Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har åkt tåg längre sträckor tre gånger i år och alla tågen var försenade.Jag blir lite förvånad över hur många det är som aldrig åker tåg som är säkra på att alla tåg alltid är försenade! Visst händer det att det strular, men så illa är det verkligen inte. Men har jag något som börjar före kl 13 i Stockholm åker jag oftast kvällen innan, jag behöver åka hemifrån så himla tidigt annars. Går inte det så händer det att jag flyger.
Åkte Innsbruck-Linköping och tillbaka i somras, betalade ca 700€ för 2 vuxna och fem barn (mellan 3 och 13 år), tyckte inte att det var dyrt. Allt fungerade utmärkt. Byte i Köpenhamn och i Hamburg.Jag har däremot inte valt tåget om jag ska ned i Europa, det är en målsättning inför nästa sommar. Tycker alltid det är så krångligt, det blir dyrt och med flera byten om jag ska ex ned till Österrike. Ett gemensamt tågsamarbete i EU hade varit guld så att jag slapp boka via flera bolag!
Ja, särskilt tid och dyrt om en ska ut i Europa, med tanke på alla hotellnätter det blir vid omöjliga bytestider. En resa som tar 4 timmar med bil/buss skulle gå på 24 h med tåg en gång, bara på grund av femhundratusen byten. Oftast inte riktigt så illa, men jag förstår verkligen inte varför det inte går direkttåg mellan alla större städer, alltså ett tåg typ Edinburgh-Istanbul och ett Luleå-Barcelona och så hade så mycket varit löst!Jag tycker om att åka tåg och väljer det gärna trots längre restid och liknande, särskilt som jag alltid har djuren med och inte kan flyga... men det är ju så Ohemult Dyrt! Det är vansinnigt tycker jag. Det är nästan alltid billigare att flyga och ibland till och med att åka bil, vilket ju är helt fel väg att gå.
Åkte Innsbruck-Linköping och tillbaka i somras, betalade ca 700€ för 2 vuxna och fem barn (mellan 3 och 13 år), tyckte inte att det var dyrt. Allt fungerade utmärkt. Byte i Köpenhamn och i Hamburg.
Det är flera nya linjer på gång som ska göra det smidigare men jag har inte allt huvudet nu. Men nya sträckor är bla Hamburg-Stockholm och Hamburg-St. Anton.
Jag tror även att det går att boka större delen av resan på oebb.at
Jag åker mycket tåg, åker bla Stockholm -Malmö tur och retur mer än en gång i månaden. Tycker det är jättesmidigt. Visst, det är rätt ofta försenat (men sällan mer än nån timme..) och eftersom jag alltid bokar med bra framförhållning och åker lite obekväma tider är det också jättebilligt för det mesta. Skulle aldrig gått att köra bil till lägre kostnad (trots att vi åker hela familjen på 4 personer..) Och även om tåget är nån timme sent är det snabbare än att köra samma sträcka.Tågstrul på olika sätt händer ju relativt ofta tycker jag sett till hela landet. Det kan vara allt från folk på spåret, fordonsfel, personalbrist, fordonsbrist till tekniska problem och systemuppdateringar som går fel..Också vädret ställer ju till det med jämna mellanrum.
Så nu är jag nyfiken på om bukefalisterna väljer tåget ändå eller om ni ratar det?
Håller med. Eller så har dessa människor väldig otur när de reser, alternativt bor nånstans där det av någon anledning fungerar extremt dåligt. Jag som jobbar som lokförare (snabbtåg och regional) och kör tåg nästan varje dag brukar ha försening i snitt kanske 2-3 gånger i månaden, räknar då inte under 5-10 min. Större försening, alltså mer än en timme har jag haft kanske 2-3 gånger på 4 år.Jag blir lite förvånad över hur många det är som aldrig åker tåg som är säkra på att alla tåg alltid är försenade! Visst händer det att det strular, men så illa är det verkligen inte. Men har jag något som börjar före kl 13 i Stockholm åker jag oftast kvällen innan, jag behöver åka hemifrån så himla tidigt annars. Går inte det så händer det att jag flyger.
Håller med. Eller så har dessa människor väldig otur när de reser, alternativt bor nånstans där det av någon anledning fungerar extremt dåligt. Jag som jobbar som lokförare (snabbtåg och regional) och kör tåg nästan varje dag brukar ha försening i snitt kanske 2-3 gånger i månaden, räknar då inte under 5-10 min. Större försening, alltså mer än en timme har jag haft kanske 2-3 gånger på 4 år.
Också det där att många tycker att det alltid är förseningar men ändå bokar med kort varsel. Har haft resenärer som tappat det för att tåg till Arlanda blir typ 20 min sent för att de då missar sitt flyg, då får man skylla sig själv.
Jag blir lite förvånad över hur många det är som aldrig åker tåg som är säkra på att alla tåg alltid är försenade! Visst händer det att det strular, men så illa är det verkligen inte. Men har jag något som börjar före kl 13 i Stockholm åker jag oftast kvällen innan, jag behöver åka hemifrån så himla tidigt annars. Går inte det så händer det att jag flyger.
Det är ju inte kul förstås! Har fått en känsla av att det kanske är lite känsligare nere i Skåne, är väl en anledning till att de bygger ut kapaciteten där. Många olika bolag som delar bana, Pågatågen som stannar överallt, snabbtåg, Öresund som är nåt mittemellan och godståg. Jag kör ju bara snabbtåg till Malmö där och vi har ju rätt hög prio även om vi också fastnar bakom ibland. Kan vara i tid i Hässleholm men sen hamna bakom nåt långsammare tåg längre neråt.Jag måste ha otur när jag reser. Nästan varje gång det här året som jag rest hem med tåg från Lund C har det varit försening. Ofta pga obehöriga på spåret eller annat liknande eller som en gång personalbyte. Och då menar jag inte 5-10 min försening (resan i sig tar 20 min) utan längre förseningar där de ger en tid som sen skjuts upp och skjuts upp och skjuts upp det blir helt uppenbart att de inte har nån som helst koll på när tåget ska gå. Så man kan inte ens gå till ett café och värma sig med en fika för att under hela förseningen står det att tåget kommer om 10 min. Så kan det hålla på i en timme!
Jadå, jag åker tåg ibland. Dock numera nästan bara rekreationsresor som inte är tidskritiska. Är resan tidskritisk kör jag bil eller flyger.
Grejen är att jag i grunden gillar att åka tåg, väldigt mycket, av flera skäl. Men... vid närmare eftertanke är det egentligen tågresandet på 70-, 80- och 90-talet som jag gillar. När tågresandet i sin helhet såg annorlunda ut.