Akademiskt på islandshäst?

Sv: Akademiskt på islandshäst?

Jag har ridit ett par gånger för Elise Nilsson. Hon ger alltid mycket att tänka på och jobba med själv. Även bra att vara fotfolk ibland, så kan man lära av andras + och - ;-)

Jag tränade alla mina ridskolehästar akademiskt vilket stärkte dem.
Främst arbete vid handen och då sökning fram och ner och lateralt arbete.

Korta effektiva pass = fler hästar hinner tränas vilket är bra när man har många.

Numera tränar jag mina andra gångartshästar och PRE enligt AR principer.

Att ha jobbat med islandshästar gör att man verkligen har koll på hur viktigt grundarbetet är vilket gör att tregångare sen är plättlätta att utbilda.
(Som en liten parantes)

Min nästa islandshäst ska defenitivt grundtränas akademiskt.

När jag började träna var det för Katrin Wallberg www.ridkonst.nu

Va roligt :)!

Jag kan inte riktigt bestämma mig för hur jag ska utbilda min lilla PRE (ännu bara ett år). Kommer ta till mig en del av AR-tänket. Iaf vid longeringsbiten som jag tycker är mkt bra och underlättande för uppsuttna arbetet. Sen vet jag inte hur mkt akademisk jag är, men kommer väl ta några lektioner iaf. Kommer nog aldrig bli 100% AR, men kanske 50%?

När du skriver att din islandshäst ska grundtränas enligt AR. Hur långt hade du tänkt att komma då med den hästen? Kommer du varva AR på den med andra dicipliner efter en viss nivå? Eller?

var det inte så att Korall inte töltade?

Eller att hon inte tog fram tölten?

Hon är mycket bra.

Ok. Jag har läst hennes bok (Skola din häst) och den får mig att känna mig som en total nybörjare. :o
Ska bli mycket spännande att åka och kika på en kurs och se vad som händer...

Appropå tölt.
Borde inte AR vara helt fantastiskt bra för tölten? För om hästen bär sig ordentligt med bak-kärran borde väl det göra underverk för tölten... eller?

Tips; undvik det forumet ;) Det enda de kommer fram till i varenda tråd är att folk ser olika på saken.

Nu har jag ju bara en "halv" islänning (korsning m fjording), som tränas i western. Har börjat rida för Christoffer Dahlgren och redan efter första lektionen började det hända saker både i huvudet på hästen och mig!
Ska dit en hel vecka i augusti, ska bli riktigt spännande att se hur det går.

Min käre ponny är enveten som en åsna, en vilja av titan mer eller mindre. Framåtbjudning och egen motor är okända ord i hans värld. Men sen jag började tänka akademiskt, eller rättare sagt tänka som en korsning mellan mig själv, CD och Markus Holst (som inte är Bent Branderup-anhängare), har jag faktiskt lyckats få både det ena och det andra från den gamla traktorn!
Han har tölt i sig, töltar i hagen, och jag har lyckats plocka fram några små steg om än kanske inte rena.
Men jag tror, min högst personliga uppfattning, att tölten har massor att vinna på lite AR-inspirerad träning. Jag vet att de andra gångarterna har det (åtminstone hos oss) så varför inte tölten?

Min käre ponny är enveten som en åsna, en vilja av titan mer eller mindre.

Även allmänt känt som fjording. :idea:;)

Har aldrig träffat så envisa hästar som just fjordingar.
Min systers gamla sköthäst (som hon hade i 10 år) var ett praktexempel! Enveten som en gammal get och en räv bakom varje öra. :devil: Jag minns att min syster sa till mig när jag började rida honom och han hittade på massa hyss att det är bara att bita ihop, för det tar ungefär 5 år innan man lär sig tycka om honom, men sen så älskar man honom verkligen!
Sen kunde man ju skratta åt hans "små" hyss, men han var verkligen fjording så det skrek om det. :rofl:

Kan så vara. Men den största anledningen till att tölten inte tränas så mkt. är att de flesta AR-instruktörer inte har någon större erfarenhet av de extra gångarterna. Så är iaf. min uppfattning. Men vet att det finns en som red riddarprovet på sin islänning. Vad va de hon hette? Henne är jag nyfiken på!

Nej. Jag har bara ridit en AR-kurs för Agneta Lundin som också har islandshästar.
Jag har läst en del i KWs bok och den är välskriven men min uppfattning skiljer sig ganska stort från hennes.

Hon tar varje deltagare från den nivå man är i. Hon är koncentrerad till max på varje deltagare. Man får verkligen fullt ut när man deltar, värt varenda krona.

Hon hjälpte min otroligt spända häst slappna av på enbart en helgkurs. Kritiken mot Katrin är att hon inte töltar med sin islandshäst. Hon har höga krav på sig och hennes bok är mycket bra. Ger en grundförutsättning förstå hästens och ryttarens förutsättningar och mekaniken i att rida med hjärnan.

Katrin Wallberg eller vad hon heter uppfyller inet ens grundkravet för att vara en bra ryttare. dvs att kunna sitta mitt över en häst.
Må så vara att hon kanske? är en duktig pedagog och lärare men hon rider ruskigt illa.
Jag tror att det är omöjligt att kombinera Ar med tävlingstöltande. Ar tar bort all framåtbjudning och det man vill ha i tävling.
Att söka sig till andra alternativa ridstilar utanför det vanliag islandstänket tror jag dock är utmärkt men just AR enligt BB ska man nog undvika.

Intressant reflektion! Jag är ju själv lite osäker på om det GÅR att kombinera AR med gångartstävlingar. Lite svårt om man inte får changsen att träna tölten ordetligt... Kan ju själv inte bestämma mig för om jag gillar AR eller inte...

Man kan ju saga sahar.

AR bra for tolt men tolt ar daligt for AR.

Jag anvande AR for att starka min femgangare (ej islandshast) men valde sedan bort tolten for att istallet kunna satsa pa dressyr.

Tolten skapar alltid en viss man av spanning.

Om man sedan kan leva med den spanningen eller ej far var och en besluta.
Jag har hallre en hast av varje sa far jag ut max.

Liknande trådar

Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
330
Senast: Sryoqwe
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 704
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
703
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka