Akta er för vildhästmetoden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Akta er för vildhästmetoden

Blir hästen öm eller halt av verkningen är det naturligtvis hovvårdarens/hovslagarens fel, men om hästen riskerar hälta eller ömhet pga ägarens hantering är det väl ändå ägaren som skall stå till svars, inte den som fixar hovarna en gång i månaden.

Behöver hästen skor skall den naturligtvis ha det, och det är därför jag menar att det ställs högre krav på en människa som har sin häst barfota eftersom de hela tiden måste hålla koll och ha känsla för hästen så att den inte går och har ont.
Men jag tycker att även hästägare med skodda hästar måste ha lite koll eftersom jag vet att samma fenomen med den plötsligt till det positiva förändrade gångarten även finns hos hästar som blivit av med skorna.

Sanningen är absolut den att det ställs högre krav på barfotaverkaren att få det att funka för vi har inte skorna att falla tillbaka på. Därför får vi det också att funka eftersom vi är mycket petigare bland annat när det gäller levnadsvillkoren samt håller noga koll på bland annat röta och konkaviteten på hovarna så att hästen i slutändan inte behöver skorna. För de flesta i alla fall.
Sedan finns det hästar som trådstartarens som inte klarar övergången utan måste skos igen, och då är det bra att hästägaren tar sitt ansvar och gör det.

Nu har inte jag varit på frälsarmöte (kallas föreläsning eller kurs) men vad menas med att "gröpa ur hoven"? Det ingår väl ändå inte i någon av dessa metoder? Det verkar lite hål-i-huvudet strategi på något vis.

hovslagaren jag var på kurs hos sa att de gjorde det och sen en jag pratade med som använde sig av metoden sade att man verkar ner trakterna och gröper ur från sulan.

en klasskompis till mig hade en häst i sitt stall som hade verkats med nån metod och den kunde knappt gå så jag är rätt negativ till dessa metoder.

Förstår inte vitsen med att hovarna ska se ut som på en vildhäst:confused: de hade ju knappast någon bra hovvård utan de slets av när de blev för långa och var nog inte jämna och fina som dagens hästar.

Jag vet en som hade en häst i en stor kuperad hage med omväxlande natur (borde vara lik vildhästarnas natur för då fanns inga hårda vägar) Hon hade importerat den från island och lyckades inte tämja den och den hade otroligt vanskötta hovar vinklarna såg ut som om dom skulle bryta benen av hästen och de var ojämna och fula:crazy:

Nu eftersträvar inte barfotaverkarna att hästarna ska se ut så men jag tkr att det verkar lite sjukt:angel:

Du blir iallafall inte halshuggen av mig, barfotatalibaner var ett av de bättre uttrycken jag hört på länge. Vi får se om jag blir halshuggen för att jag håller med.

Haha visst är det klockrent;) jag har läst här nånstans på buke faktiskt så det är inte mitt eget:p

Sen såg säkert vildhästarnas hovar inte speciellt trevliga ut, det gör inte de "vildhästar" som finns idag iaf. För övrigt var det ingen som reagerade på om de haltade/ömmade heller, förutom en o annan varg som såg ett något lättare byte.

Fast det finns lite bilder ute på nätet på vildhästars kadaverhovar. De är fantastiska, sulan är enormt tjock och slitningen är perfekt. Så ömmar dom och haltar är det knappast av hovbölder eller röta i alla fall.

Förstår inte tanken med att gröpa ur i sulan och verka ner trakten:confused: när hästen belastar trakten och sulan ska ju skydda och hur ska den kunna göra det om man gröper ut den så den blir jätte tunn.

För det första tycker jag det är tråkigt hur vi människor kan reagera så starkt emot något med motiveringen "jag förstår inte..!" om man inte förstår, är det inte bättre då att först försöka förstå, sen ta ställning? Skulle spara in en del frustration.
Nu tänker jag inte bara på det här inlägget utan även i allmänhet, vi människor är duktiga på att använda "jag förstår inte!" som ett argument mot något. Vilket är rätt ologiskt :p

Hursomhelst hade jag en "vanlig" hovslagare ute idag som verkade en av kusarna. Han tog ner en hel del i trakterna och nu är trakterna väldigt låga. Skulle vilja påstå att (kanske med något undantag, för såå insatt är jag inte) han verkade på nästan exakt samma sätt som barfotaverkaren enligt vildhästmetoden hade verkat samma häst tidigare. Och skulle han ha slängt på skor skulle det ha blivit samma verkning förutom att han nog skippat avrundningen av kanterna.

Sulan vet jag faktiskt inte hur det är med, visst är det som du säger att det är stor risk att de blir ömma (av egen erfarenhet :angel: ) men jag antar att det finns en orsak och att man bör ge hoven rätt förutsättningar att anpassa sig. Någon vildhästmetod-verkare kanske kan svara på detta? :idea:

Betyder det då att hästar som är skodda helt omöjligt kan vara jämnt ömma på alla fötterna med skor? Eftersom så många barfota hästar är ömma (tydligen) och det inte märks förräns de får skor, hur många skodda hästar kan då inte vara ömma utan att någon märker det alls? Jag vet många skodda hästar med lite kortare steg, betyder det att alla av dem är ömma egentligen? Kanske med nån annan skoning hade de gått bättre? Kanske finns det helt enkelt inget att göra.
Det verkar ganska logiskt för mig att om så många okunniga människor har barfota hästar som ömmar utan att man vet det, borde det finnas minst lika många människor med skodda hästar som ömmar utan att man ser det. Det finns ju fler skodda än oskodda rid och körhästar här..eller?
Eller är det helt enkelt fullkomligt omöjligt att en häst ömmar så länge den är skodd?
Inlägget är varken för eller emot barfota, men kanske något att tänka på.
Om de har så tunn sula att de ömmar även med skor, då får man hjälpa de med sula. men man kan ju räkna ut att de hästarna inte kan gå barfota.

Det var inte det jag skrev.
(Om) folk kan ha barfota hästar som inte märks att de är halta förräns de får sko på sig. Punkt.
Vidareutvecklad tanke: Då kan väl folk ha skodda hästar som är halta utan att det märks alls. (Eftersom man inte kan testa att sko och se om det blir skillnad). Punkt.

Har ingenting att göra med att hästar som ömmar med skor skulle gå barfota. Bara en undran om det inte finns sådana hästar med.. Vi borde nästan avliva alla hästar med korta steg, det kan ju hända att de har ont. (Och det finns många skodda hästar som går lite mer trippande, nu säger man att de bara är födda såna, men hur kan man jämföra?)
Och det pratas om alla barfota människor som rider halta hästar utan att veta om det, jag ställde bara en mot-tanke. Finns det barfotahästar som är halta utan att man känner det måste samma sak kunna hända med skodda hästar. En sko kan ju omöjligt garantera att hästen inte blir öm, även om den hjälper många att undvika ömhet.

Meh, jag vet. Lite kort i tonen. Ursäkta.

Senast ändrad av en moderator:

Det var inte det jag skrev.
(Om) folk kan ha barfota hästar som inte märks att de är halta förräns de får sko på sig. Punkt.
Vidareutvecklad tanke: Då kan väl folk ha skodda hästar som är halta utan att det märks alls. (Eftersom man inte kan testa att sko och se om det blir skillnad). Punkt.

.
Det finns säkert skodda hästar som ömmar fast de har skor, jämför man med de ryttare som förespråkar enbart barfota för att det ska vara så , är det nog så att ryttaren som redan har skor på hästen är mer uppmärksam, han har ju liksom redan skott för att hästen ska fungera att rida.

Det håller jag inte helt med om.
För det första tror jag inte att flertalet barfotaryttare har hästarna utan skor bara för att det ska vara så. Även om det säkert finns några.
Men det finns ju även många som skor för att det är lättare, då slipper man tänka så mycket på om hästen klarar det eller inte, för med skor är ju hästen ''alltid'' smärtfri. Åtminstånde känner jag flertalet sådana ryttare med.
Så generellt tror jag inte att fler ''sko-människor'' är mer uppmärksamma på ömhet än ''barfota människor''. Om något är nog barfotafolket mer uppmärksamt eftersom det är så mycket prat om att barfota hästar ska ömma på alla fyra utan att det märks.

Sedan finns det det fåtalet som är extrema med barfota, men de borde vägas upp mot de som är för ''lata'' för att prova, utan skor bara för att ta det säkra före det osäkra. Så generellt sett tror jag ändå att barfota folket tänker mer på om hästen ömmar eller inte.

För det första tror jag inte att flertalet barfotaryttare har hästarna utan skor bara för att det ska vara så.

Det är just det barfotatalibanerna förespråkar, att ALLA hästar ska kunna gå utan skor oavsett vilket arbete hästen förväntas utföra.

Ja, men de är extrema. Flertalet barfota ryttare (inte sk. talibaner alltså) är nog inte ''barfotatalibaner'' utan helt enkelt folk som har hästar som kan gå barfota. Precis som att de flesta ''sko ryttare'' inte är ''skotalibaner'' och anser att det är djurplågeri med barfota, även om de är 2 år och bara går i en hage hela dagarna.

Edit:
Man kan ju inte jämföra extremister med ''vanliga'' människor i det sammanhanget (om så många barfota hästar ömmar utan skor, och här har vi inte skiljt talibanhästarna från normalhästarna, finns det då inte skodda hästar som också ömmar lika? Utan att skilja på extremister här heller. Då kan man ju inte i svaret plötsligt bara ta med extremisterna på barfota sidan och jämföra med normal folket på sko sidan) =)

Senast ändrad av en moderator:

Förlåt att jag missförstog dig. klart att de flesta som har barfota hästar, som anlitar traditionell hovslagare är av den åsikten att om hästen inte klarar av barfota gång, så bör den skos, tror inte det är så många extrema inom den traditionella hovvården som OL´s lärjungar. Synd bara att så många hästar ska behöva fara illa innan man får upp ögonen för dessa barfotatalibaner.

Det är så lätt att missförstå i text. :D

Nej, kanske inte så många extrema sko-förespråkare. Men det finns många som skor sina hästar utan att ens fundera på barfota. (Barfota är ju trots allt det allra bästa för dom hästarna som klarar av det utan att ömma eller slita ner för mycket, det tror jag alla är överens om(?) Fast det är en annan sak.

Men om trakterna blir för låga så blir ju vinkeln på hoven fel. Ligament och leder belastas, tänker mig att jag viker foten uppåt, inbillar mig att det kan kännas så.
Min hovis låter trakterna vara ibland, han tar alltid bara det som behövs, och jag litar på honom. Jag har helst hästarna barfota. Men skor om det behövs. Det var ngn som skrev här innan att vildhästverkningen var att verka ner trakterna. Det låter ju skumt, men förklarar varför vårt sto såg ut som hon gjorde när hon köptes tillbaka. Hon var barfotaverkad på det där sättet, och hade så ont. Hovis fick liksom ställa henne upp igen. Då gjorde det ont ett tag. Men nu är det okej.

Min häst är inte särskilt verkad alls, hovslagaren tittar på honom men hittar inget att göra..och han har väldigt låga trakter. Nu rids han inte, men han ömmar inte på grus eller nåt heller, varken i skritt eller trav. Har frågat hovis om han kan behöva skor, men det syns ingen anledning till.
Kan det vara så att hästar är lite olika? Vinklarna annars ser ju tydligen bra ut. (Jag är ingen expert, men hovslagarn borde ju veta)

Min häst är inte särskilt verkad alls, hovslagaren tittar på honom men hittar inget att göra..och han har väldigt låga trakter.

Din häst har tydligen väldigt låga trakter MEN: Vinklarna annars ser ju tydligen bra ut Så då är det väl inga problem. Vore väldigt intressant att du även beskrev hur denna hästs exteriör är och framför allt benställningen sett från sidan utifrån ditt synsett.

Allmän fråga angående låga trakter. Vad är en låg trakt och hur kan man mkt lätt se att trakten är för låg??

För det första tror jag inte att flertalet barfotaryttare har hästarna utan skor bara för att det ska vara så. Även om det säkert finns några.
Men det finns ju även många som skor för att det är lättare, då slipper man tänka så mycket på om hästen klarar det eller inte, för med skor är ju hästen ''alltid'' smärtfri. Åtminstånde känner jag flertalet sådana ryttare med.
Så generellt tror jag inte att fler ''sko-människor'' är mer uppmärksamma på ömhet än ''barfota människor''. Om något är nog barfotafolket mer uppmärksamt eftersom det är så mycket prat om att barfota hästar ska ömma på alla fyra utan att det märks.

Sedan finns det det fåtalet som är extrema med barfota, men de borde vägas upp mot de som är för ''lata'' för att prova, utan skor bara för att ta det säkra före det osäkra. Så generellt sett tror jag ändå att barfota folket tänker mer på om hästen ömmar eller inte.

Jag håller inte med:

Oavsett om man har en skodd eller enbart verkad häst så ska man som hästägare inte behöva fundera på om den ömmar eller inte i hovarna. Den delen kan man med gott samvete lämna över åt sin utbildade hovis att utifrån den enskilda individens hovstatus,miljö,bruk och användningsområde avgöra vad som är bäst för den enskilda individens välbefinnande. Det ingår liksom i vår utbildning att ha kunskapen om den enskilda individens bästa förutsättningar.

Att leva i tron om att skodda hästar "alltid" är smärtfria påvisar lika stor inkompetens och okunska som att påstå att alla hästar kan brukas barfota.

Det finns så oändligt många andra faktorer i hästens kropp,trauma,rörelsemönster och framför allt felaktig fodergiva (läs för hög i förhållande till arbete/bruk) som secundärt ger kroniska skador i hoven.

Det är som att säga, jamen hästen är ju skodd så inte kan väl den få foderfång, likväl att säga jamen hästen är ju barfotaverkad och kan väl inte då få belastningsfång.

Latheten som jag ser det utifrån hästägare som förespråkar barfota är väl just att dom inte vill,orkar eller har intresse i att dagligen rida,träna sin häst utan nöjer sig med max ett par ridpass i veckan och naturligtvis ska dessa hästar inte skos utan klarar sig med att vara barfota såsom alla hästar utifrån den hästhanteringen naturligt klarar av.

Den seriösa hästägaren som dagligen tränar,vill utveckla sig och sin häst som ekipage,utveckla samförstånd och kanske även har ett mål att än gång tävla bör inte få "järn släpp.:rofl:

E du me.:idea:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 532
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 751
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 162
Senast: ameo
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
994
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tittar in i ditt kök del 27
  • Valet i USA
  • Autistisk bror

Hund, Katt, Andra Djur