Åka transport med lindor..och vad för täcke?

jerseyko

Trådstartare
Jag ska träna imorgon :bump: Men jag har ingen möjlighet att ställa min häst i någon spolspilta eller liknande där och jag misstänker att hon kommer göra allt utom att stå still.

Tror ni det gör någon skada om jag lindar henne innan jag åker, självklart åker de av direkt när jag ridit klart. Vi ska åka ca 10 mil.

Tror ni det räcker med ett vanligt fleestäcke eller blir det för kallt?
 
Sv: Åka transport med lindor..och vad för täcke?

Ja, det kan nog funka. Men varför skall du träna med en häst som inte ens har lärt sig att stå still?
 
Sv: Åka transport med lindor..och vad för täcke?

Jag ska träna imorgon :bump: Men jag har ingen möjlighet att ställa min häst i någon spolspilta eller liknande där och jag misstänker att hon kommer göra allt utom att stå still.

Tror ni det gör någon skada om jag lindar henne innan jag åker, självklart åker de av direkt när jag ridit klart. Vi ska åka ca 10 mil.

Tror ni det räcker med ett vanligt fleestäcke eller blir det för kallt?

När jag dressyr tränar så åker min häst med lindor under transport skydden.. helt omöjligt att linda henne sen... och så när man kan göra det hemma så varför inte... sen så åker inte jag lika långt för att träna som du utan bara ca 30 min bilfärd...

Det beror ju på hur hårt du lindar osv.. men hon står en timme i transporten ungefär lr? kanske fråga om någon kan hjälpa dig att hålla när ni är framme så kan du linda där...
men sen tror jag inte det ska vara något problem, det blir ju nästan som när vissa hästar som har lindor istället för transport skydd...
 
Sv: Åka transport med lindor..och vad för täcke?

Ja, det kan nog funka. Men varför skall du träna med en häst som inte ens har lärt sig att stå still?

jo men du väl själv hur vissa hästar kan bete sig när dom kommer på tävling osv... en ny plats och nya saker att kolla på...
 
Sv: Åka transport med lindor..och vad för täcke?

Nej, mina uppför sig alltid- överallt. Dom har insett att jag är ledaren. Ja. även hingsten har det. Sorry.
 
Sv: Åka transport med lindor..och vad för täcke?

;)
Nej, mina uppför sig alltid- överallt. Dom har insett att jag är ledaren. Ja. även hingsten har det. Sorry.

ja men sen så är det hästar som inte är så lugna osv...

Min står stilla på vissa ställen där man har varit flera ggr men ny ställen så kan det vara svårare att få stilla henne... men hon reder sig och fungerar bra nu ändå...
;)
Sen så tror jag att det är från häst till häst...

men jag tycker att Tr ska visst åka och träna även om hästen har svårt att stå stilla på ett nytt ställe...


Sen så tycker jag att vi ska hålla oss till ämnet.. :)
 
Sv: Åka transport med lindor..och vad för täcke?

Ja, det kan nog funka. Men varför skall du träna med en häst som inte ens har lärt sig att stå still?

För det här var första gången jag åkte med henne och hade ingen aning om hur hon beter sig på ny plats. Är det inte det träning är till för :smirk:
Och av att dömma din avatar har du inget hispigt fullblod som jag har.


Kan if meddela att hon traskade rakt in i transporten i morse. Stod snällt hela vägen. Kastade sig dock ur transporten när vi var framme, eller de fällde ner rampen sen backa hon ut, jag hade glömt att säga åt min icke hästkunniga sambo att fälla ner en liten grej som håller bommen kvar!

Stod snällt och kollade sig omkring, grabbarna i hagen flörtade lite ;) Så av med alla transportskydd och täcket och på med sadeln. Och hon stog stilla (*haha* åke :smirk: )

Gick upp till ridhuset hur snällt som helst, fast hästarna i hagen fjantade, en massa pallar med spån och torv och allt annat som finns på en ridskola.

I stora ridhuset och fast hon är själv helt cool-lugn, kollade inte ens på brandposterna som ridskolehästarna brukar få för sig att det bor spöken bakom ibland. Inte ens julgranen mitt i ridhuset var läskig.

Red med på lektionen och inga problem alls med alla okända hästar.

Sen av med sadel och lindor, borsta, på med täcket och transportskydd sen traskade hon rakt in igen :bow:


Om Åke läst några av mina gamla trådar vet han att jag haft min häst i bara 6 månader, och att vi inte ens kunde rida från stallplanen utan att galoppera baklänges, ner i diken och gå på bakbenen.
 
Sv: Åka transport med lindor..och vad för täcke?

Elastiska med paddar, hon fick stå med dom på i transporten och jag tog av dem direkt när jag hade ridit klar och hon var ren och fin i benen och lika så när vi kom hem ingenting.

Nu vet jag ju att hon står still så nu behöver jag inte linda hemma. Fast transportskydden satt betydligt mkt bättre med lindor, hon har ju så smala ben!
 
Sv: Åka transport med lindor..och vad för täcke?

För det här var första gången jag åkte med henne och hade ingen aning om hur hon beter sig på ny plats. Är det inte det träning är till för :smirk:
Och av att dömma din avatar har du inget hispigt fullblod som jag har.


Kan if meddela att hon traskade rakt in i transporten i morse. Stod snällt hela vägen. Kastade sig dock ur transporten när vi var framme, eller de fällde ner rampen sen backa hon ut, jag hade glömt att säga åt min icke hästkunniga sambo att fälla ner en liten grej som håller bommen kvar!

Stod snällt och kollade sig omkring, grabbarna i hagen flörtade lite ;) Så av med alla transportskydd och täcket och på med sadeln. Och hon stog stilla (*haha* åke :smirk: )

Gick upp till ridhuset hur snällt som helst, fast hästarna i hagen fjantade, en massa pallar med spån och torv och allt annat som finns på en ridskola.

I stora ridhuset och fast hon är själv helt cool-lugn, kollade inte ens på brandposterna som ridskolehästarna brukar få för sig att det bor spöken bakom ibland. Inte ens julgranen mitt i ridhuset var läskig.

Red med på lektionen och inga problem alls med alla okända hästar.

Sen av med sadel och lindor, borsta, på med täcket och transportskydd sen traskade hon rakt in igen :bow:


Om Åke läst några av mina gamla trådar vet han att jag haft min häst i bara 6 månader, och att vi inte ens kunde rida från stallplanen utan att galoppera baklänges, ner i diken och gå på bakbenen.

va kul att det gick så bra!!! :banana:

Sen så är det ju träning att åka iväg osv... Vf tex finns det CR för dom som vill börja tävla hoppning osv... Det är ju mestadels unghästar som kommer på såna och det är ju träning...

Man kan aldrig lära hästen något innan man vet hur hästen reagerar... (åke)

Men nu så gjorde inte din något så då kan du ju vara lugn till nästa gång och bara njuta...

man måste ju komma ut för att kunna träna, visst kan hästen vara döcool hemma men när det är iväg så kan den vara en helt annan häst...
 
Sv: Åka transport med lindor..och vad för täcke?

jo men du väl själv hur vissa hästar kan bete sig när dom kommer på tävling osv... en ny plats och nya saker att kolla på...

Jovisst men det där handlar om hur man är själv, uppfostran plus psyket på hästen självklart, men alla hästar kan bli lugna oavsett ras.
Klart dom kan kolla lite när man kommer till en ny plats, men att fjanta runt och sånt det ska dom inte göra, anser iaf jag.
 
Sv: Åka transport med lindor..och vad för täcke?

Jovisst men det där handlar om hur man är själv, uppfostran plus psyket på hästen självklart, men alla hästar kan bli lugna oavsett ras.
Klart dom kan kolla lite när man kommer till en ny plats, men att fjanta runt och sånt det ska dom inte göra, anser iaf jag.


asså jag själv har ett sto och hon kan fjanta runt bland på nya platser med inte överdriviet...
Hon är grymt bra uppfostrad ( fått beröm om det)

Sen så är det ju bara träning och träning som gäller på en sådan häst...
 
Sv: Åka transport med lindor..och vad för täcke?

För det här var första gången jag åkte med henne och hade ingen aning om hur hon beter sig på ny plats. Är det inte det träning är till för :smirk:
Och av att dömma din avatar har du inget hispigt fullblod som jag har.


Kan if meddela att hon traskade rakt in i transporten i morse. Stod snällt hela vägen. Kastade sig dock ur transporten när vi var framme, eller de fällde ner rampen sen backa hon ut, jag hade glömt att säga åt min icke hästkunniga sambo att fälla ner en liten grej som håller bommen kvar!

Stod snällt och kollade sig omkring, grabbarna i hagen flörtade lite ;) Så av med alla transportskydd och täcket och på med sadeln. Och hon stog stilla (*haha* åke :smirk: )

Gick upp till ridhuset hur snällt som helst, fast hästarna i hagen fjantade, en massa pallar med spån och torv och allt annat som finns på en ridskola.

I stora ridhuset och fast hon är själv helt cool-lugn, kollade inte ens på brandposterna som ridskolehästarna brukar få för sig att det bor spöken bakom ibland. Inte ens julgranen mitt i ridhuset var läskig.

Red med på lektionen och inga problem alls med alla okända hästar.

Sen av med sadel och lindor, borsta, på med täcket och transportskydd sen traskade hon rakt in igen :bow:


Om Åke läst några av mina gamla trådar vet han att jag haft min häst i bara 6 månader, och att vi inte ens kunde rida från stallplanen utan att galoppera baklänges, ner i diken och gå på bakbenen.

Nix, inga hispiga hästar på våran gård. Bara coola araber och ardenner. Både ston och hingst.
 
Sv: Åka transport med lindor..och vad för täcke?

Du kan linda henne. Vi har åkt mycket med shettis, och till dom är det dåligt med transportskydd, så vi lindar helt enkelt honom, från knäet och ner över kota o ballar, och tillbaka upp igen, som skydd. Linda lagom bara!, inte för hårt, så att hästen får tryckskador av lindorna, och inte för löst, så att dom åker av o snärjer sej kring benen.
 
Sv: Åka transport med lindor..och vad för täcke?

Sorry, läste inte hela tråden, så jag såg inte att ni redan varit iväg! Ursäkta
 
Sv: Åka transport med lindor..och vad för täcke?

Varför linda? Du vill träna din häst på omgivning och transport, att linda benen behövs ju ofta inte. Låt din häst vänja sig i lugn och ro och linda sedan benen när de behöver avlastning efter ett hårt pass.
 
Sv: Åka transport med lindor..och vad för täcke?

Varför linda? Du vill träna din häst på omgivning och transport, att linda benen behövs ju ofta inte. Låt din häst vänja sig i lugn och ro och linda sedan benen när de behöver avlastning efter ett hårt pass.

För jag hittar inga benskydd som passar hennes smala långa ben, benskydd kan man få på en häst som trampar runt men det är lite svårare att sitta på huk och linda en häst som inte står still.
 
Sv: Åka transport med lindor..och vad för täcke?

klart är att vissa hästar står lindade hela nätterna i sina boxar pga olika orsaker ,så åk du med din häst lindad,men träna även att ta av lindorna på tränings stället,om du tycker att hästen är lungn och du känner dig avslappnad i situationen,annars kan det lätt bli förtroende kris mellan er.
 
Sv: Åka transport med lindor..och vad för täcke?

asså jag själv har ett sto och hon kan fjanta runt bland på nya platser med inte överdriviet...
Hon är grymt bra uppfostrad ( fått beröm om det)

Sen så är det ju bara träning och träning som gäller på en sådan häst...

Med fjanta runt menar jag typ kasta sig åt olika håll, hoppa till och bli "rädd" för allt. Är man lugn själv blir hästen det också oavsett situation, förutsatt att man har hästens förtroende såklart.
 
Sv: Åka transport med lindor..och vad för täcke?

Med fjanta runt menar jag typ kasta sig åt olika håll, hoppa till och bli "rädd" för allt. Är man lugn själv blir hästen det också oavsett situation, förutsatt att man har hästens förtroende såklart.

okej.. det kallar inte jag det men alla har ju olika uppfattningar...;)

sen så självklart så smittar människan känsla av sig på hästen, men hästen som har förtroende till sin ägare litar på den...

Min häst var jobbig i början då jag började åka, för 2 år sen. Men nu så är vi iväg minst 1 gång i veckan och Hon har faktiskt börjat tyckta det är roligt att åka iväg... sen til nya ställen och tex på tävlingar med en massa hästar. så står hon ju precis inte och sover utan för transporten utan mera spänner sig, kan gå runt ibland men så länge jag är i närheten är hon lugn..
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 103
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 148
Senast: valy
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
2 080
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp