Akta er för vildhästmetoden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Akta er för vildhästmetoden

Ärligt talat blir jag bara mer förvirrad och undrar vad större delen av det inlägget har med mig att göra, även om det är tänkvärt..
Och vad är SIS?

Förstår inte. Förklara gärna.

Har du sett hästarnas hovben? De är som en triangel sett från sidan. Om hästens hovben, botten på "triangeln" inte är parallell med marken kan det skapa obehag/sämre funktion (kan inte säga mer specifikt än så eftersom jag själv inte har någon utbildning inom området, vet t ex inte hur man listar ut hovbensvinkeln utifrån hur hoven ser ut) i vissa fall blir då hovvinkeln "fel" utifrån hästens benställning, att den blir låg i trakterna. Vissa väljer att prioritera benställning/hovvinkel medans andra verkar prioritera att hovbenet ska vara parallellt med marken.

Ja jag ser hovbenet framför mig. Ok men måste nog fortsätta att kolla upp detta... Tack för försök till svar.

Primärt och sekundärt ingår inte i mitt ordförråd. x)
Jag skriver bara från min synvinkel..det borde inte ses som information eller fakta, bara möjligtvis ett annat sätt att se saken på.

Jag förstår,, men förstår inte hur du möjligtvis menar med ett annat sätt att se saken på???

Om hästen står mitt över sin hovled kommer vinkeln att bli bra.

Hovbenet kan man inte se utan röntgen, men det är inte helt markparallellt på en sån häst- därav kan man inte försöka att få ett MP hovben, utan se till hur den belastar hoven vid stillastående o under rörelse.

En häst som verkas korrekt får sällan dåliga vinklar efter 6 v. då har verkningen inte varit fulländad eller så belastar hästen sig illa pga diverse defekter. Åker tån iväg framåt= för låg trakt.

När jag skriver inlägg skriver jag saker från min synvinkel.
Om t.ex. du har andra erfarenheter och andra åsikter, så ser du samma sak ur en annan synvinkel.

Då visar ju mitt inlägg saken från ett nytt perspektiv/en ny synvinkel för dig.
Men det är inte mer fakta för det även om jag iaf tror att det är viktigt att försöka se saken från så många håll som möjligt.

* nu svarar´jag här fast de kanske inte är riktat till dig*
Jag har ett fbl som går oskodd, har alltid skott mina hästar med både de ena och de andra , medans denna ,ett fbl med väldigt ömtåliga ben. ..:(Hon 1 trampar av sig skorna så de flyger 2. sparkar sig på sina ben i sina hagluftresor så att hon får stora fula sår på benen av broddar(vinter) ....SÅ jag beslöt att testa ha henne utan skor...(vill inte ha henne lindad, paddad, bootsad i hagen..) och det funkar alldeles utmärkt.. kan tilläggas att hon tävlas, både hoppning och dressyr(är 5 år)rida och tränas regelbundet(idag La dress , hoppas 1 gg i veckan) men hon reagerar om vi rider ut om det är sten(ömfotad ) och så men hennes hovar har anpassat sig exellent till barfota gång. Hon är däremot exteriört korrekt och helt rätt vinklad så de blir inga felslitningar. Jag kollar henne med mina andra(unghästar och ponnier som 2 av 3går utan skor...=) och hon behöver knappt verkas...nöter dem bra och inga snedslitningar. Att man måste ha alla tävlingshästar skodda är en myt.... Att ALLA kan gå barfota är dock INTE sant. väldigt ömfota eller hästar med felaktiga benställningar, ridn på " fel sorts" underlag för jämnan är väl en stor nackdel. Däremot sk barfota hovslagare är jag väl inte överense med. Min ord hovslagare däremot kollar henne och de har funkat nu i 1,5 år (prövade sko henne inför sommaren men hon kastade skorna i hagen efter 4 dagar.., hade då bara 2 framskor och båda var borta) kan tilläggas att hon går väldigt korrekt när hon rids, inget tramp och islag(det sköter hon i hagen):crazy: Så jag föredrar att fundera var jag rider framför att ah en häst med trasiga hovar(av avslitna skor) eller trasiga ben(av broddtramp)...skulle väl gärna ha henne skodd(för att de passar bäst in i "samhället", får frågor) men idag är detta det bästa alternativet....:angel:

Det finns minst lika många metoder och tillvägagångs sätt inom hovar som det finns hästar och hästägare.

Senast ändrad av en moderator:

Låter hemskt tråkigt/ tragiskt!

trots detta tycker jag fortfarande det är viktigt att göra skillnad på metoder & individer.

vilken metod? orkade inte läsa igenom hela tråden, om du nämnt detta innan...

Såklart att barfot inte passr alla, i & med de gener & förutsättningar en häst har.

Men väldigt beklagligt att det ska behöva bli så fruktansvärt negativa erfarenheter.... hemskt att djuren ska behöva känna av det.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 532
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 751
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 162
Senast: ameo
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
994
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka