Åka tåg med hund

Sv: Åka tåg med hund

Hahaha, knähund... Eller snarare bekväm av sig. Syns ju på henne att hon är en prinsessa, kan väl inte sova på mindre än tjugo madrasser och lika många dunbolster ;)

Bekväm av sig och bortskämd.. Hos veterinären vilade hon inte det minsta (när hon skulle ligga inlagd med dropp över en dag för att hon var väldigt sjuk). Hon skrek konstant - fram tills någon i personalen kom på den briljanta idéen att ge henne en till, extra tjock och mjuk dyna att ligga på :o (Sedan skrek hon för att hon inte var ordentligt ensamhetstränad också, men hon tystnade tydligen när hon fick ligga bekvämt..)

Förövrigt skulle även jag gärna betala en slant till om jag kunde få ordentligt med utrymme på tågen, i alla fall långa sträckor...

*KL*
Planerar att åka till mina föräldrar nästa helg. Ska då åka tåg med hunden och när jag ska boka biljett så går det att boka djur tillåtet ena sträckan, ska byta i Hallsberg. Hur gör man då den sträckan det inte går att boka djur tillåtet? Hoppas på att det finns en djurvagn? Vill ju inte bli stående i Hallsberg.
/Sofia

Är det möjligtvis så att det är något litet lokaltåg du ska åka andra sträckan? Vissa gånger har jag fått åka med tex västtrafiks tåg. Går inte att boka plats på dem eftersom det är stadens vanliga kollektivtrafik. De har i princip alltid en djurtillåten del i sådana tåg och då kan man sätta sig där utan problem.

Lättast är dock att kolla på hemsidan till det företag som kör tåget den sträckan du ska och kolla vad de skriver om att ha med djur på tåg.

*kl*

Har en annan tågfundering som någon kanske kan svara på...

Hur gör ni för att komma av och på tåget på ett smidigt sätt? Föreställer mig själv med packning plus två små hundar trilla ner mellan tåget och perrongen :eek: Och hundarna är inte så små att man kan stoppa ner dem i en väska (11 och 7 kilo).

Lyfter först upp hundarna på tåget, därefter packningen. När jag ska av så gör jag tvärt om, packningen först och hundarna sedan. Inne i tåget kan de ju inte springa iväg någonstans (om de försöker ändå så kan man lite snabbt knyta fast dem i ledstången som brukar finnas, eller be en medpassagerare i närheten att hålla i).

Hittade att det finns anvisade platser för djur. Så det löser sig.
Kollade priserna villka skillnader det är på priser från bolagen som kör tåg.

Dels har jag alltid hundarna i sele - så jag KAN lyfta lite i den om de skulle halka ner från perrongen. I övrigt är jag fruktansvärt nojig över av- och påstigning och åker aldrig med mer packning än att jag får med både väska och hund på samma gång.

Det bästa vore ju om jag kunde hitta en ryggsäck som hundarna får plats i, men hittills har jag inte lyckats...

*kl

Jag har åkt mkt tåg med min schipperke de senaste 5 åren. Främst långresor på 16 timmar utan byten men även kortare med tågbyten.

Långresor löser jag som så att jag rastar henne ordentligt innan och sedan stannar dom alltid någon gång så man hinner ut, förutsatt att man har en hund som pinkar relativt snabbt och inte ska nosa i en kvart. Vad gäller norrlandståget så har jag den fördelen att jag är framme rätt tidigt på morgonen så jag slipper rasta innan jag är framme, och tar jag tåget med senare ankomst har jag alltid haft möjlighet att snabbrasta på en perrong nånstans. Iaf ge hunden chansen att pinka, om hon sedan tycker det är viktigare att nosa och skälla åt resenärer är det ju bara att beklaga...

Kortare resor där man inte kan boka hundplats på sträckan har det alltid funnits djurtillåten del.

Jag brukar ofta ha hundbur (kattstorlek), hund och 3 väskor. Det går det med. Min hund kan gå av och på själv men ibland har jag henne i knät och ser ut som en packåsna med väskor och hundbur själv... Det går det med, men pyssligt är det.

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 740
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Det har tillkommit hund i sommarens reseplaner då det vanliga pensionatet inte kan ta emot och vi inte känner oss bekväma med att lämna...
Svar
15
· Visningar
1 134
Senast: Pilot
·
Tjatter Hej. Styvmor fyller snart 70 och vi vill förstås göra/ge något lite extra när hon nollar. Vi är inne på någon typ av upplevelse av...
Svar
18
· Visningar
657
Senast: Hajfisk
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 757
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Uppdateringstråd 31