Akita vet någon?

Sv: Akita vet någon?

Det där har jag också hört om Akitan. Har inte själv någon erfarenhet av just Akitan. Har däremot haft den mindre Shiban. Och även om dom inte är lika jobbiga som Akitan så är dom speciella. Väldigt reserverade mot främlingar. Så jag tror man måste lära sig väldigt mycket om den rasen för att klara av att ha dom.

Har du själv Akita?

tja osund och osund vet jag inte..mig veterligen har de inte så mycket höftledsproblem inom rasen men det är vanligare med hundproblem och magåkommor..

qodrofenia skrev:
Har inte påstått nått annat heller..

Har du träffat någon akita själv?

Ja en gammal kamrat har en hane, något speciell men han ska ha en ny så han erkar gilla dom o har denna som första hund.

Rent krasst, verkar vara en osund ras?

Tvärtom så är Akitan faktiskt en ganska frisk ras. En liten del av Akitorna verkar ha problem med immunförsvaret villket då kan visa sig i hud eller ögonproblem, men det kan knappast vara något som man kan kalla rasen för osund. Nämn en ras som absolut INTE har en enda defekt ?

qodrofenia skrev:
Dobberman :crazy:

Ingen korsning att rekomendera..Den jag har omplacerades hos mig.
Oj då! Låter som en mindre bra kombination... Hur är den då? Har du inge kort? Skulle var kul att se hur en sån korsning ser ut..

qodrofenia skrev:
Hur är den speciell då?:)

Som petter säger egensinnig o svårolärad me mycket jakt i sig.
jag har träffat den 3ggr eller nåt hemma hos dom men trevlig o socialhund.

Mynta2 skrev:
Tvärtom så är Akitan faktiskt en ganska frisk ras. En liten del av Akitorna verkar ha problem med immunförsvaret villket då kan visa sig i hud eller ögonproblem, men det kan knappast vara något som man kan kalla rasen för osund. Nämn en ras som absolut INTE har en enda defekt ?

Fast en ras som har en del immunförsvarsproblem är ju knappast en "friskare" ras i mina ögon. Ingen kritik just mot Akitan, de flesta raser har ju sina bekymmer. Sen ser ju deras HD-statistik positiv ut, men eftersom jag själv har en allergihund och ser vad det kostar i pengar och kostar hunden i lidande så tycker jag att en allergi är i samma klass som ett HD-fel.

Ska jag nämna en i mina ögon frisk ras så blir det nog någon jaktterrier, de har få bekymmer faktiskt, rent rasrelaterat.

//E

Jaktterriern dras ju med sina, dock få problem och det är ju linsluxation...dock lågt %-antal. Att Akitan har immunförsvarsproblem i lågt antal gör ju knappast att den ska anses *sjukare ras* gentemot jaktterriern. Har inga % tal på Akitan.

En ögonskadad/blind jaktterrier eller en Akita med endera ögon eller hudproblem...vad väljer man ? Att ställa dessa 2 rasfel gentemot varandra torde nog vara en omöjlighet. Linsluxation är ju inget smärtfritt fel heller...

Hej.
Jag har en aktia och har haft henne i 11 år. :)
Jag har haft två akitor innan denna och det var en hane och en tik. Skaffade min första i början på 80-talet. Jag har bara positivt att de hundarna som jag har haft. Et stort problem är att de inte tål främmande hundar och det är inte alltid som de visar tecken innan de ger sig på dem.

Visst är det svårt att jämföra raser på det viset, håller med.

Dock är det många gånger lätt att förbise ett sådant fel som en allergi/immunförsvarsproblem, eftersom vissa inte ens upptäcker det på sina hundar. Jag kan krasst sätt säga att hade min hund haft c-höfter hade jag hellre levt med det än hennes allergier...

Men, som du säger, att jämföra hundrasers defekter är nog en omöjlighet i detta fallet.
Vad jag vill komma fram till är nog dock att just problem med mage/ tarm och immunförsvar INTE är en bagatell, som många gärna vill framföra det som (allra helst uppfödare). Det kan vara minst lika illa som ett HD-fel, så att då framställa rasen som friskare (istället för medel, många hundar är ju högt över medel) är ju lite falsk markandsföring.

//E

den akita jag har nu har kvalsterallergi och det är jobbigt när det är som värst. men jag skulle kunna tänka mig att skaffa mig en igen, men skulle kolla noga det här med just allergin. har köpt en euraiser nu för att prova en ny ras.

Jag har också en hund med kvalsterallergi och just pga det har jag tagit henne ur aveln och upplyst uppfödaren och de som äger släktingar så att de kollar upp det.
Men jag kommer nog, lite gambler, att köpa en valp från hennes helsyster så småningom.

//E

Har aldrig kunnat gissa vad det var för raser i henne om jag inte visste. Vilken ball färg... När man vet raserna så syns dom kanska tydligt... Men hon var fin:)

Att dom kan bli Agressiva är väl inte hellt omöjligt kan ju alla hundar bli!
Jag hade min Rottis samtidigt som min sambo hade sin Amstaff dock var dom äldre då hade min var 9 år och hans var 11 år.
Två hanar hatade varanda först men sen gcik de bra när den ena hade get sig så klart bev det min då=)(yngst)

Men som sagt vi ska ha en Tik trött på pojkhundar dom funkar inte med pokjhundar(offtast)
Sen har min sambos föräldar en högrest collie och hans syster en amstaff av den grova typen som inte dom flesta sätter sig på dock går collin och amstaffen bra i hop för att om träffast ända sedan den dagen (amstaffen) kom hem från kenneln.
men kan inte äns föreställa mig om de skulle koma en Hanhund till=)

Snackade med en kille som sitter i nån styrelse (akita styrelse som finns på deras hemsida) han sa att den kennels här nere i skåne var en av dom bästa.
Hon har varit i Danmark och Norge och tagit hem många priser hem.
Sen när jag frågade honom(vill inte lämna ut namn) så blev han lite iritterad när folk säger att dom har lätt att bli Agressiva han sa som min kennel till min rottis sa(Hunden blir vad du gör den till vill du ha den som sällskap så blir den de vill du ha den till kamp så gö den de men tanke på att du är ledaren du ger matén en stans att sova och bestämer mer eller mindre när den ska ut.
Efter ett tag förstår hunden att den ska rätta sig efter dig.

Gör den inte de är det inte hundens fel UTAN ditt.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 253
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 771
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
Svar
17
· Visningar
1 400
Senast: Troll
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
988
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama