrån ridning) vilket inte förvånar mig ett dugg. Det som förvånar mig är vissa hästägares kretik mot oss utbildade hovslagares balanserade fysiologiska skoningar/verkningar där vi får skiten för ryttarens så kallade SIS problem..

SIS låter inte riktigt bra eller trevligt men SIS är ngt som många mer än jag utifrån min tidigare karriär som ryttare borde ha i bakhuvudet.

Mitt SIS problem tog mig bara upp till svår klass i hoppning med vinst o placeringar på samma hästar enbart i MSV klass i dressyr för snart mer än tio år sedan. Man lär så länge man lever och inte anser sig fullärd och visst förekommer det än i dag att jag är tvungen att rida vissa individer för att lyhört lyssna på deras signaler utifrån var deras hovproblem i grunden ligger i.

Lyssna nu,,,,, INGEN HÄST ÄR istadig eller kan klassas som om den va istadig, ingen häst ska heller behöva utsättas för att kallas för idiot. ALLA HÄSTAR förmedlar sitt hästspråk till oss människor på SITT naturliga språk och det är bara vi korkade människor som i stället för att lägga över skulden på djuret lära oss att tolka och tyda DERAS språk för att uppnå en harmoni och god komunikation.

Klarar vi bara att tänka häst när vi arbetar o hanterar häst så slipper hästen nedvärdera sig så lågt som att tänka männskligt!!!

Nu bara måste du ju förstå... Grattis o kram på dig!!:p

Som jag förstått så får man antingen utgå efter hästens exteriör och få till synes bra vinklar när den står rakt upp och ner, ELLER verka utifrån hästens hov och få en bra vinkel i förhållande till hovben m.m. För att hovens funktion ska bli optimal och för att hästen inte ska riskera att få ont i hoven

Förstår inte. Förklara gärna.

Btw...
AANCHP...verkar inte de egentligen nästan precis som en vanlig hovslagare?

Det heter SANCHP i Sverige. Sedan förstår jag inte vad som har hänt med O.L. som skulle flytta "Over there" i Augusti men förtfarande har kurser, fast nu enbart på egen "hemma mark":smirk:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 532
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 751
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 162
Senast: ameo
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
994
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Autistisk bror
  • Träning och hälsa del 12

Hund, Katt, Andra Djur