Akademiskt på islandshäst?

Sv: Akademiskt på islandshäst?

När du skriver att din islandshäst ska grundtränas enligt AR. Hur långt hade du tänkt att komma då med den hästen? Kommer du varva AR på den med andra dicipliner efter en viss nivå? Eller?

Rorelsemassigt finns det inga granser man kvalitetsmassigt kommer tolten att forstora lite. Huvudsyftet kommer att vara att trana upp barighet och styrka men behalla den spanning som behovs for en flott tolt.

Ar tar bort all framåtbjudning och det man vill ha i tävling.

Har man en hast som saknar framatbjudning men ar het pga spanningar och sedan applicerar AR sa har man skjutit sig sjalv i foten om man vill tavla.

Har man daremot en hast med arlig framatbjudning sa ar det inga problem.

Dock ar det ju inte ovanligt med hastar som forsta exemplet.
Det vi tror ar vilja ar i sjalva verket stress.

Den "AR-tölt" jag sett har saknat flyt och lätthet. Korta steg och ryttaren lyckas inte kombinera lång överlinje och ren fyrtakt utan hästen blir travtaktig.

Katrin Wallberg eller vad hon heter uppfyller inet ens grundkravet för att vara en bra ryttare. dvs att kunna sitta mitt över en häst.
Må så vara att hon kanske? är en duktig pedagog och lärare men hon rider ruskigt illa.
Jag tror att det är omöjligt att kombinera Ar med tävlingstöltande. Ar tar bort all framåtbjudning och det man vill ha i tävling.
Att söka sig till andra alternativa ridstilar utanför det vanliag islandstänket tror jag dock är utmärkt men just AR enligt BB ska man nog undvika.

Hur sitter hon då? Snett? Vilka alternativa ridstilar tänker Du på? Är extremt intresserad av att rida min häst i en bättre form -men har en väldigt cool häst varför just AR passar oss ganska illa...

Ja precis.

Tölten kräver en viss "spänning" i hästens kropp.
För lite ger travtakt och för mycket ger passtakt.

Den avslappning ryggverksamhet och långa överlinje man vill ha i AR är inte riktigt förenlig med tölt.

Det betyder dock inte att man ska ge upp, man kan ändå rida tölten i så skonsam form som möjligt. :)

Jag vet inte om Korall töltade i hagen när han var unghäst men han gjorde det inte när jag kände honom. Det fanns heller ingen tillstymmelse till tölt vid ridning vilket jag skulle vilja påstå berodde på att han var dels en taktfast 4 gångare dels extremt välskolad.

Att han aldrig töltsattes skulle jag gissa berodde på att Katrin sett vilka begränsningar tölten innebar för hennes tidigare islandshästar. Och ju längre man utbildat sin häst desto mindre lockande är det att riskera förstöra arbetet.

Så var det iallafall för mig.

Senast ändrad:

Tack för att du delade med dig av länken.

Den sammanfattar de tankar jag har och jag skulle gärna skriva mitt namn under.

I töltsammanhang behöver inte den typen av spänning vara något negativt (om du tänker spännig som jag). Det är ju tråkigt att man väljer att aldrig töltsätta sin islandshäst pga detta, det är ju trots allt en gångartshäst och tölten är värd att bevara.

Precis.

Ratt sorts spanning ar nodvandig i toltridning och inte negativ i sig sjalv.
Sa lange man har den kontrollerad och nagorlunda balanserad ar den ok.

Denna spanning vore inte skadlig alls om man kunde kombinera den med en lang overlinje, utratad halskotpelare och vikten forflyttad bakat.

Da kan man borja likna samlingen vid piaff och passage vilka ocksa innefattar positiv spanning.

Det ar dit vi behover jobba for att komma.
Dock kan jag inte riktigt se det handa da benlyft premieras for hogt i dagslaget och dessa minskar nar formen blir som ovan.

Liknande trådar

Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
330
Senast: Sryoqwe
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 704
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
703
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka