Åke moped med hunden?

millen

Trådstartare
Tänkte bara höra hur ni ställer er till att ta hunden på moppen och hur man isåfall gör detta på säkrast sätt? Detta är inget jag gör utan bara en fundering jag fick :)

Det står på väl?

Minns att vi gjort på vespa. Den fick åka på plattan. Vi åkte inte större sträckor, anpassad fart och så se till att den inte bara kunde hoppa av.

Efter, eller snarare brevid moppe, skoter och fyrhjulingen har de också sprungit. De har älskat det. Inga långa sträckor där heller och anpassat i deras tempo, typ cykeltempo motsvarande trav.
Känner man hunden vet man ju om den blir negativt stressad av det, liksom att man märker om den inte orkar en hittills inget jag upplevde utan snarare latjolajbans tycker de.

Detta har skett i lantlig miljö eller tex när man använt fyrhjulingen för arbete en bit bort.. De har liksom hakat på av sig själva. Har de inte fått har de blivit enormt besviken och en del har skrikit för de velat springa i princip .. Tex om vi åkte långt fick de åka på och sedan springa lämplig sträcka.
Ser inget djurplågeri i det direkt och vet man vad man sysslar med så är det utmärkt att de får rasa av sig lite. Inget värre än att cykla där man dessutom ofta har den i koppel.. Värre i jämförelse tycker jag ffa med koppel.

Senast ändrad:
http://www.tv4.se/hundcoachen/artiklar/regler-för-motion-med-motorfordon-4fc3bdef04bf72228b00ce6a

Jag hittar inte någon specifik laghänvisnin om jag söker men här stod lite. Eftersom det inte verkar finnas uttryckligen förbud mot motion av hund med tex skoter eller fyrhjuling kanske man kan anta att det är ok sålänge hunden ej sitter fast, tvingas eller överansträngs, samt i rätt situation, miljö?

Om inte borde minst landets alla renskötare tex vara olagliga, dessa låter sina hundar springa bakom eller med skotern både under arbete och transportsträckor. Och bönder som tar sig mellan hagar där hunden springer löst samma sak.

Jag tror situationen avgör och hur man gör det.

http://www.tv4.se/hundcoachen/artiklar/regler-för-motion-med-motorfordon-4fc3bdef04bf72228b00ce6a

Jag hittar inte någon specifik laghänvisnin om jag söker men här stod lite. Eftersom det inte verkar finnas uttryckligen förbud mot motion av hund med tex skoter eller fyrhjuling kanske man kan anta att det är ok sålänge hunden ej sitter fast, tvingas eller överansträngs, samt i rätt situation, miljö?

Om inte borde minst landets alla renskötare tex vara olagliga, dessa låter sina hundar springa bakom eller med skotern både under arbete och transportsträckor. Och bönder som tar sig mellan hagar där hunden springer löst samma sak.

Jag tror situationen avgör och hur man gör det.
Så har jag lärt mig.

Svägerskan hade sin bichon frisé i en anpassad ryggsäck när hon åkte vespa. Ren transport till och från hundvakten när hon skulle på jobbet (billös just då). Hunden hoppade glatt i ryggsäcken, så jag har svårt att tro att hon tyckte det var obehagligt.

En äldre man i byn där jag bodde innan körde runt på sin (av JRT-typ) i en liten plastbalja som han surrat bak på moppen.

Enda lagreglerade jag sett är att lasten (hunden i detta fall då) måste vara ordentligt säkrad :) funkar hunden med det och man kör anpassat och säkert verkar det vara ett funktionellt sätt att ta sig fram!:D

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 450
Senast: ildiko
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
925
Senast: inverterad
·
R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 450
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
805
Senast: TantAgda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka