Åka tåg med hund

Ewe

Trådstartare
Hej! Vi ska åka norrut över sommaren och sitter och funderar om vi ska bila eller om vi ska åka tåg. Tåget är enklare och billigare men då undrar jag hur man gör om man tar med hunden på en 14-15 timmars resa. Brukar tågen stanna längre på vissa ställen så man kan låta hunden kissa å så?

Sv: Åka tåg med hund

Nu har jag inte själv hund, men åker mycket tåg, och många tåg gör längre uppehåll på vissa platser. Det talar konduktören oftast om självmant, annars vet de om man frågar. När stoppen blir långre (kvart-tjugo min) brukar hundägarna och rökarna smita av en stund.
:p Om inte annnat så är ju varje hållplats i regel minst fem minuter långt.

Man ser till att rasta hunden rejält innan och ger inte mat under resan och inte heller vatten (om det inte skulle bli väldigt varmt då). Har man tur så sover de hela resan.

Har själv åkt många(!) ca 14 timmar tåg med hundar. Det har gått bra, men vissa gånger har tåget blivit försenat redan i starten och då har det inte funnits tid att rasta hunden under hela resan. :grin: När jag rest med valpar så har jag, när de varit vakna, hoppat av först vid varje stopp, gått runt precis på perrongen och när de visslar i pipan (vilket de gör precis innan de ska åka) så springer jag på igen.

Det går även att se på SJs hemsida vilka stationer tågen stannar vid och hur länge. Man får kolla trafikinformation(?) och sedan "sök station & tåg" och söka på tågets nummer så ser man. Oftast kan man kolla sådant lååångt i förväg eftersom det alltid(?) är samma nummer på tågen som åker vissa sträckor.

Åker man så långt så kanske det är ett byte emellan, kikat på det? Då brukar man ha 45-60 minuter på nästa ställe innan man ska vidare, så hinner man ta en lite längre promenad. När man åker så långt i sträck så brukar det alltid vara minst ett längre stopp för förarbyte och sådär, samma förare får ju inte köra så länge, SJ har jättejättehårda regler med det!

Planera bara ordentligt så tror jag att det ska gå bra, har själv åkt tåg med hund längre stunder och visst är de energiknippen dagen efter och visst har de lite tråkigt, men det går ingen nöd på dem om det inte händer så ofta :)

Hoppas jag kan smita in i tråden och ställa en fråga!

SJ vill ju att man ska betala för en egen plats till hunden om den är av den större typen, men var ungefär går gränsen? För vad jag vet så brukar väl inte djurvagnen vara särskilt full ändå, utan att man kan sno ett säte till hunden iallafall? Brukar ju till och med vara så i de vanliga vagnarna, sällan det är knökfullt.. Någon som har någon erfarenhet, hur brukar ni göra?
Skaffar hund i sommar (snaaart är det dags!) och kommer bli en frekvent tågresenär med vovvsingen :) (mellanstor, drygt 50 cm mkh som vuxen)

Jag reser med två salukis (62 & 64cm i mankhöjd) och har aldrig beställt extra plats faktiskt. Den ena ligger ihoprullad vid mina fötter och den andra ligger antingen på min jacka på sätet bredvid eller i gången (självklart flyttar jag henne om det behövs, men de flesta kliver bara rakt över och hon ligger helt still).

Jag satte inte min stora hund på ett eget tågsäte utan hade henne på en filt på golvet när vi reste långt. Det kostar ingenting extra, och jag förstår inte riktigt meningen med att en stor hund ska ha ett eget tågsätte - den lär inte vilja ligga och trängas där ändå när det finns utrymme på golvet. Djurvagnarna brukar ha gott om golvplats. Min lilla kines satt i mitt knä, det kostade inte heller någonting extra och ingen reagerade om han hoppade upp på ett eget säte om det fanns ett ledigt.

Antar att ni då tar norrlandståget uppåt. Mitt tips är att boka plats i den mindre kupen (oftast är det vagn 33 och platser på 70-något), det är mycket bättre plats till djuren än i den andra djurvagnen (där kan det nästan vara ett måste att boka en egen plats till hunden, om man inte har en som rymms i knät, om det är under en tid då det är fullt i tågen).

Hunden, om det är en vuxen, borde kunna hålla sig utan problem i 14h för du kan inte räkna med att det är några längre stopp där du hinner ut och rasta hunden. Finns ett ställe mellan Stockholm-Boden där man ibland kan ta ut hunden men ofta är tåget försenat och alla stopp är ultrakorta. Jag rätt ofta Köpenhamn-Luleå och då kan jag rasta han lite snabbt i tågbytet i Stockholm men sedan så kan han få hålla sig ända fram till Luleå och ibland kan tåget vara försenat dessutom så det kan bli många timmar tyvärr...

SJ vill ju att man ska betala för en egen plats till hunden om den är av den större typen, men var ungefär går gränsen? För vad jag vet så brukar väl inte djurvagnen vara särskilt full ändå, utan att man kan sno ett säte till hunden iallafall? Brukar ju till och med vara så i de vanliga vagnarna, sällan det är knökfullt.. Någon som har någon erfarenhet, hur brukar ni göra?
Skaffar hund i sommar (snaaart är det dags!) och kommer bli en frekvent tågresenär med vovvsingen :) (mellanstor, drygt 50 cm mkh som vuxen)

Vill SJ att man gör det, det har jag aldrig hört förut. Jag reste ofta med tåg innan jag tog körkort, med två golden retrievers bland annat, och de brukade knöla in sig och sen sträcka ut sig under sätet. Sätta en hund på sätet skulle jag inte göra om det inte vore en liten hund eller närhetstörstande valp, och då med filt under.

men vilken ångest jag får nu...ska ta tåget till sthlm från boden nästa helg till en utställning och hade ingen aning det fanns 2 djurvagnar :/ tog för givet jag bokade plats i lilla kupen :/ ska ju ha med mig 2 om än små hundar ner och en extra upp kul om man har kasst med plats i en vanlig vagn typ... åååh... kan man nånstans se vilka nummer som är i den vagnen? är det två olika vagnar eller är det i samma vagn?

Den lilla kupen är i vagn 33 (har alltid varit det de minst 8ggr år jag åker tåget) och den öppna stora (dåliga) djurvagnen är i en helt annan vagn, så har du inte vagnsnummer 33 så är det i den sämre.

Det beror väll på vilket tåg man åker. Tex skulle det vara en ren mardröm att hamna bredvid någon med två stora hundar på ett knökfullt x2000, speciellt om man själv har en hund som man kanske inte vill ha i knät hela tågresan... Jag som medpassagerare uppskattar om folk som inte kan hålla sig inom utrymmet för sin plats köper en extra plats.
I norrlandstågets lilla djurkupee är det ex inte lika kinkigt.

puuuh vagn 33 plats 75 och plats76 på väg hem. HOPPAS HOPPAS. visst dom tar liten plats osv men kan man ah en bur uppställd som dom kan vara i om man går på toa osv? har bara åkt utan hund innan...tänkte du somv ar lite av en veteran :)

En bur (inte megastor då) får plats om inte alla medpassagerare har galet mycket baggage, har åkt flera gånger när folk med valpar har de i bur så att de kan kissa när de vill, jag kör på varianten med att knyta fast hunden till armstödet :p. Är ju som 4 sittplatser i en kupee som egentligen rymmer 6.

jag förstår inte riktigt meningen med att en stor hund ska ha ett eget tågsätte - den lär inte vilja ligga och trängas där ändå när det finns utrymme på golvet.

62 & ca 66cm i mankhöjd :angel:
Wahidah_och_pappa_Gens_pa_taget.jpg

Och förresten, gott om plats i djurvagnarna? Det finns ju inget utrymme alls i djurvagnarna, inte en millimeter mer än i vanliga vagnar. Man ser ju sätena framför på bilden jag la in här ovanför och tja, i de flesta djurvagnar jag åkt i så har det sett ut precis så överallt.

...I rest my case :p:love: MIN hund ville i alla fall hellre ligga på golvet. :D

Vad har jag suttit i för djurvagnar då? :crazy: Där jag har suttit så har det alltid alla platser i djurvagnen varit såna där fyra stolar står mitt emot varandra, men utan bordet i mitten = gott om plats för ett par-tre hundar att ligga och slöa. Men vi kanske inte pratar om samma, jag pratar om X2000 :) Ffa mot Sthlm. Låter konstigt att det skulle vara olika, och oerhört bökigt om det är samma som i vanliga tåget...

:D Min unga (den ljusa på bilden), försöker efter ett tag klättra upp i mitt knä om hon inte får sova på eget säte eller iaf på en riktigt mjuk filt på golvet :angel:

Vilken lyx att åka sådana vagnar! Jag åkte X2000 så sent som för en vecka sedan (och så åkte jag 6 dagar innan det också). Det var sträckan Sthlm - Nässjö och jag tror att tåget skulle till Gbg. Även där var det precis som vanliga vagnar, men där kunde min unga dåre knappt ens sitta(!) vid mina fötter... Helt galet trångt :crazy:

Annars har jag mest åkt de där gamla regionaltågen mellan Stockholm och Boden.

Vill SJ att man gör det, det har jag aldrig hört förut. Jag reste ofta med tåg innan jag tog körkort, med två golden retrievers bland annat, och de brukade knöla in sig och sen sträcka ut sig under sätet. Sätta en hund på sätet skulle jag inte göra om det inte vore en liten hund eller närhetstörstande valp, och då med filt under.

Ja, stod så på deras hemsida. Fast verkar ju som om det inte är så många som gör det, och det är nog mer en önskan från deras sida. (men varför betala extra när man inte behöver? ;) )

Kl

Tack alla för att ni delar med er av era erfarenheter, guld värt inför framtidens tågresor! :bow:
Känner mig redan nervös inför första resan med hunden, men än är det ett par månader kvar!

Hahaha, knähund... Eller snarare bekväm av sig. Syns ju på henne att hon är en prinsessa, kan väl inte sova på mindre än tjugo madrasser och lika många dunbolster ;)

Jag åkte som mest för ett par år sedan, det kan hända att det har ändrats och i så fall är det ju grymt dumt faktiskt... problemet är väl kanske att det inte kostar något extra att ta med större djur. Hade de bara lagt till en mindre summa per hund så hade de kanske kunnat avvara mer plats. Jag betalar gladeligen en hundralapp extra mot att min (dåtida och framtida) hund får bra med plats att ligga på.

Det var faktiskt en klok idé!
Jag läste någonstans att de hade på prov att låta några liggvagnar vara "djurvänliga" på ngn sträcka. Hoppas verkligen att detta är något de kommer börja med på riktigt, vore riktigt skönt med det utrymmet om man ska resa långt.

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 740
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Det har tillkommit hund i sommarens reseplaner då det vanliga pensionatet inte kan ta emot och vi inte känner oss bekväma med att lämna...
Svar
15
· Visningar
1 134
Senast: Pilot
·
Tjatter Hej. Styvmor fyller snart 70 och vi vill förstås göra/ge något lite extra när hon nollar. Vi är inne på någon typ av upplevelse av...
Svar
18
· Visningar
657
Senast: Hajfisk
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 757
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka