Åka med en häst

Merali

Trådstartare
hej! Om några månader (eller sommaren 2017 ) skulle jag vilja börja tävla. Jag har två hästar och ena hästen är mer "utbildad" än den andra och kommer därmed inte kunna tävla den andra hästen, utan endast den ena. Jag är ny på tävlingsfronten, så: ska jag bara ta med ena hästen till tävling? Jag är rädd för att han kommer börja gnägga och bli stressad då och även han andra som kommer bli helt ensam kvar hemma. Hur funkar sånt här? Kan inte ni som vet förklara? Hästarna är tävlade förut, men i trav.

Tacksam för svar :)

Risken är att om båda är på samma tävling att dom blir störda av varandra, gnäggar, stressar osv. Min uppfattning är att det är absolut lugnast att ta med en och lämna den andre hemma i Box eller hage beroende på vad som funkar för den som är kvar hemma.
De vänjer sig! Den som tävlas kommer ju ha sällskap, dvs se och höra, andra hästar hela tävlingsdagen.
De hästar jag känner som blir oroliga när de blir ensamna är som oroligast när de ser/hör kompisen fortfarande. När den är utom hör/synhåll lugnar de sej oftast.

Risken är att om båda är på samma tävling att dom blir störda av varandra, gnäggar, stressar osv. Min uppfattning är att det är absolut lugnast att ta med en och lämna den andre hemma i Box eller hage beroende på vad som funkar för den som är kvar hemma.
De vänjer sig! Den som tävlas kommer ju ha sällskap, dvs se och höra, andra hästar hela tävlingsdagen.
De hästar jag känner som blir oroliga när de blir ensamna är som oroligast när de ser/hör kompisen fortfarande. När den är utom hör/synhåll lugnar de sej oftast.
Okej, tack för ditt svar och tips :) De borde vara vana, tycker man när dom varit tävlingshästar! Var dock nåt år sen.

Jag brukar ta med bara en. Tävlade en gång med båda, men det var ingen hit, stressade och gnäggiga var de, funkade mycket bättre med en i taget!

En god idé kan vara att åka iväg och rida för tränare på bortaplan. Då kan du se hur hästen reagerar när den blir ensam på främmande ställen utan att behöva blanda in tävlingsnerver och prestationskrav, samt få tips om hur du ska hantera det.
Bra tips! Tack :)

Om du är nybörjare så tycker jag att du ska fokusera på att lära dig att tävla i början, för det är en konst i sig. Alltså: Börja med en häst, tills du känner att rutinerna på tävlingsplatsen sitter!

Menar du att du ev skulle ta med den som inte ska tävlas till tävlingsplatsen ändå ? :confused:

(Sorry om jag missförstått)

Svar utöver det :
I min erf brukar det ibland vara svinjobbigt/irriterande/störande eller vad man nu vill kalla det, att ha två kompisar tillsammans på samma tävling ...

Brukar vara helt okomplicerat för den som nu ska tävla att vara "själv" på tävlingsplatsen då den har fullt upp med hästar runtomkring , fokus osv .

Däremot behöver du ju få koll på, om du inte tidigare i andra sammanhang lämnat den andra hästen själv hemma ? Hur den funkar själv ute i hagen, eller själv inne i stallet under de timmar du är borta osv ?

Alltid lite extra meck när man bara har två hästar då de ju inte riktigt ur hästars synvinkel är en "flock" och utifrån det lätt blir väldigt bundna till varandra .

Ja, alltså det harbj
Menar du att du ev skulle ta med den som inte ska tävlas till tävlingsplatsen ändå ? :confused:

(Sorry om jag missförstått)

Svar utöver det :
I min erf brukar det ibland vara svinjobbigt/irriterande/störande eller vad man nu vill kalla det, att ha två kompisar tillsammans på samma tävling ...

Brukar vara helt okomplicerat för den som nu ska tävla att vara "själv" på tävlingsplatsen då den har fullt upp med hästar runtomkring , fokus osv .

Däremot behöver du ju få koll på, om du inte tidigare i andra sammanhang lämnat den andra hästen själv hemma ? Hur den funkar själv ute i hagen, eller själv inne i stallet under de timmar du är borta osv ?

Alltid lite extra meck när man bara har två hästar då de ju inte riktigt ur hästars synvinkel är en "flock" och utifrån det lätt blir väldigt bundna till varandra .

Ja, jag har inte erfarenheter kring det och är lite rädd att de kommer bli galna utan varandra, men eftersom du och andra skriver att det är bäst att tävla en så är det säkert så :) Är ju då otroligt onödigt att ta med sig den andra då den säkert gillar hemma miljön bättre när den nu inte ska tävla. Jag tror inte att han som kommer bli hemamma är helt ovan att vara ensam från förut, men nu är han inte så van. Jag rider ut lite smått och då ser dom inte varandra, men det är under Max 5min. Ryktar oftast alltid "inne" medan den andra är i hagen. Annars har jag inte lämnat dom ensamma längre stunder.. De har oftast sett varann. Jag har haft dom i lite mer än ett år nu, så jag vet inte hur det var hos ägaren förut. Dom borde vara vana att åka transport och tävla själva, men det var ett tag sen :) Ska öva på att ta ut en och promenera en bit utan den andre. När dom blir vana är det säkert inte problem, som nån också skrev. Tack för svar och tips :)

Ett tips är att alltid lämna med grovfoder. De flesta är lugnare när de kan äta och sysselsätta sig med något. Börja träna med hjälp av någon som kan ha koll på hästen som är kvar men som hästen inte ser. Prova dig fram till var hästen trivs bäst ensam, vissa föredrar inne och andra ute. Träna flera gånger och öka på tiden för varje gång. Träna också mycket lastning och att köra hästen så att det går smidigt att lasta både hemma och borta.

Jag tänker att oavsett om du ska tävla eller inte kan det vara nyttigt att träna hästarna att vara ensamma.
Om något händer tex måste åka med ena till kliniken/ veterinären etc kan det vara skönt att i en stressig stund inte också behöva hantera en häst som inte vill bli lämnad kvar ensam.
jag hade en medryttarhäst som inte ville vara ensam. Och det gjorde saker mer komplicerade

går nog bra att lämna ena hemma, de vänjer sig att vara ensamma :). har mina antingen i box eller i hage, är de i hage så vill jag dock ha kvar någon hemma som håller koll, de brukar springa och gnägga lite när man kör iväg och när man kommer hem men där emellan så är det lugnt, lite vandrande kanske men ju mer man är iväg med bara en desto bättre tar den kvarvarande hästen det :).

Har två hästar och åker bara iväg med den ena (den andra glad pensinär). Hon klarar sig utmärkt hemma själv, och den jag åker mer bryr sig inte om att vara iväg utan den andra.
Den som blir hemma går alltid i hagen och tittar knappt upp när vi åker iväg eller kommer tillbaks. Handlar mycket om hur vana hästarna är

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 297
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
567
Senast: tara
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 232
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30