åkerfräken

Sv: åkerfräken

Funderade för övrigt på om man inte skulle kunna förebygga genom att dagligen ge hästarna thiamin finns ju som rent tillskott iom att det är genom brist på detta som förgiftningen uppstår och det är också den behandling man ger i högdos om de redan är förgiftade. Omöjligt ju att se riktigt hur stor spridning det har haft in i övriga vallen då gräset redan är högt där. Den närmsta biten vid bäcken kommer naturligtvis att kasseras men risken är ju iom att det är så mkt där att det finns en hel del även på övriga fältet i denna skörden.

Plöja fungerar iaf inte, de ställen vi har mest åkerfräken på är där det har grävts... Verkar som raketbränsle för dem.

Lägg hästgödsel där och håll det kortklippt?

Får inte gödslas alls tyvärr är stenhårt med de där 6 meterna vid bäckarna här, har även någonstans i bakhuvudet att det bara får klippas två gånger per år eller om det var att det måste klippas minst två gånger per år blev osäker nu har inte tänkt så mkt på den biten iom att det är en del av vallen så det skördas just två gånger per år ihop med resten.
Känns som en mindre rolig sits att sitta i att lägga ner pengar på att så om hela vallen och samtidigt bara sitta och vänta på att den återigen blir invaderad av giftiga växter, skitkul verkligen.

Någon som har koll på om de är giftiga för kor också ? Står ju att vissa djur kan äta den utan problem. Diskuterade precis med maskinstationen och är den inte giftig för kor så blir jag i alla fall av med gräset från det område jag kasserar så slipper jag ta hand om det för då tar han det med hem till korna. Men då gäller det ju då alltså att det inte är giftigt för korna.

Tragiska nyheter till alla drabbade det finns inget lagligt medel att spruta med som tar denna förbaskade växt, det medel som fanns förr är numera förbjudna att använda och det börjar bli ett stort problem enligt den på maskinstationen jag pratade med är många åkrar fulla med sådant och de sprider sig med vindens hastighet iom att de sprider sig med sporer.

Lite lustig slump var att när jag öppnade tidningen idag så var där en artikel där det står lite om det ordagrant står där följande:

Tuffaste ogräset:
Åkerfräken
Det kan du svårligen bekämpa. Åkerfräken växer på 6 meters djup och 15 meter i sidled. Dessutom förökar det sig med sporer. Du kan täcka marken i 10 år och när du tar bort täcket är ogräset lika piggt igen. Har man väl fått det i rabatter eller buskage är det kört. Det är bara att rensa och stå ut.

Så vi verkar gå en rolig framtid till mötes med ett ogräs som är giftigt för hästarna som sprider sig lavinartat via böndernas åkrar nu när de inte längre har något att bekämpa det med.

Nu blir det ju än mer intressant om det går att förebygga förgiftning genom konstant tillskott av thiamin för det är nog bara att inse att det är bara en tidsfråga innan det är väldigt gott om sådant i alla hövallar.

Typiskt, jag som hade för mig att jag läst att täckning var en bra metod för att bli av med skiten =( bara att ta bort täckningen då =(

Täckning funkar men då måste du ju lägga ny jord ovanpå duken vilket kan bli en dyr historia.

Varit ute och kollat i mina hagar och här är det också betydligt mer åkerfräken än det varit tidigare år. :crazy: Kan det bero på vädret tro? Att det haft särskilt gynnsamma växtförhållanden detta år?

Ang B1 så är det som du säger enkelt och billigt att ge, men jag undrar om det hjälper trots att hästen fortsätter äta fräken (om den nu gör det!) under behandlingen?

http://www.ansci.cornell.edu/plants/toxicagents/thiaminase.html

Animals suffering from thiamin deficiency due to the ingestion of thiaminases generally respond very well to treatment if caught early. Intra-muscular of injections of thiamin, and removing the source of the thiaminase from the animal's diet, are usually sufficient to bring around full recovery. Doses of 100-500 mg of thiamin for sheep and 200-500 mg for calves, depending on body weight are sufficient.

Att vi ser en sådan ökning nu beror säkert på att bönderna tidigare haft bekämpningsmedel att ta till i sina åkrar, nu har de inte det längre och därmed ökar den lavinartat iom att den kan sprida sig fritt från alla åkrar iom att den sprider sig med sporer. Lär väl bara fortsätta att öka och öka tyvärr och iom att man inte kan bli av med den så tror jag inte min gissning tidigare att snart är alla hövallar fulla med den och vad sjutton gör vi då ?

Om jag fattat det rätt så uppstår de sk förgiftningssymtomen pga att hästen inte kan bilda thiamin (B1) själv längre om den äter växten. B1 är livsviktigt och jag gissar att de uppräknade symtomen är just symtom på B1 brist och inget specifikt för plantan egentligen. Logiskt borde ju då aldrig brist uppstå om man hela tiden ser till att putta in just thiamin som tillskott konstant. Just thiamin finns ju att köpa som eget tillskott och det borde väl vara som övriga b-vitaminer helt ofarligt att överdosera för de bara kissar ut överskottet.

Har tillbringat de sista dagarna på vallarna iom att vi skördat dem och tittar man i dikeskanterna odyl så står det spridda sådana överallt så helt klart är där säkert en del lite överallt i vallarna inte så att det kommer i närheten av några 20% av fodermängden (mer än då i kanten vid bäcken men det är kasserat). Men frågan är hur ser det ut om några år. Jag kommer i alla fall ge mina hästar tillskott av thiamin för en del får de säkert i sig så får man hoppas att det hjälper.

Såg också att ena hagen fått en hel del sådant skräp i sig, typiskt nog en av de minsta hagarna. Så just den brukar ju snabbt bli nerbetad vilket jag sett som en fördel att kunna placera en jag har som inte skall ha så mkt gräs, vilket nu alltså inte funkar för då är ju risken överhängande att det blir uppätet.

Nej inte riktigt så tror jag, fräken innehåller ett enzym som spjälkar B1 så att den blir verkningslös. Så frågan är om detta sker med en del av B1 eller allt hästen får i sig.

Thiaminases are enzmyes found in a few plants and the raw flesh and viscera of certain fish and shellfish. When ingested these enzymes split thiamin (Vitamin B1), an important compound in energy metabolism, and render it inactive.

Kl

Hur är det om man har haft åkerfräken i sina hagar som har vilat sen i början av juni och nu har de vissnat. Alltså, jag har tänkt släppa på hästarna igen och har inte tagit bort allt. Borde jag göra det först?

"Puttar upp tråden"

Håller på att ordna en skogshage till mina ponnyer i sommar och upptäckte nu att det finns en hel del åkerfräken i hagen inte i stora partier men enstaka växter bland gräset.

Har tänkt att fodra med fri tillgång på hö i nät men har ju små matglada ponnyer så är rädd för att de får i sig åkerfräken och blir sjuka.

Någon som har efterhet? eller vet exakt hur giftigt det är? (i mängd alltså)

(är nog inte åkerfräken utan skogsfräken)

För några dagar sedan betade min häst någon fräken efter dikeskanten, valde ut några och verkade vilja ha dom! :S Drog henne därifrån och tänkte inte mer på det.

Idag när jag vandrade på betet upptäcker jag att typ halva åkern är fylld av någon fräken! De fyller ut mellanrummet mellan grässtråna typ ÖVERALLT! :O De är låga, typ en dm. Hittade inga bruna partier på stjälken, utan de var helt ljusgröna med många spretiga strån. Ser nästan ut som en liten gran. Vilken sort kan det vara? Och är den giftig, HUR giftig? Jag hoppas verkligen att de är så små och låga överallt för att de inte har växt sig så stora, inte att hästarna betat av alla till kort längd!! Blev jättenojig nu... Hur stort problem är fräken på bete hos folk?

Snälla berätta vad ni vet!

Att vi ser en sådan ökning nu beror säkert på att bönderna tidigare haft bekämpningsmedel att ta till i sina åkrar, nu har de inte det längre och därmed ökar den lavinartat iom att den kan sprida sig fritt från alla åkrar iom att den sprider sig med sporer. Lär väl bara fortsätta att öka och öka tyvärr och iom att man inte kan bli av med den så tror jag inte min gissning tidigare att snart är alla hövallar fulla med den och vad sjutton gör vi då ?

Om jag fattat det rätt så uppstår de sk förgiftningssymtomen pga att hästen inte kan bilda thiamin (B1) själv längre om den äter växten. B1 är livsviktigt och jag gissar att de uppräknade symtomen är just symtom på B1 brist och inget specifikt för plantan egentligen. Logiskt borde ju då aldrig brist uppstå om man hela tiden ser till att putta in just thiamin som tillskott konstant. Just thiamin finns ju att köpa som eget tillskott och det borde väl vara som övriga b-vitaminer helt ofarligt att överdosera för de bara kissar ut överskottet.

Har tillbringat de sista dagarna på vallarna iom att vi skördat dem och tittar man i dikeskanterna odyl så står det spridda sådana överallt så helt klart är där säkert en del lite överallt i vallarna inte så att det kommer i närheten av några 20% av fodermängden (mer än då i kanten vid bäcken men det är kasserat). Men frågan är hur ser det ut om några år. Jag kommer i alla fall ge mina hästar tillskott av thiamin för en del får de säkert i sig så får man hoppas att det hjälper.

Såg också att ena hagen fått en hel del sådant skräp i sig, typiskt nog en av de minsta hagarna. Så just den brukar ju snabbt bli nerbetad vilket jag sett som en fördel att kunna placera en jag har som inte skall ha så mkt gräs, vilket nu alltså inte funkar för då är ju risken överhängande att det blir uppätet.
@gylle Har du någon vidare info/lösning? Efter lite googling på bilder så är ängsfräken mest lik den jag har på betet. Hur pass giftig är den?

Min ena shettis äter glatt åkerfräken även om det finns annan mat. Är riktigt orolig att man missar att dom kommit upp.

Frågade på en plantskola om fräken och de sa att de växer gärna där det är kalk fattigt. Så man kan kalka ordentligt på våren. Vi ska prova till våren.
Men shettisarna äter gärna åkerfråken..

Liknande trådar

Anläggning Helt plötsligt har vi fått in åkerfräken i sommarhagen. Växer i mängder - i mina ögon. Törs man släppa hästar på bete med mycket...
Svar
8
· Visningar
1 221
Senast: Windy
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
856
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 028
Senast: Stergo
·
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
422

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka