Sv: Akribori

Lite OT, men jag blir nyfiken på hingstvalet där ur avelssynpunkt, var tanken en hopphäst eller en dressyrhäst? Jaguar Mail på ett sto med Flamingo som morfar känns lite oväntat, men jag antar att det fanns mer bakom valet som inte syns direkt när man tittar på stammen bara?
 
Sv: Akribori

Har träffat två efter Akribori och är inte imponerad. Båda ganska snygga hästar men minst sagt mediokra i både gång och hoppning. Det sämsta var dock temperamentet, båda lika trista på gränsen till istadiga i ridningen och den ena var mycket obehaglig i hagen.

A
 
Sv: Akribori

Ja det fins andar själ till valet. Flamings stoet var hopphäst med rätt okej trav och dålig galopp, alla hennes övriga avkommer har gått MSV hoppning och flera med riktigt bra tekning. Valet av akrobori vart dels panik sedan att han ger en trevlig typ.
Jaguar Mail vart rätt naturigt har bra galopp och är stort stor och ädel och vi sökte en hopphäst som kan även gå dressyr. Vilket vi fått tycker vi.
 
Sv: Akribori

knapplån
Jag menade absolut inte att det är någon sorts statisik om någon/några tolkat det så. Jag kan bara konstatera att det -för mig- utav de Akribori-avkommor jag känner lite bättre så har de känts som svaga/sjuka individer. Det är ju ur en väldigt liten grupp hästar och som ni kunde läsa var de flesta inte ens helt utredda på vad som är fel, min egen var ju inte ens det.
Eftersom jag gillar Akribori-avkommor (då ett flertal tilltalat mig utseéndemässigt, varit lagom mediåkra för mig som hobbyryttare och haft lämpliga temprament för mig) så tittar jag extra på dem på tävlingsplatser när jag kan och det finns ju massor som uppenbarligen verkar gå bra att rida på.
 
Sv: Akribori

Hur gick det med honom? Är han ute på tävlingsbanorna?QUOTE]

Akribori finns sedan 2010 i Norge, där han verkar i avel och tävlas i hoppning av Camilla Gulliksen. I år har de placeringar t o m 1.25 hoppning (tror det är deras första år tillsammans).

Jag förstod inte heller varför Akribori marknadsfördes som dressyrhäst. Stammen är en ren hoppstam.

Ev visar denna filmen Akribori 2011.
http://youtu.be/p_2HoDDyKiI
Korset ser mer sluttande ut men det kan ju bero på att han är mindre musklad nu.
 
Sv: Akribori

Ridskolan hade en Akriboriavkomma inlånad i höstas, ett 8-årigt sto. Lättbyggd och söt. Medelgoda gångarter. Inte så arbetsvillig. Tävlad LA dressyr.
 
Sv: Akribori

*KL

Kom på att vi har ytterligare ett sto på ridskolan efter Akribori (u: L'anette ue: Landlord). Långlinjerad, strax över 170 cm, född 2005. Helt okej gång (7: or rakt igenom på 3-årstestet, och 8 på skritten), snäll och trevlig både i hantering och ridning, men ganska lättskrämd/tittig i ridningen.

Tävlas lite då och då i hoppning utanför ridskolan, 1m & 1,10m.
 
Sv: Akribori

Kollade på tre akriborihästar när jag letade häst, de va alla otroligt vackra att titta på, underbar utstrålning med fin extriör med ok gång , dock så vart de väldigt lynniga, framför allt två av dem jag provred hade ett jäkla temperament, den sista besiktigade vi men han hade tyvärr lösa benbitar. Har hört att detta ska vara vanligt (liksom temperamentet) hos dem.
 
Sv: Akribori

KL
En vän till mig har en superfin Akribori avkomma. Han är stor 176 cm. Har haft en del skador men inget som inte vilken häst som helst kan få. Nu har han dock varit fräsch ett bra tag och tävlar MSV dressyr. Vet att han även vann sitt treårstest. Hon har ridit in och utbildat honom själv.
Han är snäll, inget speciellt temperament, gosig och trevlig.
IMG_5978-1.jpg
 
Sv: Akribori

Känner till en avkomma som fått dubbeldiplom på treårs samt sen hoppdiplom (9-9) på kvalitén. Undan gångartsmamma.
 
Sv: Akribori

Och jag känner till en jättetrevlig avkomma som med amatör placerade sig 4.a i breeders för fälttävlan, som 4-åring.

Denna är mycket feminin och snygg och har tre trevliga gångarter + hoppar som en gummiboll. Nu 5-år och startad 125.
 
Sv: Akribori

Funderar på att låna ett Akribori-sto i vår och betäcka! ue: Napoleon och sen Slabang xx. Tänkt mig en gångartshäst modellen större och GROV, någon som har några spännande förslag på hingstar kanske? :D
 
Sv: Akribori

Vad jag har hört är att det brukar skramla om Akribori avkommer pga lösa benbitar lite här och där :confused: Så det är ju inte så bra !
 
Sv: Akribori

*Hoppar in i tråden*

Har följt en avkomma efter Akribori under några år nu. Han har fina gångarter och hoppar bra, men är svårriden. Som tur är ägaren (ryttaren) väldigt duktig på att rida, men hästen är ändå istadig emellanåt... Tror även att han har varit skadad till och från.
 
Sv: Akribori

Känner till en Akribori-avkomma. Snygg, reslig häst. Jag gillar uttrycket. Dessvärre problem bak med rörelsestörningar och hältor. Behandlad både här och där.
Får se om han kommer att hålla för träning.
 
Sv: Akribori

Märkligt att det verkar vara så mycket skador på Akriboriavkommerna. Behöver ju inte betyda något, kan ju var en slump.
Någon som vet om Akribori själv varit skadad? haft dålig hållbarhet?

Jag har/haft Akriboriavkommor hos mig för utbildning och alla har varit väldigt trevliga i hantering, bra gångarter och helt okej i hoppningen. Trevliga Allround hästar helt enkelt.
 
Sv: Akribori

Mitt sto stod ihop med en akribori avkomma.

Ingen vidare hopphäst.. Men verkar var helt ok "hobbydressyrhäst". Cool häst, dock väldigt hård och egensinnig.

Vet att även denna har problem med skador nu. Tror den är 5år idagsläget?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort. Har en 9 årig okastrerad Chihuahua tik. Hon har varit frisk förutom några småsaker under årens lopp. I...
Svar
0
· Visningar
455
Senast: cassina
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 723
Senast: Inte_Ung
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
698
Senast: ryujaneiro
·
  • Artikel
Dagbok Sov otroligt dålig i natt på grund av en incident igår. Jag flyttade till min lägenhet för typ fem år sedan. Jag köpte den under...
2
Svar
31
· Visningar
3 515
Senast: hollypolly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp