malinsky

Trådstartare
Hur gick det med honom? Är han ute på tävlingsbanorna?
Hur går det för avkommorna, de borde väl vara uppåt 9 år nu va?

Jag upplevde honom som rätt "hypad" - massor av snack och jättepoppis under en kort period, sen har jag inte hört mycket av honom alls faktiskt. Jag antar att han var typförädlare men kanske inte så mycket mer?
 
Sv: Akribori

Jag har också fått den uppfattningen.

Rider dock en helt underbar Akribori-avkomma (ue. D-Day) nu :love: Hon är 9 så bland de äldsta. Placerad 1.20 hopp, MsvC dressyr och Debutant fälttävlan (började träna mer seriös dressyr och hoppade sitt första terränghinder i augusti ungefär).

Har ingen jättegång och egentligen inte så fantastisk hoppteknik men ett supertemperament, mycket energi och väldigt ridbar. Eller, skritten är ganska bra och galoppen är bra, traven är svagast men hon är väldigt påverkbar.

Film:
Dressyr: http://www.youtube.com/watch?v=sXvLmEx0qxs
Terräng: http://www.youtube.com/watch?v=STrUwtoC0ig

2012-11-2720-15.png

athenataringgarp.jpg
 
Sv: Akribori

Vi har ett sto efter Akribori på min ridskola, född 2007 om jag minns rätt. Cool som en filbunke, tryggast på hela ridskolan att rida ut med och överlag väldigt trevlig i sättet. Mediokra gångarter, bekväm och inte så framåt, men stabil och trevlig. Kan tilläggas att hon är undan en av ridskolans ston och är uppfödd för att bli ridskolehäst och inte tävlingshäst.

Mamman (Ninya) har både mycket energi och humör, så temperamentet kommer nog till större delen från Akribori i alla fall :D
 
Sv: Akribori

Det som ställde till det för Akribori var väl att han lanserades som en gångartshingst fast han är hoppstammad. Jag har sett minst 30 avkommor till honom och de som varit bäst är de som haft ett hoppinriktat möderne. De med rent gångartsmöderne har oftast varit vackra men haft rätt mediokra rörelser.

Jag har sett treårstest och kvalitet, kanske mognar hans avkommor sent?
 
Sv: Akribori

Lanserades han inte först o främst som typförbättrare?

De avkommor jag sett/träffat har varit vackra hästar men inte så mycket mer, inget utöver. Flertalet av dem har dessutom haft tveksamt psyke.
 
Sv: Akribori

Han visades alltid som gångartshingst på Flyinges visningar. Han såg inte helt komfortabel ut med det, i synnerhet inte när de stoppade in ett kandar i munnen. Stretig och oridbar såg han ut att vara. Men han var vacker som en dag och jag tror att Flyinge gjorde honom en stor björntjänst genom att visa honom som "dressyrhingst".

Min erfarenhet av avkommorna är dock att de verkar väldigt trevliga och lagom amatörhästar:). Så i mitt tycke var han rätt bra för aveln.
 
Sv: Akribori

Stod en Akribori-avkomma i mitt stall när jag flyttade dit, från första årgången. Söt häst, men med ett ganska tungt möderne och därför ingen särskilt kul modell. Lite knepig i huvudet dessutom, men väldigt lik Akribori i uttrycket och som sagt väldigt söt.

Jag har träffat några till, alla snälla och trevliga, lagom "amatörhästar" precis som Fiorano skriver, skulle själv kunna tänka mig en av den anledningen.
 
Sv: Akribori

Kl
Har en Akribori- Maraton född 06. Styrkan hos min häst är temperamentet helt klart. Supertrevlig att hålla på med.
Han blev klass 1 både hopp och dressyr som treåring, så som någon annan skrev, en perfekt allround/ amatör häst.
Är väldigt nöjd med min häst!!
 
Sv: Akribori

Han visades alltid som gångartshingst på Flyinges visningar. Han såg inte helt komfortabel ut med det, i synnerhet inte när de stoppade in ett kandar i munnen. Stretig och oridbar såg han ut att vara. Men han var vacker som en dag och jag tror att Flyinge gjorde honom en stor björntjänst genom att visa honom som "dressyrhingst".

Ah okej, kanske därför jag inte minns han som gångartshingst... ;)
 
Sv: Akribori

Akribori själv blev väll såld till en holländsk junior ryttare? Jag har sökt tävlingsresultat eller starter men inte hittat något.

Har haft en Akribori avkomma och provridit några plus att jag känner ett par. Överlag så har alla varit väldigt trevliga i tempramentet, väldigt lagom och lättsamma. Men ingen har varit någon störe talang i något, utan bra hobby hästar.
Problemet är att utav 6 utav dem jag vet hur det gått under lite längre tid med så har 4 kroppsproblem (min egen inräknad alltså). Min egna hade mkt skelettproblem av flera slag och har fått somna in :(
 
Sv: Akribori

Vi har en -05:a efter honom på ridskolan som ägs privat.
Inte den lättaste hästen i stallet. Hon har kämpat hårt med honom, men blivit riktigt fin. dock benfraktur just nu :(
 
Sv: Akribori

Vingra; Problemet är att utav 6 utav dem jag vet hur det gått under lite längre tid med så har 4 kroppsproblem (min egen inräknad alltså). Min egna hade mkt skelettproblem av flera slag och har fått somna in :([/QUOTE skrev:
Får man fråga vad för problem?
Min häst har nämligen pålagringar på halskotpelarna. Än så länge fungerar ridningen, men hur det blir i framtiden kan ingen sia om...
Har aldrig tänkt att det kan vara arv från Akribori...
 
Sv: Akribori

Får man fråga vad för problem?
Min häst har nämligen pålagringar på halskotpelarna. Än så länge fungerar ridningen, men hur det blir i framtiden kan ingen sia om...
Har aldrig tänkt att det kan vara arv från Akribori...

Vi hade en 5-åring som vi fick ta bort. Den hade diagnosticerats med hovbensförbroskning runt om, men hade säkert andra krämpor också med tanke på hur vi upplevde henne under hennes korta liv. Tror att mycket problem kom från mamman också, ser tendensen på andra avkommor.:(
 
Sv: Akribori

Får man fråga vad för problem?
Min häst har nämligen pålagringar på halskotpelarna. Än så länge fungerar ridningen, men hur det blir i framtiden kan ingen sia om...
Har aldrig tänkt att det kan vara arv från Akribori...

Tyvärr så är en gemensam nämnare precis som det var med min; att man åker till en eller flera veterinärer för att hästen är ofräsch, men inget riktigt fel hittas.

Nr 1. Min egen hade urkalkningar i strålbenen, hade även lösa benbitar. Något var även fel i knän/höft, men det var inte värt att utreda vad som var fel när vi kom fram till det, behandlingen utav strålbenen hjälpte inte och han hade själv gett upp.
Nr 2. Sto jag känner som protesterade, fick underliga rörelsestörningar/hältor. Var hos veterinär men inget fel fastställdes och ägaren anser att hästen inte är ridbar pga allt protesterande. Sett på blup att hon nu har föl, så gissar på att hon inte rids fortfarande och går i avel istället.
Nr 3. Sto som bara inte var och är riktigt ren, har lite som upphakningar i bakbenen. Har besökt veterinär med både tidigare ägaren och nuvarande ägare för problemen men inget har riktigt hittats. Har blivit lite halft vanvårdad mellan de två ägarna jag känt henne hos, så nu är det massor med extra som blivit fel på stackars hästen :(
Nr 4. Har problem med bakknän, jag är inte säker på vad som är fel med lederna, men ägaren beskrev det som att han är för lång i leden. Jag har förstått det på ägarna som att den med extra vård klarar ridning.
 
Sv: Akribori

Ja, visst är hon! :love:

Visst, ingen svårklasshäst, men som t.ex. juniorhäst skulle hon säkert kunna gå iaf upp till SM nivå i både fälttävlan och dressyr.

kl

Ang problem med kroppen som vissa säger att de upplevt så är iaf den här hästen någon av de friskaste jag känner till. Har varit hos "oss" till och från sedan hon var tre, och jag tror aldrig hon har haft så mycket som en galla, och hon är alltid väldigt positiv till arbete. Däremot är hon nog aldrig röntgad, inte ens undersökt av veterinär tror jag. Men det har liksom inte funnits någon anledning.
 
Sv: Akribori

Det säger förvisso ingenting statistiskt, men den avkomma jag känner till avlivades som sexåring efter problem i bakkärran som inte blev bra, den höll inte för ridnng. Trevlig häst i övrigt, en bra lättklasshäst med mjukt språng och jämna gångarter.
 
Sv: Akribori

Är uppföddare till en Akrobori-Flaming en liten individ som är rätt lättriden med okej gång hoppar inget vidare, men hon är spänd och ängslig vilket ingen av hennes syskon har uppvisat som snarar är väl tuffa.

Hon har en son e Jaguar Mail som jag har kvar som har tre bra gångarter och hoppar bra och lättriden och som är av den lättar modelen och betydligt störe än sin mor.

Detta att de inte håller är inget jag märkt något av på lita jag har sätt.

Här har jag valt bort en stostam som helt enkelt inte gav tillräkligt bra hållbarhet och har nu kvar två starka stofamiljer som visar hållbarhet.
 
Sv: Akribori

En häst efter Akribori jag känner har också haft problem i unga år. Han har både medfött hjärtfel och sen har han även haft problem med något gaffelband och bakknäna om jag inte missminner. I övrigt en väldigt trevlig häst som verkar vara bra allround, men inget jättespeciellt.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort. Har en 9 årig okastrerad Chihuahua tik. Hon har varit frisk förutom några småsaker under årens lopp. I...
Svar
0
· Visningar
455
Senast: cassina
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 723
Senast: Inte_Ung
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
698
Senast: ryujaneiro
·
  • Artikel
Dagbok Sov otroligt dålig i natt på grund av en incident igår. Jag flyttade till min lägenhet för typ fem år sedan. Jag köpte den under...
2
Svar
31
· Visningar
3 515
Senast: hollypolly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp