Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tåg skulle kunna vara en så bra resform, men som det är nu är det dyrt, opålitligt och obekvämt.
I april köpte jag tågbiljett Stockholm - Malmö med resa i juli. En vecka innan avgång fick vi meddelande om att avgången ställts in. Jag fick beskedet när jag precis kommit ut på ridbanan med hästen och kunde inte släppa henne för att leta ny resa. En timma senare när jag kunde det fanns det bara kvar ett fåtal förstaklassbiljetter för 1500:- enkel resa. Jag flög ner för halva priset och en fjärdedel av tiden.
Tysta/lugna vagnar är bra som idé, men skulle fungera bättre praktiskt om folk respekterade det. Har åkt tyst vagn och hamnat framför en barnfamilj utan koll på vilken typ av vagn de köpt plats i, och den lugna resa jag sett fram emot blev något helt annat. På vägen hem var det några som tyckte gången var ett lämpligt ställe för deras barn att lära sig gå i. Också tyst vagn. Efter det åkte jag inte tåg på många år.
Om bara alla kunde tänka på att vi alla är en del av våra medresenärers reseupplevelse. Parfym, högljudda telefonsamtal, spring är sånt som kan göra resan svår för andra.
Jag kan föreställa mig det! Synd att inte du var tågvärd när barnet skulle få lära sig gå i den tysta vagnen, den som var på den resan var osedvanligt mesig (det var en man så det var definitivt inte du).Vet inte hur många gånger jag talat om för föräldrar att ett tåg inte är en öppen förskola och att det inte är okej att låta ungarna härja runt fritt och störa andra resenärer
Samma sak med puckon som målar naglarna, låter ungar sitta med skitiga stövlar i säten, tar upp håriga hundar i säten utan skydd, tittar på film utan lurar osv osv.
När folk kliver ombord på tåget verkar många glömma hjärnan på perrongen
Jag kan föreställa mig det! Synd att inte du var tågvärd när barnet skulle få lära sig gå i den tysta vagnen, den som var på den resan var osedvanligt mesig (det var en man så det var definitivt inte du).
Det borde finnas en särskilt plats i helvetet för den som tittar på film utan lurar
Från mig i Skåne till Göteborg kostar tåget nästan 1000 kr enkel resa för två vuxna och två barn. Så nästan 2000 kr ToR. Så mycket kostar det inte att ta bilen. Enligt sidan vadkostarbilresan.se Så kostar samma resa med bil under 600 kr. Inte en chans att jag tar tåget med de förutsättningarna. Även om just tåget till Göteborg är bekvämt. Öresundståg istället för gräsliga X2000.
Åker GBG - Eslöv ett antal gånger om året och har samma problem. Nu, när bensinen plötsligt är apdyr kan det, om man väljer rätt tågavgång, löna sig att åka tåg. Kanske. Men tiden blir ca 4,5h i stället för 3
Ja, om man reser ensam i bilen kan det bli billigare med tåg. Men jag har svårt att se att det blir det om man är flera personer i samma bil.
Nej, de hade ingen från början. Den typen av person som inte vet hur den ska bete sig på tåg, beter sig likadant oavsett var de befinner sig.Vet inte hur många gånger jag talat om för föräldrar att ett tåg inte är en öppen förskola och att det inte är okej att låta ungarna härja runt fritt och störa andra resenärer
Samma sak med puckon som målar naglarna, låter ungar sitta med skitiga stövlar i säten, tar upp håriga hundar i säten utan skydd, tittar på film utan lurar osv osv.
När folk kliver ombord på tåget verkar många glömma hjärnan på perrongen