Jag åker tåg till och från jobbet, men utöver det kör jag bil. I och med att jag bor på en liten ort finns det bra med tåg under de vanligaste timmarna på dagen, och det finns tillräckligt med plats för att jag ska kunna sitta ner i tysta avdelningen (och tillräckligt med plats så tar oftast ingen sitter direkt bredvid, utan oftast är det ett säte emellan). Så fort det är utanför vanlig arbetstid (t.ex. när det börjar närma sig 18 på kvällen, eller under helger) kör jag dock bil delar av sträckan eftersom tågen har för dåliga tider då - det kan t.ex. plötsligt vara ett hopp på två timmar utan något tåg en lördagsförmiddag. Och ska jag t.ex. till familjen i Skåne så kör jag bil eftersom jag då ska ha med mig packning och tre hyfsat stora hundar, vilket blir lite väl jobbigt på tåg (delvis också eftersom den ena är rädd för de gamla tågen i Småland som låter mer, och jag vill inte åka SJ med bestämda platser).
Jag har inga problem om tågen är några minuter försenade så länge det inte krockar med byten, men jag tycker inte det är helt rätt att tågen kan vara en massa timmar försenade utan att de tar fram t.ex. buss som alternativ och att det enda man får som ersättning är biljetten åter. Eller att det är ett planerat stopp några timmar där de har ersättningsbuss men där bara 1/20 av passagerarna får plats, resten får stanna kvar. Då känns det ju som om det inte är tänkt att man ska kunna ta tågen om man ska göra något viktigt, eller något du har betalt för. Hur funkar det till exempel om man sitter fast med tågen i några timmar och inte kan hämta på förskola innan förskolan stänger? Om man missar en jobbintervju? Om du har något inbokat du betalt för som du missar? Jag har t.ex. en kollega som bott i Norrköping och åkt tåget till Linköping dagen innan och sovit hos någon släkting för att hen hade en föreläsning direkt på morgonen och inte kunde riskera vara sen till den om tågen skulle krångla. Visst, man kan bli sen när man kör bil också, men då handlar det kanske om 10-45 minuter och inte 3-5 timmar.