Åka kommunalt med hundaggressiv hund?

Sorelli

Trådstartare
Jag kan tycka att det är en ganska knepig fråga ändå.
Klart att om man kanske måste åka kommunalt någonstans med sin hund så ska man ju få göra det, även om hunden kanske är hundaggressiv?

Jag åker väldigt mycket kommunalt med min hund vilket alltid går bra och han är inte hundaggressiv, men jag har varit med om två tillfällen där jag mött andra på bussen som haft hundar som varit väldigt hundaggressiva.

Första tillfället så var bussen så gott som tom vilket va skönt. Så satt det en kvinna längst bak i bussen med sin labbe och sa direkt när jag klev på att hennes hund är väldigt hundaggressiv och varnade. Så då satte jag mig i mitten på bussen för att inte komma för nära henne och hennes hund, men samtidigt så ska man ju egentligen sitta längstbak eller så långt bak man kan om man åker med hund pga folk som är allergiska eller kanske hundrädda. Som tur va så skulle jag bara åka ett par stationer.

Men vid andra tillfället så va bussen ganska full. Alla sittplatser va upptagna och jag ställde mig så långt bak i bussen jag kunde. Så satt det en kvinna med en rottweiler längst bak. Jag såg först inte att hon hade en hund då den låg bakom sätena. Men när hon sedan skulle göra sig redo för att gå av så såg jag att hon vart lite orolig eller nervös, så då tänkte jag om hon kanske va hundrädd eller så, så då gick jag lite längra fram i bussen och ställde mig på andra sidan dörren så hon kunde gå av utan att behöva passera mig och min hund då. Men då såg jag att hon själv hade hund och när hennes hund fick syn på min så gjorde den utfall och kvinnan höll i för allt hon va värd och försökte dra ut hunden hur bussen. Som tur va gick det ju bra, men det är väldigt trångt på bussar och alla som satt kring där blev vettskrämda och en annan äldre kvinna blev livrädd och såg ut som hon nästan skulle börja gråta.

Då kan jag börja undra lite hur "smart" eller vad man egentligen ska säga det är att åka kommunalt med såpass hundaggressiva hundar?
Jag är både för och emot och kan även tycka att man faktiskt skulle kunna ha munkorg på sin hund om man vet hur den är och kan reagera mot andra hundar och om man har en lite större hund som man kanske har lite svårt att hålla i?

Jag tycker det är intressant och höra vad andra tycker och tänker så Vad anser ni? Ska man få åka kommunalt med sin hund även om den är väldigt hundaggressiv?

Sv: Åka kommunalt med hundaggressiv hund?

Vissa kan inte ta sig fram på andra sätt än just kommunalt. Så ja, jag tycker att man ska få åka även med hundaggressiva hundar. Men det förutsätter oxå att man ser till så att hunden inte kan skada en annan hund eller för den delen en människa. Det genom att sätta på munkorg helt enkelt. Samt om man har svårt att hålla hunden så köper man även en grimma som man då har när man ska åka kommunalt.

Nja. Jag tycker inte att man alltid ska sätta sin egen vilja eller sin egen bekvämlighet över andras känsla av trygghet. Om det dessutom skulle hända något så riskerar man på ett så trångt utrymme inte bara den andra hunden / ägaren utan även att helt oskyldiga kommer ivägen.

Jag har bl.a. varit instängd i en liten tågkupe tillsammans med en ytterst obehaglig hund.. Inte roligt alls..

Kan man garantera att ingen annan riskerar att skadas eller bli skrämda, så visst. Annars så tycker jag gott att man får välja andra färdsätt.

En ytterligare aspekt i det hela är ju att hundförbuden blir fler och fler.. obehagliga incidenter gör inte att hundar blir mer uppskattade och tillåtna direkt.

Nej.
Har man inte pli på sin hund får man gå/låna bil/køpa bil/ta taxi.
Kan stræcka mig så långt att det ær ok om man har på munkorg sålænge man då rent fysiskt klarar av att hålla hunden från andra.

Håller med alla tre lite.
Jag själv har inget körkort och åker kommunalt varje vecka. Nu har jag ju ingen hundaggressiv hund men jag skulle aldrig kunna gå/ta taxi dit jag brukar åka vilket tar ca 1 tim med buss samt pendeltåg.
Håller även med om att man måste se till att ens hund inte kan skada andra varken människor eller hundar. Och om det då behövs så ska man ha en munkorg på sin hund för säkerhetens skull.

Har man en hund med aggressivt beteende har den inget på kommunala färdmedel att göra, med eller utan munkorg!
PL

(nästan) komplett OT,

men eftersom jag bor utomlands har jag absolut ingen koll på detta, är det så att man fritt får ta med hund på tåg och buss i Sverige? jag kommer nämligen att besöka Sverige nu i sommar och hunden ska ju naturligtvis vara med. Vi kommer nog att behöva åka kommunalt då och då. Hundagressiv är hon ju inte alls, men jag vet inte om det är så att jag fritt kan anta att det är okej att ha med henne i tåg och buss?

Ja i Sverige får du ha med dig hund på buss och pendeltåg/tunnelbana. Men på tågen så är det vissa vagnar som man får ha hunden på, sitter skyltar på dörrarna vilka som är OK.
Och på bussen så ska man sitta längstbak eller så långt bak man kan komma med hund. :)

Tack för informationen!

Det är konstigt hur mycket man inte vet, ang. diverse saker i det dagliga livet, och som man måste fundera på när man åker till ett annat land. Jag har ju aldrig haft hund i Sverige...

Skönt att veta att jag har rätt att ta med mig henne kommunalt. Det gör livet mycket enklare :)

Ja precis. Haha
Vilket land bor du i & vad för dig till Sverige i sommar? Vad har du för hund? (Om man får fråga;))

Kollektivt heter det.

Fritt som i utan kostnad beror på vart i landet du tänkte åka men generella djurförbud brukar det bara vara på långfärdsbussar som Swebus Express.

*kl

Om den är aggressiv tycker jag man kan ha munkorg och försöka kliva av om ngn annan kliver på. Och ha koll. Så många hundar på samma gång brukar det inte vara!

Nåt "förbud" mot det tycker jag nog inte vi ska ha. Upp till var och en att hålla koll på sin hund.

Själv skulle jag nog kunna tänka mig att ha med en hundaggressiv hund av mindre storlek, men inte större. Lätt att ta en liten hund under armen eller i knät vid behov.

Jag åkte mycket kommunalt med min gamla hund som inte alls gillad andra hundar. Men det var ju inte utan vissa säkerhetsåtgärder. För det första visste hon att på bussen/tåget, då måste man uppföra sig. För det andra så höll jag alltid handen runt nosen på henne när någon annan hund skulle passera (min hund blev lugn av det + att hon inte kunde skälla om den andra kom för nära). För det tredje hade jag inga problem att kontrollera henne rent fysiskt.

Andras säkerhet MÅSTE alltid gå först, är man det minsta lilla osäker på att man inte kan förhindra hunden att skada/skrämma någon annan (människa eller hund) så får man helt enkelt se till att välja andra färdmedel.

Nåt "förbud" mot det tycker jag nog inte vi ska ha. Upp till var och en att hålla koll på sin hund.

Själv skulle jag nog kunna tänka mig att ha med en hundaggressiv hund av mindre storlek, men inte större. Lätt att ta en liten hund under armen eller i knät vid behov.

Absolut, håller med! Alla har sitt ansvar att ha koll på sin hund och göra vad som krävs för att andra hundar samt människor i omgivningen inte ska bli skrämda eller ev skadade.

Självklart är det lättare om man har en mindre hund som du säger, som man ev kan lyfta upp om det behövs medans en större hund kan vara svårare att hålla.
Själv hade jag nog inte åkt kommunalt alls om jag hade en hund som va aggressiv och speciellt inte av en ras som jag har nu. :angel:

KL: I Göteborg ska det ju bara vara en hundfödare per spårvagn/buss (max 2 hundar med samma ägare) så i teorin bör det inte vara något problem med en hundaggressiv hund. I praktiken finns det såklart chaufförer som tillåter fler eller helt enkelt inte bryr sig. I övrigt tycker jag väl att det är som i vilken vardagssituation som helst, har man kontroll över sin hund ser jag inget problem med att personen och hunden åker kollektivtrafik. Kan man inte hålla sin hund under kontroll spelar det mindre roll om hunden är snäll eller inte.

Om man ska garantera ingen människa blir rädd för hunden så kan man ju inte gå utanför dörren oavsett hur snäll jycke man har.

*kl

Kollektiva färdmedel heter det, det är nästan inga kommuner som har någonting med kollektivtrafiken att göra längre.

kl

Jag tycker att så länge man kan bete sig på rätt sätt med sin hundaggressiva hund tycker jag att det är ok att åka kommunalt. Alltså som tidigare sagt, varna andra hundägare som kommer på, ev. munkorg etc. Tycker att det vore värre med människoaggressiva hundar i kollektivtrafiken, risken att det skulle vara många andra hundar är ju faktiskt mindre än risken att det skulle vara andra människor på bussen.

Alla hundar gillar inte andras hundar. Det är få taxi som tillåter hundar och inte alla kan köra en bil så jag tycker att alla har rätt att åka kollektivt.

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 580
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 022
Senast: inverterad
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 441
Senast: Ragdoll
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 260
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Svensk politik nr 3
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Mens

Hund, Katt, Andra Djur