Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag åker alltid tåg till jobb. Tågstationen är nära jobb och har täta förbindelser. Det är drygt med pendlingen (minst 1h enkelväg från dörr till dörr), men jag slipper bilköer, leta parkeringsplats, dyra p-avgifter, osv.
Bil blir dessutom dyrare än tåg, med hyrd parkeringsplats på 980kr/månad (tåg kostar 869), + bensin och diverse andra kostnader som ingår i bilägande. Enda positiva med bil är att pendlingstiden minskar.
Det är rätt ofta det är förseningar på mina tider, men det funkar. Man får ta några avgångar tidigare. Hade jag kört bil hade jag antagligen fått lämna hemmet ännu tidigare om jag velat slippa rusningstiden, och velat hitta parkering.
Utanför jobbpendling tar jag hellre bil dock. Går fortare, slipper trängas, behagligare temperatur, slipper byten och väntetider. Smidigare all in all.
En viktig bit tycker jag är det @Sharpless nämner om bristande underhåll. För några decennier sedan var tågen generellt - åtminstone i min minnesbild - helare. Tågen hann städas. Perronger och stationsbyggnader var definitivt helare och i många fall faktiskt hjälpligt underhållna. Förseningar förekom, men var inte lika frekventa eller långa som idag. Tågtoaletter fungerade med få undantag. Det fanns riktiga restaurangvagnar. (Jag vet att vissa uppstickare kör med restaurangvagnar i nutid.) Tågvagnar hade kupéer. Det gick nattåg litet hit och dit, fler än idag. Rent allmänt stannade tåg på fler orter än idag.På vilket sätt såg det annorlunda ut då?
Ja, jag kan ju bara utgå från mig och min situation/mitt läge. Hur det ser ut för andra har jag ingen aning om.Ja, det beror ju så mycket på var man bor och var ens jobb ligger. Jag parkerar gratis på jobb, det finns platser så det räcker och blir över och det aldrig speciellt mycket trafik dit eller hem. Möjligtvis en traktor/tröska eller a-traktor som kör sakta och stoppar upp lite. Aldrig speciellt många fordon. Så för min del blir det kollektiva jobbpendlandet dyrare och mer tidskrävande än att ta bilen.
Bland annat så var det inte en massa olika tågbolag, i Sverige körde SJ. Ville man resa i Europa var det en tidtabell som gällde, inte flera olika. Det fanns många natt-tåg vilket gjorde att det kändes enkelt att komma ner till kontinenten snabbt. Har hört något om att de kommit tillbaka, det var några år sedan jag kollade.På vilket sätt såg det annorlunda ut då?
Jag har fenomenal otur med förseningar och strul med tåg. Det är på nivån att jag blir förvånad när det faktiskt går bra.Jag har häst och inte så mycket pengar över till annat, det innebär att jag väljer det som är billigast. I 99 % av fallen när jag ska åka någonstans är det bilen, trots att jag är ensam i stor bil med konstant fyrhjulsdrift. Ska jag flyga från Gardermoen så kan det faktiskt hända att tåg är billigare, om man räknar med parkeringsavgift för bilen, men eftersom tågen aldrig går på tider som passar med flygen, så måste jag i så fall åka dagen innan och bo på hotell, vilket är mycket dyrare än parkeringen, så totalsumman blir ändå högre med tåget + att det då blir väldigt många timmar extra, ofta blir det ju nödvändigt med en hotellnatt även vid returresan, så det blir ju två extra semesterdagar man måste ta ut...
Sedan är det ju det där med bekvämligheten; det tar 3 timmar att köra bil från mig och till min syster i Kungälv, och då kan jag åka precis när det passar mig, om jag väljer att åka tåg innebär det att det tar totalt 4,5-5 timmar med buss-tåg-buss, med konstant illamående pga åksjuka, och med specifika tider att passa... Och stress över att buss eller tåg är försenat så jag missar anslutningen.
Jag åker (åkte) mycket tåg, betydligt mindre nu efter pandemin dock då fler möten är på distans. Nu pendlar jag oftast Gbg-Stockholm eller Gbg-Malmö och då är det ju prioriterade tåg men ganska lite förseningar. Kan komma på två gånger jag varit riktigt sen, en gång pga nedriven ledning och den andra var när det var två tåg som var bombhotade på sträckan. Tjänar inget på varken flyg eller bil den sträckan tidsmässigt då jag bor centralt och ofta ska centralt.Tågstrul på olika sätt händer ju relativt ofta tycker jag sett till hela landet. Det kan vara allt från folk på spåret, fordonsfel, personalbrist, fordonsbrist till tekniska problem och systemuppdateringar som går fel..Också vädret ställer ju till det med jämna mellanrum.
Så nu är jag nyfiken på om bukefalisterna väljer tåget ändå eller om ni ratar det?
Håller med! Har jag en tid jag absolut inte kan missa bokar jag med marginal. Hur mycket beror på hur viktig tiden jag ska passa ärHåller med. Eller så har dessa människor väldig otur när de reser, alternativt bor nånstans där det av någon anledning fungerar extremt dåligt. Jag som jobbar som lokförare (snabbtåg och regional) och kör tåg nästan varje dag brukar ha försening i snitt kanske 2-3 gånger i månaden, räknar då inte under 5-10 min. Större försening, alltså mer än en timme har jag haft kanske 2-3 gånger på 4 år.
Också det där att många tycker att det alltid är förseningar men ändå bokar med kort varsel. Har haft resenärer som tappat det för att tåg till Arlanda blir typ 20 min sent för att de då missar sitt flyg, då får man skylla sig själv.
Håller med. Åker inte lika mycket längre men åkte under flera år minst en gång i veckan. De gånger det var förseningar på över en timme var ofta pga extremväder och då blir det ju minst lika försenat med flyg eller bil. Kan som sagt bara komma på två gånger jag blivit riktigt riktigt sen, och båda gångerna var det mer av force majeure (bombhot och nedriven ledning).. är också fascinerad över att de som aldrig åker tåg är de som är bergfasta på att det alltid är sent, medan vi som åker mycket verkar tycka motsatsen. Har nog varit mer försenad pga flyg senaste åren faktiskt.Håller med. Eller så har dessa människor väldig otur när de reser, alternativt bor nånstans där det av någon anledning fungerar extremt dåligt. Jag som jobbar som lokförare (snabbtåg och regional) och kör tåg nästan varje dag brukar ha försening i snitt kanske 2-3 gånger i månaden, räknar då inte under 5-10 min. Större försening, alltså mer än en timme har jag haft kanske 2-3 gånger på 4 år.
Också det där att många tycker att det alltid är förseningar men ändå bokar med kort varsel. Har haft resenärer som tappat det för att tåg till Arlanda blir typ 20 min sent för att de då missar sitt flyg, då får man skylla sig själv.
Det är 25% på duobiljetter, en enkelresa med 2 vuxna och 2 barn 7-19 år skulle gå på 779 kr enkel väg Malmö-Göteborg med Öresundståg. Är barnen under 7 åker de gratis, då åker två vuxna för bara 487 kr. Lägg på parkeringsavgifter för dagarna/tiden i Göteborg, trängselavgift och slitage på bil så är det inte jättemånga kronor det skiljer.Från mig i Skåne till Göteborg kostar tåget nästan 1000 kr enkel resa för två vuxna och två barn. Så nästan 2000 kr ToR. Så mycket kostar det inte att ta bilen. Enligt sidan vadkostarbilresan.se Så kostar samma resa med bil under 600 kr. Inte en chans att jag tar tåget med de förutsättningarna. Även om just tåget till Göteborg är bekvämt. Öresundståg istället för gräsliga X2000.
Såg att någon annan redan bemött kostnaden, men det är x3000 som kör den sträckan, otroligt mycket bekvämare tåg tycker jag! Bara för infoFrån mig i Skåne till Göteborg kostar tåget nästan 1000 kr enkel resa för två vuxna och två barn. Så nästan 2000 kr ToR. Så mycket kostar det inte att ta bilen. Enligt sidan vadkostarbilresan.se Så kostar samma resa med bil under 600 kr. Inte en chans att jag tar tåget med de förutsättningarna. Även om just tåget till Göteborg är bekvämt. Öresundståg istället för gräsliga X2000.
Åker de gratis under 7? Jag har för mig att jag betalar 25% av vuxenbiljett för min treåring när vi åkt. Men kanske skillnad om man är två vuxna?Det är 25% på duobiljetter, en enkelresa med 2 vuxna och 2 barn 7-19 år skulle gå på 779 kr enkel väg Malmö-Göteborg med Öresundståg. Är barnen under 7 åker de gratis, då åker två vuxna för bara 487 kr. Lägg på parkeringsavgifter för dagarna/tiden i Göteborg, trängselavgift och slitage på bil så är det inte jättemånga kronor det skiljer.
Jag stör mig också på att inte kunna boka i god tid. Vill ha biljetterna när jag bokar boende och det är ju oftast runt ett år innan.Mitt största problem med tåg är att om något går snett står man där plus att du inte kan boka i god tid… Med flyg har du bra ersättningar och du får dem även om flyget går och är ”endast” försenade. Dessutom finns det alternativ, du kan boka 1-2 år i förväg och vet på ett ungefär vad det kostar.
Jag har försökt kolla på tåg men när jag ska åka så ska jag till något, som börjar en viss tid. Dessutom måste boende och biljetter för det jag ska till ofta bokas och betalas ca ett år innan. Försöker jag kolla på vad tåg skulle kosta så kan jag inte ens få upp någon fingervisning utan det är antingen att det inte finns några biljetter och om jag kollar om en månad är priserna 3 gånger så höga som flyg (ska inte ens diskutera sådant som byten och tid utan bara pris…) samt att om jag sitter där 3 månader innan och inte får tag i tågbiljetter så har ju flyget hunnit gå upp rejält.