Akta er för vildhästmetoden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Akta er för vildhästmetoden

Beundrar din självinsikt.:bow:

Hoppas hästen blir bra

.
Så jag tycker inte det är vildhästmetodens fel, utan ditt eget! Och naturligtvis hovslagarens.!

I det här fallet får jag intryck att det inte är en hovslagare som verkat utan en barfotanisse.

Det är väl bara att inse att det inte funkar på alla utan bara en del. Det är ju också som tidigare nämnt en viss skillnad på en vildhäst och en domesticerad tam/sport-häst.
Låt individen bestämma och inte hästägaren eller barfotaverkare eller hovis...eller gud...eller eller...

Det får fan vara nog med detta nu. Jag tror att hästägare är så snåla att de vill spara pengar på skoningarna. Det är därför de går på dravlet med barfota och VILL så gärna tro att det är för hästens bästa och bla. bla. bla!!!!!!!Ren snålhet det är vad det är!
gulan

Måste hålla med ovanstående en del.Detta stämmer väl in på mina grannar som blivit hästägare på äldre dar och har för dålig ställt för att ha häst.De kör med ngn barfotametod,ngn slags lösdrift med vedboden som ligghall,ingen vaccination, avmaskning eller tandkoll.

Allt detta med belägget att vildhästarna (mustangerna säger de:smirk:) klarar allt detta naturligt.

Men hallå!!!!Får deras hästar äta gräs dygnet runt,ströva på oändliga marker och är det naturliga urvalet som ska gälla i våra stall??

Till TS.Döm inte dig själv för hårt.Du har kommit till insikt och blivit en bättre hästmänniska.

Eftersom du hade så få inlägg dristade jag mig till att kolla upp vad mer du skrivit om din hästs hovproblem...
I vilket fall, du skodde av för ett halvår sedan pga för tunna sulor och tunna hovväggar men upplever att det bara skapat nya problem. Har du frågat din hovvårdare om VARFÖR? Det finns ALLTID en anledning varför hovarna blir sämre/är dåliga, och ofta går det också att göra något åt det (även skodda hästar naturligtvis).

I vilket fall ser jag inte riktigt vad i det hela som var ditt stora misstag som gör att du är en dålig hästägare? Vem försöker trycka ned dig i skoskaften egentligen?
Du ville prova något nytt för att försöka hjälpa din häst som har väldigt dåliga hovar. Du har gjort det du kunnat för att det skulle funka men uppenbarligen gjorde det inte det så du avbröt försöket och skodde på igen. Jag ser inget fel i något av det!

Det är bra att du tar ditt ansvar som hästägare och gör ditt bästa för att din häst skall må bra, men det känns som att din hovslagare och/eller din veterinär gör allt för att du skall skämmas ögonen ur dig för att du ens försökte. (och det är alltså anledningen jag ser varför du nu vill ut på fälttåg mot vildhästmetoden)

Jag vet inte hur det har kunnat gå så med din häst.

Men mina erfarenheter av vildhästmetoden är bara bra! Min häst var skodd till för ett halvår sedan. Med så fula hovar! Ständiga sprickor,bitar som föll ur,miljoner tappskor,det fanns så lite hovvägg att sätta sömmen i så några sömmar var faktiskt satta i sulan. Han hade dessutom bockhovar bak. Jag beslutade mig att pröva den här "metoden". Och nu har han så fina hovar! Inga sprickor,inga bitar borta,inga bockhovar. Han är inte öm,går på nästan alla underlag,annars används boots.

En kompis till mig har en ponny som gått barfota i sju år,varit verkad av vanlig hovslagare under hela den tiden och hon har under den tiden varit så ömfotad att det enda underlaget hon klarade av att gå riktigt på var gräsmattan. Grus var en mardröm. Men eftersom inte hästen rids eller används så var den heller inte i behov av skor. Men nu har den ponnyn blivit verkad enligt den här metoden i snart fyra månader och nu kan hon gå på asfalt och grus utan att ömma och utan att knäa. Så sju år (hovslagare) vs fyra månader (vildhästverkare)?? :o

Nu har inte jag varit på frälsarmöte (kallas föreläsning eller kurs) men vad menas med att "gröpa ur hoven"? Det ingår väl ändå inte i någon av dessa metoder? Det verkar lite hål-i-huvudet strategi på något vis.

Kan apropå ovanstående nämna att min verkare i princip inte rör sulan. Det enda hon ev gör är att skrapa bort lite av det döda smuliga som kan bli på sulan. Men hon slutar direkt när levande, frisk sula blir synlig. Detsamma gör ju en bra hovslagare :)

Så vad "cardior" menar där vet jag inte :confused: Är det inte Strasser som gröper ur eller är jag fel på det?

Kl

Usch vilken tråkig erfarenhet för dig och din häst!

Jag tycker att det är lite tråkigt att en del "skäller" så på TS.
Visst är hästen hennes ansvar, och det är hennes fel om man vill kalla det för det.
Men, TS har ju vad jag förstått bara försökt att göra allt hon kan för att hennes häst ska må så bra hon kan, och även om det innebar ett misstag på vägen har hon ju förstått det.
När hästen far illa pga att man trott att man gjort rätt mår man ju inte kalas, och det som TS gjort fel är hon säkert mer än medveten om. Därför känns det lite överdrivet att återigen påpeka att det är hennes fel, för det VET hon.

Jag tänker inte ge mig in i vildhästsmedtodens vara eller inte vara, det kan jag alldeles för lite för.
Jag har inga egna erfarenheter av strasser eller annat, och jag har aldrig träffat en häst som är verkad enligt de metoderna.
Däremot har jag inte fått några posotiva erfarenheter av det, men det finns som sagt rötägg bland allt.

Kan apropå ovanstående nämna att min verkare i princip inte rör sulan. Det enda hon ev gör är att skrapa bort lite av det döda smuliga som kan bli på sulan. Men hon slutar direkt när levande, frisk sula blir synlig. Detsamma gör ju en bra hovslagare :)

Så vad "cardior" menar där vet jag inte :confused: Är det inte Strasser som gröper ur eller är jag fel på det?
En barfotahästs sulor behöver inte fixas tll iom att de slits om det inte är mjukt o blött överallt.

Man har tidigare trott att sulan skall gröpas ut, men har nu insett att det sällan behövs- inte alla barfotaverkare dock- som tyvärr ej heller är kompetenta att se om hästen är plattfotad o kan därför behöva hålfotsinlägg;)- skor.

Klart att vildhästarna kunde funka med sånna hovar för de sprang inte på hårt och stenigt underlag:idea:

:bow::bow:

Nej, vildhästar kommer ju i början från stäpplandskap och dessutom bär de ju inget på ryggen som innebär extra slitage på hovar odyl.

:bow::bow:

Nej, vildhästar kommer ju i början från stäpplandskap och dessutom bär de ju inget på ryggen som innebär extra slitage på hovar odyl.

Sen såg säkert vildhästarnas hovar inte speciellt trevliga ut, det gör inte de "vildhästar" som finns idag iaf. För övrigt var det ingen som reagerade på om de haltade/ömmade heller, förutom en o annan varg som såg ett något lättare byte.

*kl*

Och vilken verkar vildhästarna???:confused:
Vildhästarna själva kan ju knappast springa till en verkningsdepå?!

Aldrig hört något så dumt som att verka enligt vildhäst metoden. Människans :devil: påfund som åter igen ska drabba djuren.
Låt hästarna ni äger få leva som vildhästar istället då om ni strävar efter att få hovarna som vildhästarna har!!!

Barfotaverkare jag blir ursinniga på de som kommer på sådant bullshit!:mad::mad::mad::devil::devil:

Och vilken verkar vildhästarna???:confused:
Vildhästarna själva kan ju knappast springa till en verkningsdepå?!
:rofl::rofl:
Ja, den tanken slog mig också. "Enligt vildhästmetoden"... Vilken metod har egentligen vildhästar när de verkar sina hovar.... :rofl::rofl:
Skor till hästar är ju inte direkt något nytt påfund. Redan på medeltiden insåg man ju att det behövdes skor eftersom hovarna nöttes ned fortare än vad de växte till.

Senast ändrad:

Jag menade att vildhästar säkert klarar sig utan men att våra tamhästar som inte längre går på sitt "naturliga underlag" behöver därför som oftast skor.

stackare vad tråkigt men är man inte helt insatt i hur hoven funkar så kan man nog tyvärr bli lurad av dessa "barfotatalibaner" nu kommer jag säkert bli halshuggen, men jag tycker barfotaverkare är skit och det är min åsikt och den står jag för.

Jag säger som dig LÅT BLI vildhästmetoden o strasser o aanchp eller vad de heter.
Du blir iallafall inte halshuggen av mig, barfotatalibaner var ett av de bättre uttrycken jag hört på länge. Vi får se om jag blir halshuggen för att jag håller med.

OCH OCH OCH så märker man om hästen klarar att gå barfota. Om man nu kan se skillnaden på en ömfotade häst och en som inte är ömfotad..........Få kan det verkar det som.........

Det får fan vara nog med detta nu. Jag tror att hästägare är så snåla att de vill spara pengar på skoningarna. Det är därför de går på dravlet med barfota och VILL så gärna tro att det är för hästens bästa och bla. bla. bla!!!!!!!Ren snålhet det är vad det är!
gulan
Det verkar många gånger som det är "snålheten som bedrar visheten", när det gäller hästhantering och vad det får kosta, att det då finns en drös barfotaförespråkare som tjänar pengar på detta är ju inte klokt. Hälsovådsmyndigheten har så noggranna regler om boxmått, galleravstånd osv,osv, men här har de missat något. Och visst, en del hästar, ponnyer tål säkert utärkt att gå barfota men det finns alldeles för många som puttrar runt med sina stackars barfotaverkade hästar och som inbillar sig själva att de inte är ömfotade alls, när det många gånger är som svarsadressen säger att de faktiskt inte känner skillnad. Om hästen är öm på alla fyra så känner man ingen hälta eller ömhet för det är liksom jämt utspritt på alla fyra hovar.

Riktat till ett flertal i tråden.
Samtidigt så är det inte billigare att anlita en barfotaverkare utan dyrare. Det är billigare att anlita en vanlig hovis till att bara verka, om man ska ha barfota häst.
Många hästar klarar säkert barfota utan att vara ömma. Jag förstår faktiskt inte hur ni kan säga, mer eller mindre, att alla som inte gör som ni (skor) är idioter och inte kan märka skillnad på om hästen har ont eller inte. För det är vad ni säger.
Själv har jag en häst som är skodd och en som är barfota och det går utmärkt för båda. Nu rids inte barfota hästen, han går på underlag, tömkörs och så, men jag kan ju inte svära på att han klarar att ridas barfota. Samtidigt har jag ridit många barfota hästar som inte ömmat. Så gå inte runt och säg att barfota är dåligt, man måste bara ha ögonen öppna och verkligen kolla om hästen mår bra eler inte.

Dremot är inte alla barfotaverknings metoder bra, ofta handlar det om att tjäna pengar på folk som vill ge sin häst ett naturligare liv. Själv låter jag en vanlig hovslagare verka min barfotahäst.

Riktat till ett flertal i tråden.
Jag förstår faktiskt inte hur ni kan säga, mer eller mindre, att alla som inte gör som ni (skor) är idioter och inte kan märka skillnad på om hästen har ont eller inte. För det är vad ni säger.

Dremot är inte alla barfotaverknings metoder bra, ofta handlar det om att tjäna pengar på folk som vill ge sin häst ett naturligare liv. Själv låter jag en vanlig hovslagare verka min barfotahäst.

Jag kan bara tala för mig själv, men faktum är att många som rider sina hästar barfota inte märker, och inte vill märka, att de ömmar. Det är också lite klurigare att upptäcka när de liksom ömmar lite på alla. Jag skor inte alla hemma, om det gick att utläsa att alla var idioter som inte skodde, då ber jag om ursäkt för det. Håller med dig om det sista, behövs en korrigering på en barfotahäst är det bättre med en vanlig hovslagare.

Det är mer riktat till hur tråden börjar bli nu på det senaste än dig personligen. =) Själva attityden börjar gå lite väl mycket anti-all-barfota just nu.. I vissa inlägg låter det ungefär som att om hästen är barfota beror det enbart på att man vill spara pengar eller på att man är för dum för att märka att hästen har ont. Visst kan det bli svårt att märka, men det går ju. Är det inte bättre att utgå från att de flesta vet hur det ska kännas/se ut? Undantag finns ju inom allt.

Man ska nog skilja på ''metoderna'' och vanlig hovis-barfota, samt mellan metoderna i sig.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 532
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 754
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 168
Senast: ameo
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
994
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka