Akta er för vildhästmetoden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Akta er för vildhästmetoden

Eller så ska man inte skilja på metoderna utan bara se till bra eller dålig verkning/verkare. :-)
Hovslagare verkar ju inte lika och inte verkar det vara så mellan barfotaverkare heller.

*knapplån*
Sedan tycker jag det är minst lika illa de som rider på ömma barfota hästar som de som rider på ömma skodda hästar. Same shit different name...
Har hästen ont har den ont och en bit järn är inte nödvändigtvis = smärtfri!

Det är väl inte lättare att se om en skodd häst ömmar än om en barfota häst ömmar? Och eftersom det nu är så mycket om okunniga hästägare som inte märker när hästen ömmar, så måste det ju finnas likadana människor med skodda hästar som ömmar.

Tror iaf att det är det som menas.

Eller så ska man inte skilja på metoderna utan bara se till bra eller dålig verkning/verkare. :-)
Hovslagare verkar ju inte lika och inte verkar det vara så mellan barfotaverkare heller.

Precis!!!! :bow: Det är det som en del inte tycks fatta - att man inte kan dra alla barfotaverkare efter samma kam lika lite som man kan göra det med hovslagarna.

Min f d hovis var toppen men det finns de som är as-dåliga men jag klankar inte ner på alla hovisar för det.

Det är väl inte lättare att se om en skodd häst ömmar än om en barfota häst ömmar? Och eftersom det nu är så mycket om okunniga hästägare som inte märker när hästen ömmar, så måste det ju finnas likadana människor med skodda hästar som ömmar.

Tror iaf att det är det som menas.

:bow:
Precis min mening!

*knapplån*
Sedan tycker jag det är minst lika illa de som rider på ömma barfota hästar som de som rider på ömma skodda hästar. Same shit different name...
Har hästen ont har den ont och en bit järn är inte nödvändigtvis = smärtfri!
Precis, är hästen öm vare sig den är barfota eller med skor ska man ju givetvis inte rida alls. Men en skillnad är det att om en häst skulle bli öm av skoning på en hov, ex sömtryck, märks det lättare för det blir en hov som ska avlastas och då blir gången , steget oregelbundet.

Jag hade vart glad ifall jag skulle kunna ha min häst barfota! Betydligt billigare! :angel:
Tyvärr är hon så ömfotad, så skor är ett måste! En tappsko så kan hon knappt gå! Så tack gode gud att det finns skor! :bow:

Precis, är hästen öm vare sig den är barfota eller med skor ska man ju givetvis inte rida alls. Men en skillnad är det att om en häst skulle bli öm av skoning på en hov, ex sömtryck, märks det lättare för det blir en hov som ska avlastas och då blir gången , steget oregelbundet.
Men sömtryck är ju en sak, nu pratar jag mer generellt om ömhet eller annat obehag en häst kan ha på alla fyra hovarna.
Det tror jag att vi alla är överens om att det är lättare att se hälta som bara är på ett ben, men när det sitter i alla fyra blir det svårare och då hjälper det inte att man "garderat sig" med järnskor, hästen har lika ont för det.
Sedan är det större risk för ömhet om hästen går barfota och just därför ställs högre krav på ägaren.

*kl* jag köpte tillbaka min häst och hon var hårt nerverkad i trakterna. Min hovslagare var chockerad. Att ha en barfota häst är en sak, men vinkeln var faktiskt helt fel så jag tror inte att de folken som lär ut sånt just nu, på allehanda kurser, vet vad de pysslar med. Ex ägare hade gått kurs. Men hästen var helt felverkad.

Men sömtryck är ju en sak, nu pratar jag mer generellt om ömhet eller annat obehag en häst kan ha på alla fyra hovarna.
Det tror jag att vi alla är överens om att det är lättare att se hälta som bara är på ett ben, men när det sitter i alla fyra blir det svårare och då hjälper det inte att man "garderat sig" med järnskor, hästen har lika ont för det.
Sedan är det större risk för ömhet om hästen går barfota och just därför ställs högre krav på ägaren.
Vad är det en frisk häst får så ont av med skor som gör att den ömmar på alla fyra?
En häst som är väldigt öm och inte kan ridas utan skor fungerar antagligen utmärkt med skor.
En häst som ömmar med skor fungerar antagligen inte heller att ridas utan skor. Där har du skillnaden.

Nu har inte jag varit på frälsarmöte (kallas föreläsning eller kurs) men vad menas med att "gröpa ur hoven"? Det ingår väl ändå inte i någon av dessa metoder? Det verkar lite hål-i-huvudet strategi på något vis.

Nej, det ingår inte i AANHCP(stavning?):s metoder. De arbetar utifrån att hoven själv ska skåla sig, och det gör den. Utan att man gröper ur.
Tyvärr finns det många rötägg som kallar sig hovvårdare och hovslagare :cry: och skadar hästarna.
Men som ägare måste man faktiskt säga stopp när hästen är öm och inte blir bättre.
En häst som tex varit tvungen att ha sulor under skon lär ha så tunn sula att den nog kanske aldrig kan palla att vara barfota, eller så tar det jättelång tid i sandhagar och på gräs...

En kurs räcker nog inte för att bli duktig. Sen kanske han verkade enligt eget tycke, inte säkert att han orkade lyssna på allt som sas på kursen. Tyvärr brukar de flesta somna efter ett tag...

En runt-om-skodd häst har sällan eller aldrig problem med ömhet i alla 4 hovarna. Däremot kan de ha skador i övriga delar av benen/ kroppen. Multihalt.
man ser tydligt på en häst som har ont i fötterna, men om man nu har inpräntats att det är OK att hästen ömmar= är halt en längre period- så har man varken empati eller kunskap o är då inte förmögen att bestämma själv om den klarar av ett barfotaliv.

En Hovis skulle aldrig säga att det är OK, utan säga åt hästägaren att den måste ha skor- iallafall fram.

Jag menade att vildhästar säkert klarar sig utan men att våra tamhästar som inte längre går på sitt "naturliga underlag" behöver därför som oftast skor.

:bow:Precis..jag håller med, bara fyllde på med lite egna tankar om vilda hästar

Säker på det? Det kanske bara är så att okunniga hästägare inte märker att hästen ömmar på alla 4 efterom den är skodd och ''omöjligt'' kan ha ont. :angel:

Du har fel på flera punkter. För det första så är det mkt lättare att bedömma hästens rörelsemönster, hur den står i villoställning och hur den avlastar sina ben om den är obekväm i alla fyra hovarna.

Sedan har både jag och flera av mina kolleger inte gjort annat under senaste åren åkt runt på hästar som har haft obehag i alla fyra hovarna och "tvingats" sko upp dom p.g.a. "vissa" orsaker och i samtliga fall har dessa individer fem minuter efter rörelse nyskodda uppvisat total ohälta i alla fyra hovarna med ett helt nytt svävande rörelsemönster. Vissa hästägare har även tappat sina hästar då dom helt plötsligt börjat springa i väg i en trav som ägaren inte varit med om att hänga med i. Här snackar vi inte om ngn "gardering" utan om en plötslig förändring från ömma hovar till oömma hovar för hästen,man kan kalla det för att gå från djurplågeri till ett välbefinnande.

Jag fetmarkerar och drar ner din sista mening då jag finner den som rent komisk och uppvisning av högsta brist på självkretik utifrån eget utfört yrkesutövande.

Sedan är det större risk för ömhet om hästen går barfota och just därför ställs högre krav på ägaren

Nu är du riktigt ute o cycklar då man inte ska lägga över sin egen skuld och inkompetens på hästägarna.

Svaret är att det ställs högre krav på den barfotaverkare som utför denna verkning så att hästen inte riskerar ömhet utifrån ägarens hantering och miljö.

Som i alla yrken får man ta koncekvencerna för sitt yrkesutövande, att lägga skulden på tredje par är att offentligt förklara sin egen inkompetens.

Så enkelt är det.

Här snackar vi inte om ngn "gardering" utan om en plötslig förändring från ömma hovar till oömma hovar för hästen,man kan kalla det för att gå från djurplågeri till ett välbefinnande.

Så enkelt är det.
Det var det jag menade i en tidigare tråd, att många av de som rider sina hästar barfota "har glömt" hur de ska kännas i sin gång. De blir korta i steget och törs inte ta för sig men ses ändå som ohalta. Det är först när de får skor på sig som skillnaden kommer fram.

Betyder det då att hästar som är skodda helt omöjligt kan vara jämnt ömma på alla fötterna med skor? Eftersom så många barfota hästar är ömma (tydligen) och det inte märks förräns de får skor, hur många skodda hästar kan då inte vara ömma utan att någon märker det alls? Jag vet många skodda hästar med lite kortare steg, betyder det att alla av dem är ömma egentligen? Kanske med nån annan skoning hade de gått bättre? Kanske finns det helt enkelt inget att göra.
Det verkar ganska logiskt för mig att om så många okunniga människor har barfota hästar som ömmar utan att man vet det, borde det finnas minst lika många människor med skodda hästar som ömmar utan att man ser det. Det finns ju fler skodda än oskodda rid och körhästar här..eller?
Eller är det helt enkelt fullkomligt omöjligt att en häst ömmar så länge den är skodd?
Inlägget är varken för eller emot barfota, men kanske något att tänka på.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 532
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 754
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 168
Senast: ameo
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
994
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka