Akita vet någon?

F

Flo-Jo

Hej igen=)

Någon som vet ovanligt mycket om den japanska rasen Akita??
hur mycket dom kostar osv??

MvH/Frida:banana:

Sv: Akita vet någon?

Jg har kollat där men har inte hittat något om vad dom kostar!
Dom verkar i allfall perfekta för att ha i lägenhet.

Men du måste ju antagligen ringa till uppfödarna..dom skriver ju ytterst sällan ut vad dom kostar. Men jag googlade lite och hittade en prisuppgift på ca 9000 - 10000:- för en valp.

Tack så mycket!
Har mailat en uppföddare här nere i skåne om att få koma oh kolla men de tar ju sån TID att svara=)

Alla hundar ( förutom draghundarna ) kan komma att trivas i lägenhet förutsatt att dom får den motion som respektive ras kräver..

Det är ingen ras jag skulle rekomendera som första hund.Då de är väldigt "speciella"
I deras hemland används dom som polishund och vakthund..från början avlades dom för kamp. och jakt på vildsvin hjort och björn.
Akita är den största av de japanska spetsraserna.
Det är en brukshund.
de är trofasta och lojala..Och är kända för sin oberördhet..

Har pratat med en uppföddare presenterat oss via mail och så och de bästa är att dom bor 1 mil här i från så man kan få mycket goda tips och råd.
Varför jag var så ivrig innan var att jag skcikade mailet i morse fick svar nu=)
Ska åka ut i veckan och kolla på hundarna.

De blir inte min första hund har haft rottisar och Bordercolli och min sambo har erfarenhet av Collie och Am staff!

Ingen av de raser du haft går att jämföras med akitan..Jag vill varesig skrämselpropagera eller säga att en såndan hund är underbar..En akita är en akita helt enkelt..En underbar ras för de som förstår sig på dem..Och rent utsagt farlig i fel händer men vilken hund är inte det ..?!

Mina egna eftarenheter är att akitan har ett begränskat kroppspråk.. vilket gör att den är svår att tyda många gånger vilket kan ge problem oxå i kontakt med andra hundar..Svärt att avgöra när den är lekfull/arg/glad/ mm
de akitor jag träffat gå gärna sina egna vägar..väldigt självständiga ..
Har aldrig sett agrisivitet innom "familjen/flocken" så att säga men de kan lätta hysa agg mot andra..De jag har träffat har oxå bestämda åsikter om det mesta..De vill ha koll på läget och vill inte vara i från sin flock.(flocken ska finnas i närheten.då klarar den sig utmärkt själv bara den har koll på läget)

När man skaffar sig en akita skaffar man sig mycket jobb ..Tålamod är det bra om man har redan innan.. för det kommer prövas..
Men man får oxå en bästa vän som inte viker en tum från ens sida.

Om man haft Rottweiler , border Collie , Collie och amstaff så lär ju ändå det kvala in att man vet lite om hund så o köpa en Akita ska väl inte vara nåt problem bara man vet rasrelaterade grejer som kan hända.

Jag menade inte så... jag ville bara påvisa att akitan inte fungerar på samma vis som någon av de raser hon tidigare haft...Och det är en bra sak att veta tycker jag..

akitan är ingen lätt hund..

qodrofenia skrev:
Jag menade inte så... jag ville bara påvisa att akitan inte fungerar på samma vis som någon av de raser hon tidigare haft...Och det är en bra sak att veta tycker jag..

akitan är ingen lätt hund..

Nån gång måste man börja även om de är annolunda.

De har väl extremt hög integritet? Låter väl inte gärna domaren titta i munnen på utställning tex? En bekant har en sådan och hon säger att den är svår. Och hon är erfaren. Hon har dock beställt en till så hon tycker uppenbarligen om rasen iaf..

Jag vet två som köpte Akita, den ena köpte som jakthund, den andra som brukshund. Den första skulle jag nog säga är en av de människor jag anser vara lite av en guru, han har en otrolig kontakt med sina hundar. Han avlivade sin isbjörn (en stor vit akitahane) när den var 3 år pga aggressivitet.

Den andra har alltid haft rottis och även provat på lite belgare. Han köpte sin Akita till bruks, för att bevisa att det gick. Han avlivade också sin pga aggressivitet + nässelallergi när den var 3 år...

Det är ingen på något sett representativ statistik, men jag känner att om dessa två hundmänniskor, som jag anser vara bättre på hund än de flesta, får avliva sina pga att de är opålitliga, aggressiva osv...

Jag hade iaf kollat upp uppfödare ordentligt och inte tagit den närmsta....

//E

Ia* skrev:
De har väl extremt hög integritet? Låter väl inte gärna domaren titta i munnen på utställning tex? En bekant har en sådan och hon säger att den är svår. Och hon är erfaren. Hon har dock beställt en till så hon tycker uppenbarligen om rasen iaf..

Skulle gissa på att det där med integritet gentemot domare på utställning handlar mycket om vana också. Så det är nog väldigt individuellt.

precis som någon annan skrev så handlar det mycket om vana.Tror inte det är svårare att lära en akita att få munnen kollad än någon annan hund..

Jaså, den där nässelallergin kanske är rasbunden?

Rent krasst, verkar vara en osund ras?

//E

Liknande trådar

R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 253
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 771
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
Svar
17
· Visningar
1 400
Senast: Troll
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
988
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama