Åker du tåg?

Åker du tåg?

  • Ja väljer alltid det i första hand om det är möjligt, bekvämt och miljövänligt

    Röster: 49 24,4%
  • Bara om det är absolut nödvändigt

    Röster: 33 16,4%
  • Nej aldrig

    Röster: 18 9,0%
  • Ibland tåg, ibland annat sätt även om tåg varit möjligt

    Röster: 91 45,3%
  • Annat svar motivera gärna i tråden

    Röster: 3 1,5%
  • Bara i jobbet, aldrig privat

    Röster: 7 3,5%

  • Antal omröstningsdeltagare
    201
Åker mycket tåg, både innan barn men framförallt nu med en snart tvååring. Mycket bekvämt med nattåg inom Sverige och vi slipper underhålla barnet eftersom han sover :D Att köra bil innebär många stopp för rastning och mat till barnet. Ingen av oss tycker heller om att köra när det är mörkt och dålig sikt/dåligt väder, undviker helst det. Flyg går ju snabbt men är dels inte klimatsnällt och dels kostar mer än tåg (med transport till och från flygplatser, incheckat bagage, incheckad barnvagn som går som specialbagage osv). Tåg är den perfekta kompromissen, det är klimatsmart och bekvämt för oss vuxna och med nattåg behövs ingen extra semesterdag för transport (vilket nog hade behövts om vi skulle köra de här långa sträckorna inkl pauser för barnets skull). Har inte heller varit med om många förseningar alls.

Senaste året har vi exempelvis åkt från Malmö: tur och retur Gällivare med nattåg, tur och retur Florens/Toscana med flera natt- och dagtåg, och nu under julledigheten blir det tur och retur Östersund med nattåg och kring sportlov tur och retur Duved med en både dagtåg och nattåg.
Kan lägga till att när vi åkte tåg ner till Florens var vi kanske en timme sena vid slutdestinationen, medan andra familjemedlemmar som flög (3 olika flyg, inte samma alltså) var minst 3 timmar sena pga inställda flyg (fick flyga till Pisa istället för Florens och krånlga med ny hyrbil och längre körsträcka osv), försenade flyg och en fick dessutom sitt bagage med sommarkläderna borttappat och det dök upp 3 dygn senare.
 
Innan pandemin åkte jag mycket tåg, både i tjänsten och privat. X2000 mellan sthlm-gbg varje vecka, och minst en tur till fjällen varje sommar. Jobbresandet var ytterst sällan problematiskt. Ett par minuters försening på en så lång sträcka är väldigt rimligt, och de få gånger det var faktiskt kaos fanns det en anledning. Jag åkte första klass tyst vagn, och där brukar de flesta vara rätt intresserade av att åka behagligt och utan att störa varandra. Stort plus för att man hamnar där man ska från början, istället för att harva runt på flygplatser och transfer... Har även åkt på jobbresor i Europa med tåg. Det har funkat utmärkt, om än lite krångligt att förstå vilka byten man får göra och inte, när man står på en station i Tyskland och inte förstår utropen på tyska. 😇😅

Tyvärr har möjligheterna att tågsemestra minskat rätt drastiskt när resor som varit bokade i månader helt enkelt kan ställas in med kort varsel. När det tar 30 h att transportera sig, och biljettpriserna är de tredubbla när det närmar sig avresa, då kan man inte chansa på en bokning som kanske blir av, kanske inte. Synd, för en nattkupé delad med vännerna är ett oerhört trevligt sätt att resa. På sträckor där jag kan lösa en annan avgång utan jättemycket krångel åker jag fortfarande gärna tåg.
 
Jag tycker mycket om att åka tåg, i teorin.

Men jag bor i Norrbotten. Sämst i landen vad gäller punktlighet varje år sedan 2013 ✌️ Jobbpendlade 35 mil enkel väg varannan vecka på tidigare arbetsplatsen och har sedan dess inte satt mig på ett tåg igen efter att förseningar på mellan 0,5-3 h började kännas mer som regel än undantag. Vågade aldrig förboka taxi från tåget till hotellet pga att jag aldrig riktigt visste vilken tid jag skulle vara framme. Enda skälet att det "fungerade" var att jag alltid reste utanför ordinarie arbetstid så inga patienter drabbades (mer än att jag var jävligt trött när vi ankommit stationen kl 00.30).
 
Innan pandemin åkte jag mycket tåg, både i tjänsten och privat. X2000 mellan sthlm-gbg varje vecka, och minst en tur till fjällen varje sommar. Jobbresandet var ytterst sällan problematiskt. Ett par minuters försening på en så lång sträcka är väldigt rimligt, och de få gånger det var faktiskt kaos fanns det en anledning. Jag åkte första klass tyst vagn, och där brukar de flesta vara rätt intresserade av att åka behagligt och utan att störa varandra. Stort plus för att man hamnar där man ska från början, istället för att harva runt på flygplatser och transfer... Har även åkt på jobbresor i Europa med tåg. Det har funkat utmärkt, om än lite krångligt att förstå vilka byten man får göra och inte, när man står på en station i Tyskland och inte förstår utropen på tyska. 😇😅

Tyvärr har möjligheterna att tågsemestra minskat rätt drastiskt när resor som varit bokade i månader helt enkelt kan ställas in med kort varsel. När det tar 30 h att transportera sig, och biljettpriserna är de tredubbla när det närmar sig avresa, då kan man inte chansa på en bokning som kanske blir av, kanske inte. Synd, för en nattkupé delad med vännerna är ett oerhört trevligt sätt att resa. På sträckor där jag kan lösa en annan avgång utan jättemycket krångel åker jag fortfarande gärna tåg.
Ja, på nittotalet kunde man kliva på ett tåg i Budapest sitta i en mysig kupé och kliva av i Göteborg något dygn senare. Jag försökte sätta ihop en sådan resa för ett par år sedan men det var nästintill ogörbart med med mängder av väldigt tajta byten.
 
Barn under 7 år reser gratis och behöver ingen biljett, du behöver inte ha två vuxna för det :)
Kanske olika på olika sträckor, kollade nu då vi ska åka tåg i januari igen och det kostar 343 för mig + barn och 295 om bara jag skulle åka. Edit, kollade nu gratis på regionaltåg och 15% av vuxenbiljett på snabbtåg, oavsett billigare och snabbare än att ta bilen 45 mil 🙄.
 
Kanske olika på olika sträckor, kollade nu då vi ska åka tåg i januari igen och det kostar 343 för mig + barn och 295 om bara jag skulle åka. Edit, kollade nu gratis på regionaltåg och 15% av vuxenbiljett på snabbtåg, oavsett billigare och snabbare än att ta bilen 45 mil 🙄.
Jag skrev om Öresundstågen/Skånetrafiken, för det var dem @Lingon skrev om.
 
Avkomman är på hemväg från en kompis i Oslo. Bad mig hämta på stationen vid 18.30. Senaste (PRELIMINÄRA) bud är halv tio.

Jag har dagpendlat till huvudstaden. Det funkade för det mesta. Men när det inte funkade så funkade det verkligen inte alls.

Som när det var fullbokat på hemväg fredag eftermiddag och tåget var så fullt att man fick stå 1,5 timmar för att komma hem.

Eller under skolloven när de drog in pendlingstågen så man fick dela utrymme med alla som skulle till Stockholm. En timme senare än vanligt eftersom ordinarie morgontåg inte körde under skollov. Det var så fullt att gångarna var packade som japansk tunnelbana. Ett elände för de som skulle av av innan Stlm..

Kan jag, så kör jag bil. Hittills har det dessutom varit billigare.
 
Håller med. Åker inte lika mycket längre men åkte under flera år minst en gång i veckan. De gånger det var förseningar på över en timme var ofta pga extremväder och då blir det ju minst lika försenat med flyg eller bil. Kan som sagt bara komma på två gånger jag blivit riktigt riktigt sen, och båda gångerna var det mer av force majeure (bombhot och nedriven ledning).. är också fascinerad över att de som aldrig åker tåg är de som är bergfasta på att det alltid är sent, medan vi som åker mycket verkar tycka motsatsen. Har nog varit mer försenad pga flyg senaste åren faktiskt.
Men sen kan man ju bo så det inte riktigt passar, jag har tex haft ett par resor till andra kusten (typ ronneby/Karlskrona) och då behöver jag åka runt halva Sverige inkl tight byte, missar man det (vilket har hänt) är det ju inte så kul. Men jag får inte köra bil i jobbet och tror det är ännu bökigare att flyga Gbg-Karlskrona 🙄😂
Precis, finns ju alltid en förklaring när det blir större förseningar. Sen är det ju tyvärr vanligt att folk tror att det är "bortförklaringar", när man anger orsak. Förutom vid personolycka, det verkar ändå de allra flesta förstå att det kräver sin tid och att tågen måste vänta.

Ja, bor man så det inte passar med byten osv och man missar anslutningar vid små görseningar ofta förstår jag att det upplevs bökigt.
 
Precis, finns ju alltid en förklaring när det blir större förseningar. Sen är det ju tyvärr vanligt att folk tror att det är "bortförklaringar", när man anger orsak. Förutom vid personolycka, det verkar ändå de allra flesta förstå att det kräver sin tid och att tågen måste vänta.

Ja, bor man så det inte passar med byten osv och man missar anslutningar vid små görseningar ofta förstår jag att det upplevs bökigt.
Just den dagen det var bombhot var det utöver det en personolycka. Så mycket tragik i det på något sätt (jag kom med första tåget som rullade igen)… 12 timmar Gbg-Sthlm och jag kom på i Södertälje att jag glömt passet, skulle flyga från Arlanda dagen efter😂🙈. Två timmars sömn. Men knappast Trafikverket eller sjs fel.
 
Just den dagen det var bombhot var det utöver det en personolycka. Så mycket tragik i det på något sätt (jag kom med första tåget som rullade igen)… 12 timmar Gbg-Sthlm och jag kom på i Södertälje att jag glömt passet, skulle flyga från Arlanda dagen efter😂🙈. Två timmars sömn. Men knappast Trafikverket eller sjs fel.
Ojdå, det också! Ja det är mycket tragiskt.

Men åh jobbigt med passet 😩 löste det sig?
 
Jag gillar egentligen hela idén med tåg. Åtminstone i teorin. Åker tåg ungefär en gång vart fjärde år och varje gång lovar jag mig själv att aldrig göra om det. Sjukt otillgängligt, långa sträckor att gå, ont om sittplatser på perronger och livsfarligt att kliva av och på när det är vinterväglag.
 
Jag gillar egentligen hela idén med tåg. Åtminstone i teorin. Åker tåg ungefär en gång vart fjärde år och varje gång lovar jag mig själv att aldrig göra om det. Sjukt otillgängligt, långa sträckor att gå, ont om sittplatser på perronger och livsfarligt att kliva av och på när det är vinterväglag.
Men jag håller med! Jag gillar tanken på att åka tåg - det är så enkelt, A till B utan att tänka och jag kan sova ifall jag vill etc. Men realiteten ser ju inte ut så. Det är tungt att bära packning, det är långt att gå, det är trångt och när man kommer fram kommer man ju ändå inte fram utan måste ta sig vidare dit man ska.

Jag ogillar egentligen inte att åka tåg, men jag gillar min bil mer och därför blir det bilen. Mer frihet, mer makt, mindre jobb för ungefär samma pengar.
 
Kan man inte åka tåg till Berlin längre? Försökte kolla vad en biljett kan kosta och hur lång tid det tar, men fick svar att den destinationen inte fanns det datumet. Testade med flera olika i SL-appen. Eller är det andra tågbolag som man måste ta reda på vilka de är?

Under sent 80-tal och tidigt 90-tal åkte jag tåg till Berlin flera gånger om året, det var ett fantastiskt sätt att ta sig dit på. Vi köpte öppna returbiljetter via något som hette Transalpino som gav 40% rabatt för den som var under 26 år. Det fanns tjocka tågtidtabeller för alla turer runt Europa som man kunde bläddra i och drömma sig bort.
 
Kan man inte åka tåg till Berlin längre? Försökte kolla vad en biljett kan kosta och hur lång tid det tar, men fick svar att den destinationen inte fanns det datumet. Testade med flera olika i SL-appen. Eller är det andra tågbolag som man måste ta reda på vilka de är?

Under sent 80-tal och tidigt 90-tal åkte jag tåg till Berlin flera gånger om året, det var ett fantastiskt sätt att ta sig dit på. Vi köpte öppna returbiljetter via något som hette Transalpino som gav 40% rabatt för den som var under 26 år. Det fanns tjocka tågtidtabeller för alla turer runt Europa som man kunde bläddra i och drömma sig bort.

Det är Snälltåget som kör till Berlin! 🙂
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 284

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp