Z
ZOFUS
Sv: Akta er för vildhästmetoden
Beundrar din självinsikt.
Hoppas hästen blir bra
Beundrar din självinsikt.
Hoppas hästen blir bra
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
.
Så jag tycker inte det är vildhästmetodens fel, utan ditt eget! Och naturligtvis hovslagarens.!
Det får fan vara nog med detta nu. Jag tror att hästägare är så snåla att de vill spara pengar på skoningarna. Det är därför de går på dravlet med barfota och VILL så gärna tro att det är för hästens bästa och bla. bla. bla!!!!!!!Ren snålhet det är vad det är!
gulan
Nu har inte jag varit på frälsarmöte (kallas föreläsning eller kurs) men vad menas med att "gröpa ur hoven"? Det ingår väl ändå inte i någon av dessa metoder? Det verkar lite hål-i-huvudet strategi på något vis.
En barfotahästs sulor behöver inte fixas tll iom att de slits om det inte är mjukt o blött överallt.Kan apropå ovanstående nämna att min verkare i princip inte rör sulan. Det enda hon ev gör är att skrapa bort lite av det döda smuliga som kan bli på sulan. Men hon slutar direkt när levande, frisk sula blir synlig. Detsamma gör ju en bra hovslagare
Så vad "cardior" menar där vet jag inte Är det inte Strasser som gröper ur eller är jag fel på det?
Klart att vildhästarna kunde funka med sånna hovar för de sprang inte på hårt och stenigt underlag
Nej, vildhästar kommer ju i början från stäpplandskap och dessutom bär de ju inget på ryggen som innebär extra slitage på hovar odyl.
Och vilken verkar vildhästarna???
Vildhästarna själva kan ju knappast springa till en verkningsdepå?!
Du blir iallafall inte halshuggen av mig, barfotatalibaner var ett av de bättre uttrycken jag hört på länge. Vi får se om jag blir halshuggen för att jag håller med.stackare vad tråkigt men är man inte helt insatt i hur hoven funkar så kan man nog tyvärr bli lurad av dessa "barfotatalibaner" nu kommer jag säkert bli halshuggen, men jag tycker barfotaverkare är skit och det är min åsikt och den står jag för.
Jag säger som dig LÅT BLI vildhästmetoden o strasser o aanchp eller vad de heter.
Det verkar många gånger som det är "snålheten som bedrar visheten", när det gäller hästhantering och vad det får kosta, att det då finns en drös barfotaförespråkare som tjänar pengar på detta är ju inte klokt. Hälsovådsmyndigheten har så noggranna regler om boxmått, galleravstånd osv,osv, men här har de missat något. Och visst, en del hästar, ponnyer tål säkert utärkt att gå barfota men det finns alldeles för många som puttrar runt med sina stackars barfotaverkade hästar och som inbillar sig själva att de inte är ömfotade alls, när det många gånger är som svarsadressen säger att de faktiskt inte känner skillnad. Om hästen är öm på alla fyra så känner man ingen hälta eller ömhet för det är liksom jämt utspritt på alla fyra hovar.OCH OCH OCH så märker man om hästen klarar att gå barfota. Om man nu kan se skillnaden på en ömfotade häst och en som inte är ömfotad..........Få kan det verkar det som.........
Det får fan vara nog med detta nu. Jag tror att hästägare är så snåla att de vill spara pengar på skoningarna. Det är därför de går på dravlet med barfota och VILL så gärna tro att det är för hästens bästa och bla. bla. bla!!!!!!!Ren snålhet det är vad det är!
gulan
Riktat till ett flertal i tråden.
Jag förstår faktiskt inte hur ni kan säga, mer eller mindre, att alla som inte gör som ni (skor) är idioter och inte kan märka skillnad på om hästen har ont eller inte. För det är vad ni säger.
Dremot är inte alla barfotaverknings metoder bra, ofta handlar det om att tjäna pengar på folk som vill ge sin häst ett naturligare liv. Själv låter jag en vanlig hovslagare verka min barfotahäst.