Åka på tävling utan övernattning

CosmicQueen

Trådstartare
Hur långt tycker ni att det är okej att åka till en tävling utan övernattning?
Det är 50 km ritt det handlar om, spelar ju osså in såklart.

Sv: Åka på tävling utan övernattning

Det tycker jag beror väldigt mkt på dels hur hästen åker? Kan hästen sova och vara helt avslappnad i transporten?
Dels vad man har för transport, enkelaxlad eller boggie?

och även hur vältränad hästen är.
Förväntas hästen vara väldigt trött efter 5 mil eller mer eller mindre lika pigg som vid starten?

Känn efter själv, det handlar ju även om att du eller dina medhjälpare ska orka (och inte vara en trafikfara för andra!) att köra hela sträckan och allt...

Ca 20-25 mil är max för mig :) Då vill jag gärna att min häst får gå och beta någon timme innan hemfärd.
Har en häst som åker mycket bra och inte verkar bli särskilt påverkad av transportering.

Hej!

Har prövat lite olika varianter. Upptäckte att min häst åker som bäst på natten. Troligtvis för att det då är minst trafik som stör och att det är svalare i transporten. Men som sagt man ska ju orka att gå upp kl :02:00 lasta åka och rida och sedan hem igen....... Men då åkte han som bäst.

Hej!

Long time no see:laugh: Jag hade regeln "inte längre än Sveg", dvs inte längre än 28 mil enkel resa vid, en 5-mil. Vid 8-mil ville jag sova över. Jag har inte på något vis testat om mina gränser är belagda på något vis, men det känns bäst för mitt samvete:angel:.

Det blir övernattning för oss. ;)

Hästen skulle säkerligen klara det utan problem, men man ska ju orka själv osså.

Tävlar du ingen distans nuförtiden? Har du nån häst? :)

Jag har kvar både Cindie och Lady, men jag har inte kunnat tävla främst på grund av att jag gått enbart på studiemedel senaste tiden. Dessutom blev vi förra hösten rädda efter att nästan blivit påköra av en bil, så Lady började hoppa ut i vägen framför bilarna och det knöt sig för mig, tappade lusten att hålla på överhuvudtaget tillslut. Men nu är vi back in business:laugh:. Lady (och jag) är återigen trafiksäkra och vi är i uppstartsfasen av träning, jag har pluggat klart och söker jobb med ljus och lykta och räknar med att jag har råd att tävla nästa säsong:).

Va roligt. :) Eller ja, inte kul att ni höll på och bli påkörda, men kul att ni är på g igen förståss. ;)

Nästa säsong ser ju dock lite dyster ut för osså här i norr då det inte blir några tävlingar här uppe om jag fattat det rätt. mao inte en tävling inom 30 mils radie. :(

Liknande trådar

Tävling Jag satt (muttrandes) och betalade in avgifterna för att kunna tävla igår… Medlemsavgift, meetinglicens, hästlicens… Det blir definitivt...
2
Svar
39
· Visningar
1 016
Senast: Bison
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 271
Senast: Lady_S
·
Hemmet Okej, om några timmar måste jag bestämma mig! Jag bor i nuläget i en nyproducerad lägenhet som är är snordyr. 43% av min lön går till...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 444
Senast: Shaggy
·
Tävling Angående fotografering på tävling. Hur fungerar det på de platser där ni har fotograf? Får alla skriva under någon form av samtycke...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
11 091
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar