Åka tåg med djur

Enya

Trådstartare
På måndag ska jag åka tåg med hund och katt. Vad behöver jag tänka på utöver att ha med mig vatten till djuren. Hur brukar det funka? Ingen av dem har åkt tåg förut.

Ha bur till katten, och om hunden är liten: en bur till den också. Det kan vara lite livat i djurkupén/-vagnen... Inte alla som har koll på sina djur, ffa hundar, så sätt dig strategiskt så att du kan freda dina djur. I övrigt, koppel till hunden, bajspåsar osv och vatten. Good to go :)

På måndag ska jag åka tåg med hund och katt. Vad behöver jag tänka på utöver att ha med mig vatten till djuren. Hur brukar det funka? Ingen av dem har åkt tåg förut.
Ha med något hunden kan ligga på på golvet. Och tänk på att du inte har någon extraplats till djuren om du inte bokat en extra ungdomsbiljett så du får mer plats. Kan bli trångt om du både har kattbur och hund med dig.

Utöver det andra skrivit: ta INTE med tuggben eller annat ätbart till djuren. Om det är flera djur i vagnen så blir det så väldigt lätt bråk då.

Min erfarenhet (från mååånga tågresor med flertalet olika hundar i varierande åldrar) är att de flesta fattar snabbt att det inte finns så mycket att göra på ett tåg och därför lägger sig lugnt och vilar. Ska ni åka långt kan det dessutom vara klokt att i förväg kolla vid vilka stationer tåget gör längst stopp, så att du kan rasta hunden vid behov. Jag tex har oftast åkt 12 timmar med hund, och då är det skönt att kunna rasta 1-2 gånger.

Ha med något hunden kan ligga på på golvet. Och tänk på att du inte har någon extraplats till djuren om du inte bokat en extra ungdomsbiljett så du får mer plats. Kan bli trångt om du både har kattbur och hund med dig.

Skriver under på detta! Golvet kan vara halkigt på de tåg som inte har någon sorts matta.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 421
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Det har tillkommit hund i sommarens reseplaner då det vanliga pensionatet inte kan ta emot och vi inte känner oss bekväma med att lämna...
Svar
15
· Visningar
1 084
Senast: Pilot
·
Övr. Katt Jag ska åka tåg med katten ca 24 timmar, fyra byten totalt. Någon som gjort det tidigare? Hur löser man det med låda? Katten är van vid...
Svar
3
· Visningar
643
Senast: ufot
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 696
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025