Åker du tåg?

Åker du tåg?

  • Ja väljer alltid det i första hand om det är möjligt, bekvämt och miljövänligt

    Röster: 49 24,4%
  • Bara om det är absolut nödvändigt

    Röster: 33 16,4%
  • Nej aldrig

    Röster: 18 9,0%
  • Ibland tåg, ibland annat sätt även om tåg varit möjligt

    Röster: 91 45,3%
  • Annat svar motivera gärna i tråden

    Röster: 3 1,5%
  • Bara i jobbet, aldrig privat

    Röster: 7 3,5%

  • Antal omröstningsdeltagare
    201
Jag föredrar tåg, där det är möjligt. Nu har jag visserligen knappt varit ombord på ett tåg de senaste åren, men det beror främst på att jag knappt lämnat stan. Men självklart krävs det en bra bok och musik i öronen för att slippa omgivningen.
 
Åkte tåg i somras när vi skulle till Göteborg på Kiss. Sen åkte när jag skulle till Göteborg horseshow 2017. Innan det så hade jag inte åkt tåg på säkert 15år.
Åker inte gärna tåg då det är urusla tider och minsta lilla så blir det inställt. Ibland går tåget inte ens ända hit utan man får åka till grannkommunen. Konstigt eftersom våran kommun ska vara en knutpunkt för tågen. Min brorson tar tåget till jobbet och hem. Det är orimligt ofta min bror får sätta sig i bilen och hämta honom.
 
Åker tåg där det är möjligt, men håller med om att det är alldeles för dyrt för att vara hållbart. Det ÄR jättesvårt att motivera sig att ta tåget när det är mycket billigare med bil.

Men att det skulle vara hopplöst och jättejobbigt och att allt är hemskt när man åker tåg håller jag inte med om. Jag tror att man måste fokusera mycket på det dåliga för att känna så. Sist blev jag förvisso stående i 3 h någon håla i mellansverige när ett byte mellan ersättningsbuss och tåg strulade. Men det ledde till två öl och en originell räkmacka på den lokala krogen, och jag passade på att få iväg lite jobbmail. Livet kan liksom vara värre än så tänker jag.
 
Jag blir lite förvånad över hur många det är som aldrig åker tåg som är säkra på att alla tåg alltid är försenade! Visst händer det att det strular, men så illa är det verkligen inte. Men har jag något som börjar före kl 13 i Stockholm åker jag oftast kvällen innan, jag behöver åka hemifrån så himla tidigt annars. Går inte det så händer det att jag flyger.
 
Jag blir lite förvånad över hur många det är som aldrig åker tåg som är säkra på att alla tåg alltid är försenade! Visst händer det att det strular, men så illa är det verkligen inte. Men har jag något som börjar före kl 13 i Stockholm åker jag oftast kvällen innan, jag behöver åka hemifrån så himla tidigt annars. Går inte det så händer det att jag flyger.
Jag har åkt tåg längre sträckor tre gånger i år och alla tågen var försenade.
Mina kompisar råkade ut för detsamma.
Kompis kom från Uppsala i fredags, det tåget var också försenat.
Men när jag åkte till henne i augusti var tåget i tid:)
 
Åker varken buss eller tåg. Tar alltid bilen oavsett vad jag ska göra av anledningen att jag bor i en byhåla som har kass förbindelse med buss/tåg.

Däremot åker många Stockholmare tåg till oss för att shoppa över dagen :rofl:
 
Jag har haft tåg som främsta färdmedel största delen av mitt liv. Tycker om att åka tåg och har inte drabbats särskilt hårt av förseningar.

Senaste åren har jag inte rest alls, men tänker att det kommer jag nog göra igen och då gärna med tåg. Jag har en liten längtan att åka tåg till Indien, genom Ryssland-Uzbekistan-Kina-Nepal men det blir både ganska kostsamt och tidsödande.

Tycker tågen håller tabell fantastiskt bra i Sverige jämfört med Indien. :rofl: Som mest har jag varit 32 timmar försenad, på en 24-timmarsresa. Glad att jag tagit höjd för försening pga dim-säsong.
 
Jag har däremot inte valt tåget om jag ska ned i Europa, det är en målsättning inför nästa sommar. Tycker alltid det är så krångligt, det blir dyrt och med flera byten om jag ska ex ned till Österrike. Ett gemensamt tågsamarbete i EU hade varit guld så att jag slapp boka via flera bolag!
Åkte Innsbruck-Linköping och tillbaka i somras, betalade ca 700€ för 2 vuxna och fem barn (mellan 3 och 13 år), tyckte inte att det var dyrt. Allt fungerade utmärkt. Byte i Köpenhamn och i Hamburg.

Det är flera nya linjer på gång som ska göra det smidigare men jag har inte allt huvudet nu. Men nya sträckor är bla Hamburg-Stockholm och Hamburg-St. Anton.

Jag tror även att det går att boka större delen av resan på oebb.at
 
Jag tycker om att åka tåg och väljer det gärna trots längre restid och liknande, särskilt som jag alltid har djuren med och inte kan flyga... men det är ju så Ohemult Dyrt! Det är vansinnigt tycker jag. Det är nästan alltid billigare att flyga och ibland till och med att åka bil, vilket ju är helt fel väg att gå.
Ja, särskilt tid och dyrt om en ska ut i Europa, med tanke på alla hotellnätter det blir vid omöjliga bytestider. En resa som tar 4 timmar med bil/buss skulle gå på 24 h med tåg en gång, bara på grund av femhundratusen byten. Oftast inte riktigt så illa, men jag förstår verkligen inte varför det inte går direkttåg mellan alla större städer, alltså ett tåg typ Edinburgh-Istanbul och ett Luleå-Barcelona och så hade så mycket varit löst!
 
Åkte Innsbruck-Linköping och tillbaka i somras, betalade ca 700€ för 2 vuxna och fem barn (mellan 3 och 13 år), tyckte inte att det var dyrt. Allt fungerade utmärkt. Byte i Köpenhamn och i Hamburg.

Det är flera nya linjer på gång som ska göra det smidigare men jag har inte allt huvudet nu. Men nya sträckor är bla Hamburg-Stockholm och Hamburg-St. Anton.

Jag tror även att det går att boka större delen av resan på oebb.at

Raileurope har jag tittat på, det finns säkert fler. Men en metod att få fler att välja tåget tror jag är bekvämligheten med att boka allting på en plats, utöver möjlighet till nattåg och smidiga byten.
 
Jadå, jag åker tåg ibland. Dock numera nästan bara rekreationsresor som inte är tidskritiska. Är resan tidskritisk kör jag bil eller flyger.

Grejen är att jag i grunden gillar att åka tåg, väldigt mycket, av flera skäl. Men... vid närmare eftertanke är det egentligen tågresandet på 70-, 80- och 90-talet som jag gillar. När tågresandet i sin helhet såg annorlunda ut.
 
Tågstrul på olika sätt händer ju relativt ofta tycker jag sett till hela landet. Det kan vara allt från folk på spåret, fordonsfel, personalbrist, fordonsbrist till tekniska problem och systemuppdateringar som går fel..Också vädret ställer ju till det med jämna mellanrum.

Så nu är jag nyfiken på om bukefalisterna väljer tåget ändå eller om ni ratar det?
Jag åker mycket tåg, åker bla Stockholm -Malmö tur och retur mer än en gång i månaden. Tycker det är jättesmidigt. Visst, det är rätt ofta försenat (men sällan mer än nån timme..) och eftersom jag alltid bokar med bra framförhållning och åker lite obekväma tider är det också jättebilligt för det mesta. Skulle aldrig gått att köra bil till lägre kostnad (trots att vi åker hela familjen på 4 personer..) Och även om tåget är nån timme sent är det snabbare än att köra samma sträcka.
Sen hade jag självklart önskat att tåget var mer punktligt och alltid tog den tid det står att det ska, men jag har börjat förlika mig med tanken att vi antagligen kommer bli sena, ser allt annat som bonus, och då är det på något sätt lättare att leva med :)
 
Jag blir lite förvånad över hur många det är som aldrig åker tåg som är säkra på att alla tåg alltid är försenade! Visst händer det att det strular, men så illa är det verkligen inte. Men har jag något som börjar före kl 13 i Stockholm åker jag oftast kvällen innan, jag behöver åka hemifrån så himla tidigt annars. Går inte det så händer det att jag flyger.
Håller med. Eller så har dessa människor väldig otur när de reser, alternativt bor nånstans där det av någon anledning fungerar extremt dåligt. Jag som jobbar som lokförare (snabbtåg och regional) och kör tåg nästan varje dag brukar ha försening i snitt kanske 2-3 gånger i månaden, räknar då inte under 5-10 min. Större försening, alltså mer än en timme har jag haft kanske 2-3 gånger på 4 år.

Också det där att många tycker att det alltid är förseningar men ändå bokar med kort varsel. Har haft resenärer som tappat det för att tåg till Arlanda blir typ 20 min sent för att de då missar sitt flyg, då får man skylla sig själv.
 
Håller med. Eller så har dessa människor väldig otur när de reser, alternativt bor nånstans där det av någon anledning fungerar extremt dåligt. Jag som jobbar som lokförare (snabbtåg och regional) och kör tåg nästan varje dag brukar ha försening i snitt kanske 2-3 gånger i månaden, räknar då inte under 5-10 min. Större försening, alltså mer än en timme har jag haft kanske 2-3 gånger på 4 år.

Också det där att många tycker att det alltid är förseningar men ändå bokar med kort varsel. Har haft resenärer som tappat det för att tåg till Arlanda blir typ 20 min sent för att de då missar sitt flyg, då får man skylla sig själv.

Jag måste ha otur när jag reser. Nästan varje gång det här året som jag rest hem med tåg från Lund C har det varit försening. Ofta pga obehöriga på spåret eller annat liknande eller som en gång personalbyte. Och då menar jag inte 5-10 min försening (resan i sig tar 20 min) utan längre förseningar där de ger en tid som sen skjuts upp och skjuts upp och skjuts upp det blir helt uppenbart att de inte har nån som helst koll på när tåget ska gå. Så man kan inte ens gå till ett café och värma sig med en fika för att under hela förseningen står det att tåget kommer om 10 min. Så kan det hålla på i en timme!
 
Jag blir lite förvånad över hur många det är som aldrig åker tåg som är säkra på att alla tåg alltid är försenade! Visst händer det att det strular, men så illa är det verkligen inte. Men har jag något som börjar före kl 13 i Stockholm åker jag oftast kvällen innan, jag behöver åka hemifrån så himla tidigt annars. Går inte det så händer det att jag flyger.

Det stämmer att punktlighet överlag är hög, sen skiljer det såklart en del mellan olika sträckor. Inställda tåg räknas dock inte in i punktlighet, ställs 50% av avgångarna in och resterande 50% är i tid har du ändå en punktlighet på 100% 😁
Just inställda avgångar har varit ett stort problem för SJ efter bytet till det nya planeringssystemet, tror det är bättre nu. Har inte så bra koll sen jag slutade. Även MTR har ställt in väldigt många avgångar pga personalbrist.

För mig är andra människor den stora anledningen till att jag inte väljer tåget i första hand.
 
Jag har åkt tåg 4 ggr i sommar, enda tågresorna de senaste 10 åren. Första resan köpte vi biljetter på plats, gick från automaten till perrongen och fick beskedet att tåget var 5 sent. Totalt försenades tåget ett tiotal gånger , alltid med 5-10 min i taget, så vi var fast där i 90 min innan det faktiskt kom. Biljetten vi köpt var bara giltig hos det tågbolaget, så vi fick bittert stå och se två tåg från ett annat bolag komma och gå, på väg till samma stad som vi var på väg till.

På vägen hem åkte vi med det andra bolaget, och hade den otroligt stressande upplevelsen att samtliga informationsskyltar började blinka "vagnen ur trafik!". Halva tåget skulle kopplas av halvvägs, och endast främre vagnen skulle vidare. Vi visste att vi satt i den främre vagnen men informationen visades där med- både vi och de andra resenärerna i vagnen kastade sig ur säten och rafsade ihop tillhörigheter, stressade över att bli lämnade i Eskilstuna...

Jag är inte imponerad.
 
Jag måste ha otur när jag reser. Nästan varje gång det här året som jag rest hem med tåg från Lund C har det varit försening. Ofta pga obehöriga på spåret eller annat liknande eller som en gång personalbyte. Och då menar jag inte 5-10 min försening (resan i sig tar 20 min) utan längre förseningar där de ger en tid som sen skjuts upp och skjuts upp och skjuts upp det blir helt uppenbart att de inte har nån som helst koll på när tåget ska gå. Så man kan inte ens gå till ett café och värma sig med en fika för att under hela förseningen står det att tåget kommer om 10 min. Så kan det hålla på i en timme!
Det är ju inte kul förstås! Har fått en känsla av att det kanske är lite känsligare nere i Skåne, är väl en anledning till att de bygger ut kapaciteten där. Många olika bolag som delar bana, Pågatågen som stannar överallt, snabbtåg, Öresund som är nåt mittemellan och godståg. Jag kör ju bara snabbtåg till Malmö där och vi har ju rätt hög prio även om vi också fastnar bakom ibland. Kan vara i tid i Hässleholm men sen hamna bakom nåt långsammare tåg längre neråt.

Hade dock praktik på Öresundståg i Malmö i 5 veckor under utbildningen och funkade bra då vad jag minns.
 
I jobbet åker jag tåg eftersom det är så reglerna ser ut.

Privat blir det oftast bil eftersom vi är flera och då blir det betydligt billigare att ta bilen... Kollade tex på alternativet tåg för julfirandet. Vi bor i sundsvall och ska till släkten som bor utanför stockholm. Tåg för 2 vuxna och ett barn kostar 3 400 kr. Då är det ej ombokningsbara biljetter så vi riskerar att förlora hela summan om någon blir sjuk. Utöver det ska vi ta oss till och från stationen hemma och vi ska ta pendeln till/från centralen i stockholm. Det blir alltså betydligt dyrare än bara tågbiljetten, för att inte tala om tiden det tar.

En resa som med bil tar 4 timmar totalt och i bränsle kostar knapp 2000 kr kontra en resa med tåg som tar nästan 6 timmar och kostar det dubbla...

Jag gillar tåg som koncept men då måste det bli ett konkurrenskraftigt alternativ på riktigt!
 
Jadå, jag åker tåg ibland. Dock numera nästan bara rekreationsresor som inte är tidskritiska. Är resan tidskritisk kör jag bil eller flyger.

Grejen är att jag i grunden gillar att åka tåg, väldigt mycket, av flera skäl. Men... vid närmare eftertanke är det egentligen tågresandet på 70-, 80- och 90-talet som jag gillar. När tågresandet i sin helhet såg annorlunda ut.

På vilket sätt såg det annorlunda ut då?
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 284

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp