Åksjuka barn

_saga_

Trådstartare
Döm om min förvåning när min nästan ettåring började kräkas i bilen igår! Har aldrig visat tendenser till åksjuka tidigare, och mådde bra förutom att hon just kräktes.
Glad och pigg så fort hon fick komma ur stolen och vinkade till bilarna som åkte förbi medans jag torkade kräk...

Det har aldrig nånsin hänt förut? DOCK fick hon åka i en bil hon aldrig åkt i tidigare, och hon satt i baksätet. Tydligen gillar hon inte ettriga sportbilar i jämförelse mot vanliga V70n. Jag tänkte, wow vad mycket bättre hon sitter här bak, hon ser mycket bättre - sen kom kräkningen.
Hon kräktes två gånger, först på en 70 kringelkrok väg och sen när bilen accelererade upp på motorväg i uppförsbacke som sen gick neråt.
Jag lägger till att föraren, min tillika sambo, varken körde fort, ryckigt eller annorlunda på något vis.

Nu får vi väl se om det var en engångshändelse, men om det nu visar sig att hon faktiskt är åksjuk, vad kan jag då göra för att lindra det för henne? Växer det bort? Mår man bättre om man sitter fram eller bak?

Sv: Åksjuka barn

Det kan vara en engångsförteelse antar jag, om inte annat beroende på bilen.

Mina föräldrar har berättat att jag, just i den åldern, blev åksjuk 2 ggr vid olika tillfällen. Samma förlopp, inget märktes och så kräktes jag bara. :)

Men det blev bara 2 ggr, det hände inte igen efter det.

Åksjuka brukar dyka upp i 1-årsåldern. Jag vet inte vad man ska göra för att underlätta när de är så små, det är ju lite tidigt att sitta framåtvända. Fram eller bak i bilen spelar nog ingen större roll... Såna där åksjukearmband kanske? Annars får man väl stanna ofta, och se till att barnet varken är hungrigt eller för mätt när man åker.

Är fruktansvärt tacksam över att vi har klarat oss ifrån det där hittills (*peppar peppar*)

Till TS

Jag var åksjuk väldigt mycket när jag var liten.
Det blev bättre när jag blev större (tonåring) men har aldrig försvunnit helt.

Det är väldigt jobbigt så förhoppningsvis var det en engångsgrej för ditt barn.
Det som jag har tyckt har underlättat är att sitta fram (eller så man ser vägen), sova, svalt i bilen och tugga tuggummi har hjälpt ibland också. krokiga vägar och ryckig körstil med hastiga inbromsningar och accerelationer gör det värre, så kör så mjukt som möjligt. Fast nu körde ni ju inte ryckigt heller. Jag tycker det blir jobbigare när solen lyser också. Typ om den flimmrar mellan träden om man åker genom en skog eller så, så solglasögon eller solskydd kanske kan vara bra om det påverkar ditt barn också.

Sen så finns det ju olika saker på apoteket.
Tabletter kanske man måste vara äldre för att få ta och jag blir extremt trött dagen efter om jag ätit sånna, annars finns det armband, men jag har aldrig testat det och vet inte om det fungerar.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 808
Senast: Grazing
·
Relationer Hej! Jag är mitt i att gå igenom ett breakup, har precis nått cirka fem veckor. Det går väldigt upp och ner, ibland känner jag mig glad...
2 3
Svar
41
· Visningar
9 355
Senast: Ramona
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 247
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 846
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka