Akademiskt på islandshäst?

karamelldrottningen

Trådstartare
Någon som rider akademiskt på sin islandshäst? Hur tränar ni då tölten? Varför rider ni akademiskt och varför valde du islandshästen som ras?

Har börjat med lite akademisk, men är fortfarande en nybörjare inom diciplinen så jag suger åt mig all info som en svamp :).

Sv: Akademiskt på islandshäst?

Jag rider akademiskt med min islandshäst, eller i alla fall en form av akademiskt. För mig är det ett ganska brett begrepp som många använder sig utav utan att för den sakens skull ha en koppling med varandra (vad luddigt det blev).

Jag hade redan min islandshäst när jag valde att börja träna akademiskt. Just nu rider jag inte tölt alls och vi får väl se hur det går längre fram i träningen men just nu krävs det stärkande arbete i skritt och trav innan vi börjar jobba i tölten. Så vi får väl återkomma med den frågan om ett tag ;)

Rider AR med båda mina islandshästar. Och töltar. Jag använder de akademiska tankarna som grund. Hur man bygger upp hästen, hur man tränar varje bakben för sig, hjälperna, konversationen med hästen osv. Har ägnat massor, massor av tankeverksamhet om hur jag ska kombinera islandsridningens gångarter med AR. Tycker jag börjar få ihop det lite grann åtminstone. Tycker också att det blir fler och fler islandsinstruktörer som har riktig koll på form, hästens biomekanik osv. Och att det är Eyjolfurs fantastiska arbete med att utveckla islandsridningen vi har att tacka :bow::bow::bow:.

Min valack töltade jag inte med på några år. Han töltade med underhals och var rätt spänd. Rätt eller fel så lade jag tölten på hyllan och tränade fram en bra trav i stället. Nu har vi så smått börjat tölta igen. Problemet är att han inte går fram riktigt ordentligt och då är det svårt med tölten. Men jag tycker ändå den blir bättre och bättre. Hade jag börjat om tror jag inte att jag skippat tölten.
Mitt sto är en annan sort och töltar mycket lättare. Hon är mycket mer energisk i sin personlighet. Hon är kanske lite passtaktig ibland men det blir bättre och bättre. Jag har stor nytta av att hon blir starkare bak och jag tycker att hon lyfter mer och mer fram.
Jag tycker att hon håller en någotsånär god form.

Inte jag men min hästs pappa tränas en hel del akademiskt av sin tränare, sen har han tävlat gångartstävlingar och har väldigt bra pass (9,5 på visning) så han är väldigt mångsidig.

Han rids ju som sagt akademiskt samt kan levad och spansk skritt.
Har lite bilder på honom när han gör detta, jättekul att se tycker jag :)

Igår plåtade en kompis då jag red. Så här ser vi ut i tölt.

Heba091212Tolt.jpg

hit med bilder! :D

Jag är intresserad av AR och har gått lite småkurser i det fast de va ett bra tag sen. Blandar min ridning väldigt mycket, men tänkte till våren ställa in oss mer på akademiskt och gå på kurser :)

kl

Jag tränade mitt sto Freyja efter AR principer och upplevde en enorm skillnad! Hon kopplade tidigare ihop en hel del spänningar med tölten, som mestadels var passtaktig och ur form, men rörde sig i övrigt mycket bra. Jag la tölten på hyllan i ca 8 månader och arbetade enormt mycket från marken. I takt med att Freyja blev starkare och fick bättre koll på sin kropp, började jag att plocka fram tölten igen (från marken till en början). Det var verkligen en upplevelse, vilken skillnad det blev! Inte en enda spänning och en sådan positiv häst!

Massören som masserade sa att hon aldrig känt på en islandshäst med så välutvecklade och mjuka muskler på överlinjen, så det var roligt. freyja blev dessutom helt fantastisk att rida, det kändes bitvis som att hon dansade fram!

När Freyja togs bort i dec 2005 efter långvarig konvalicens (sparkskada) köpte jag mig min unghäst Thytur, som nu gått och blivit 5,5 år. Vi arbetade enbart från marken i ett år (mellan 3,5 och 4,5) och sen började vi blanda träningen med lite uppsuttet också. Markträningen har (och är) varit en kombination av NH och AR. En graviditet och lite otur med skador för Tyttes del har gjort att vi inte kommit så långt som jag kanske hade tänkt, men han har ändå utvecklats massor och vi använder en hel del godbitar från AR, även om det i dagsläget inte är lika mycket som det var med Freyja.

Just nu måste jag fokusera på framåtandan i Tytte, och då är det lite svårt att få in AR, men min tanke är ändå att hålla mig till min "träningsövertygelse", där en hel del "AR tänk" ingår.

//Julia

KL

Hur kom ni in på AR? Jag har frågat innan på forumet här och fick tips att gå och kolla på tränare, på kurser och så, som fotfolk. Jättebra tips, men jag har haft så svårt att hitta var de finns någonstans.

Någon som vet någon bra hemsida eller liknande, där man kan hålla koll efter kurser i närheten. Bor på västkusten.

Åh, tack så hemskt mycket!

Har sedan länge accepterat att jag är fruktansvärt dålig på att söka efter hemsidor.:o

Jag har några kursdatum söder om Göteborg, med Birgitta Järnåker. Ridplatserna är fulla men det går alltid att ställa sig på reservplats. Eller vara med som fotfolk! PM:a mig om du vill veta när och var.

Oh Birgitta är ju jättebra, jag ska träna för henne nu i Januari, det var ju tänkt med Skenkur men nu har jag ju honom inte så får väl se vad det blir för häst, men hon är ju bra oavsett :)

Kul! Var ska ni vara? Hon kommer till oss i slutet av februari.

Jag halkade in på AR på ett bananskal..... Hade en så spänd och felriden häst och AR:s sätt att rida ordnade till det på bara en helgkurs. Jag tar till mej det som jag upplever positivt och sättet att känna efter och rida med rätt böjd häst.

www.ridkonst.nu är det den jag tränat för.

Utanför Linköping,s ka bli jättekul :) (har fått lov att låna en kompis häst, dock itne isis, så om min lilla sak inte är redo att hänga med så har jag antagligen nån att rida på iallafall :) )

Vi rider lite enligt AR principerna, och jag tycker det funkar jätte bra!
Min häst har verkligen börjat slappna av , och gångarterna har förbättrats mycket, inte alls så passtaktig längre!
Vi har gått ganska mycket kurser för Carina branderup, Elise nilsson. Tycker att det är jätte kul, här i skåne anordnas faktiskt mycket olika AR kurser .:)

Nu har jag tränat enligt AR i 8 månader för en instruktör (dock ej riddare). Just nu har jag lite "tankepaus" eller sommarbete kanske låter bättre. Eller alltså jag går inte på bete utan hästarna, ja ni fattar ;).

Hur som helst så känner jag mig mer förvirrad av AR än innan jag började med det. Inte minst av att läsa på klassiska forumet, alla har verkligen olika åsikter :crazy:...

Sen känner jag att det har gett mig en del, men jag vet inte om det gav mig mer än "vanlig hederlig ridning" sas.

Skulle vara roligt att träna för en riktigt, riktigt duktig AR-instruktör, som är minimum riddare iaf.

Vilka rider ni för?

Liknande trådar

Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
330
Senast: Sryoqwe
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 704
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
703
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka