Sv: Akademiskt på islandshäst?
kl
Jag tränade mitt sto Freyja efter AR principer och upplevde en enorm skillnad! Hon kopplade tidigare ihop en hel del spänningar med tölten, som mestadels var passtaktig och ur form, men rörde sig i övrigt mycket bra. Jag la tölten på hyllan i ca 8 månader och arbetade enormt mycket från marken. I takt med att Freyja blev starkare och fick bättre koll på sin kropp, började jag att plocka fram tölten igen (från marken till en början). Det var verkligen en upplevelse, vilken skillnad det blev! Inte en enda spänning och en sådan positiv häst!
Massören som masserade sa att hon aldrig känt på en islandshäst med så välutvecklade och mjuka muskler på överlinjen, så det var roligt. freyja blev dessutom helt fantastisk att rida, det kändes bitvis som att hon dansade fram!
När Freyja togs bort i dec 2005 efter långvarig konvalicens (sparkskada) köpte jag mig min unghäst Thytur, som nu gått och blivit 5,5 år. Vi arbetade enbart från marken i ett år (mellan 3,5 och 4,5) och sen började vi blanda träningen med lite uppsuttet också. Markträningen har (och är) varit en kombination av NH och AR. En graviditet och lite otur med skador för Tyttes del har gjort att vi inte kommit så långt som jag kanske hade tänkt, men han har ändå utvecklats massor och vi använder en hel del godbitar från AR, även om det i dagsläget inte är lika mycket som det var med Freyja.
Just nu måste jag fokusera på framåtandan i Tytte, och då är det lite svårt att få in AR, men min tanke är ändå att hålla mig till min "träningsövertygelse", där en hel del "AR tänk" ingår.
//Julia