Åka karusell när man är gravid??

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Åka karusell när man är gravid??

Jag fattar faktiskt inte vad du svamlar om :crazy:

Jag skriver medvetna risker dvs risker där man faktiskt vet att det kan orsaka skada

När det gäller det andra du skriver så är det en helt annan dis, och det är ju självklart att det är skadligt att både vara överviktig som att missbruka sprit, droger eller att röka. ser inget konstigt med det och anser det inte ha med detta att göra när det gäller att göra chansningar när man är gravid..

Och jo jag tror fullt och fast på¨att man inte bör hoppa bungyjump eller ramla av hästen när man är i 7 månaden, visst folk gör precis som de vill men JAG tycker det är helt rätt att avråda från vissa saker när man är bm för de allra flesta lägger skuld på sig själv även om de inte skulle behöva det

Dessutom jag citerar mitt första inlägg igen:

Missfall som sker innan vecka 12-13 har nästan alltid genetiska orsaker och inträffar oavsett vad kvinnan gör, men naturligtvis finns det undantag.

Detta sa bm!! Kan det bli tydligare?

Siffrorna Petruska hänvisar till innefattar ALL cancer. Visserligen baserat på observationsstudier, men i alla fall. De flesta inser dock att ämnet är så komplicerat att det inte går att peka ut enskilda faktorer som vållande orsak (med möjligt undantag för rökning).

Citerar meningen igen:

Om man undviker rökning och övervikt samt håller sig i hyfsad kondition, minskar cancerrisken med något i stil med 50%

Detta innefattar exakt det jag skrev innan..

Barncancer är veteskapligt bevisat INTE levnadsrelaterat det är bara att gå in på barncancerfondens hemsida och läsa på lite!

Det är det väl. Tror knappast att det är speciellt bra för ett foster (livmodern) att åka berg och dalbana när man kommit in i grav en bit

Då får man väl göra som man vill - det finns väl rätt mycket som inte är bra, men alla har ju ett eget omdöme.

Och jo jag tror fullt och fast på¨att man inte bör hoppa bungyjump eller ramla av hästen när man är i 7 månaden, visst folk gör precis som de vill men JAG tycker det är helt rätt att avråda från vissa saker när man är bm för de allra flesta lägger skuld på sig själv även om de inte skulle behöva det

Nej, det är det inte. Vårdpersonal i allmänhet har skyldighet att hålla sig till sådant som är vetenskapligt bevisat, och barnmorskor torde inte vara något undantag. Tyvärr är de inte skolade i vetenskaplighet, generellt. Vet de inte om något är farligt så bör svaret också vara: "jag vet inte" i stället för "personligen så tycker jag..." Det är helt ointressant vad deras personliga inställning är!

Citerar meningen igen:

Detta innefattar exakt det jag skrev innan..

Barncancer är veteskapligt bevisat INTE levnadsrelaterat det är bara att gå in på barncancerfondens hemsida och läsa på lite!

Vi talar om cancer i allmänna ordalag. Igen.

Nej, det är det inte. Vårdpersonal i allmänhet har skyldighet att hålla sig till sådant som är vetenskapligt bevisat, och barnmorskor torde inte vara något undantag. Tyvärr är de inte skolade i detta. Vet de inte om något är farligt så bör svaret också vara: "jag vet inte" i stället för "personligen så tycker jag..." Det är helt ointressant vad deras personliga inställning är!

Då tycker du även att det är fel av bm att erbjuda olika sorters smärtlindring även om dessa metoder kanske inte fungerar på alla personer?

Nej jag tycker det är bra att de framför sin egen personliga åsikt för det är den jag i vart fall vill höra..

Och då kan jag avgöra själv vad som är rätt eller fel för mig

Då tycker du även att det är fel av bm att erbjuda olika sorters smärtlindring även om dessa metoder kanske inte fungerar på alla personer?

Tja, om hon erbjuder smärtlindring som inte fungerar enligt vetenskapen hade jag blivit rätt, för att inte säga jävligt, irriterad! Det är medicin vi talar om, i de flesta fall baserad på många års forskning och rigorösa studier, inte någon flumreligion!

Vad jag vet så är vare sig sterila kvaddlar eller nålar eller värmekuddar, bad etc speciellt mycket medicin :grin:

Jag vet inte hur många barn du fött men så värst mkt medicin i smärtlindringssyfte blir man inte erbjuden direkt vid en förlossning

Nej det kan man inte eftersom cancer även drabbar barn och det är helt annorlunda än när vuxna drabbas så måste man skilja dem åt..

Men nu måste du vara väldigt trög. Eller är det så svårt att fatta? Petruska hänvisar till siffror som bygger på samtliga cancerfall. De är helt korrekta. Läs det här noga: Minst 50 % av ALL CANCER (alla grupper inräknande) tros ha livsstilsorsaker. Därmed inte sagt att enskilda faktorer kan urskiljas som vållande orsak hos drabbade individer, utan det bygger på studier på hela populationer. Och kommer du dragande med barncancer igen så orkar jag inte svara!

Vad jag vet så är vare sig sterila kvaddlar eller nålar eller värmekuddar, bad etc speciellt mycket medicin :grin:

Jag vet inte hur många barn du fött men så värst mkt medicin i smärtlindringssyfte blir man inte erbjuden direkt vid en förlossning

Jag kan inte påstå att jag är särskilt förvånad. Men lustgas, tens och ryggmärgsbedövning är rätt beprövade metoder som har effekt på smärta. Jag tror inte de rekommenderar värmekuddar före ryggmärgsinjektioner och hävdar att resultatet är detsamma. Och gör de det i mitt fall säger jag bara nej tack.

Men nu måste du vara väldigt trög. Eller är det så svårt att fatta? Petruska hänvisar till siffror som bygger på samtliga cancerfall. De är helt korrekta. Läs det här noga: Minst 50 % av ALL CANCER (alla grupper inräknande) tros ha livsstilsorsaker. Därmed inte sagt att enskilda faktorer kan urskiljas som vållande orsak hos drabbade individer, utan det bygger på studier på hela populationer. Och kommer du dragande med barncancer igen så orkar jag inte svara!

:grin:

Du kanske skall läsa på lite!

Citerar för jag orkar inte ens svara ditt inlägg som du tydligen inte vet ett jota om

Vad är barncancer?
Barncancer är som cancer för vuxna, en elak sjukdom där sjuka celler delar och sprider sig utan stopp. Men barn får andra typer av cancer än vad vuxna får.

Idag vet forskare att de vuxnas cancer beror till stor del på livsstilen. Varför ett barn utvecklar cancerceller vet man ännu inte. Ett barn röker till exempel inte och hinner inte bli utsatt tillräckligt länge för yttre påverkningar för att riskera cellförändringar.

De flesta barn som blir sjuka i cancer är runt 4-5 år. Därefter sjunker antalet insjuknade barn för att vara som lägst runt 8 års ålder. Därefter stiger antalet drabbade igen men då är cancerformerna andra än innan. Ungefär hälften av alla cancersjukdomar hos barn är leukemier och hjärntumörer.

De barncancersjukdomar som är mest förekommande är olika leukemier och hjärntumörer; dessa två cancertyper står tillsammans för mer än hälften av alla diagnoser.

Vissa typer av barncancer är vanligare i vissa åldrar. Typiska barncancersjukdomar är njurtumörer och neuroblastom, en tumörtyp i nervcellerna som ofta sitter i buken, samt leukemi. Skelettcancer, däremot, uppkommer oftast i tonåren. Det finns dock en tumörtyp som förekommer ungefär lika ofta i alla åldersgrupper och det är hjärntumör.
I Sverige och världen
Ungefär 300 barn per år i Sverige drabbas av barncancer. I världen är det cirka 250 000 barn årligen som drabbas. I industriländerna ligger den genomsnittliga överlevnaden på 75 procent, där de nordiska länderna ofta framhålls som förebilder inom barncancervård. I utvecklingsländerna är det däremot endast 5-10 procent som överlever. Det är en global orättvisa och framförallt är det bristande tillgång till sjukvård som är orsaken.

Det som ändå är positivt är att den forskning som görs, till exempel i Sverige, även kommer andra länder till del.

Behovet av klinisk forskning och utveckling av vård, behandling och dess biverkningar är fortsatt stort. Dessutom är orsakerna till cancer hos barn fortfarande i det närmaste okända. För att utröna detta krävs grundforskning.

Cancer hos barn och vuxna är på många sätt olika, liksom förekomsten av olika sjukdomstyper. Behandlingsmetoder som strålning, medicinering och operationer måste därför anpassas till barn vars kroppar och organ växer och utvecklas.

Fritt att gå in och läsa på lite:
http://www.barncancerfonden.se/

Säkert på endel människor men långt ifrån alla. Det är otroligt individuellt.

Ja, men på grupper av individer har det effekt - jag talar inte om enskilda individer. Inga mediciner eller behandlingar har exakt samma effekt på alla människor, men det är inte poängen. Poängen är att man (jag) inte vill bli erbjuden "smärtlindring" som inte har mer än placeboeffekt.

:grin:

Du kanske skall läsa på lite!

Du får väl hälsa professorerna vid Ki detta. De blir säkert jätteglada av att ta del av dina informativa och initierade inlägg. Eftersom du inte verkar förstå svenska är det nog ingen idé att fortsätta diskussionen på det här språket.

Jag kan inte påstå att jag är särskilt förvånad. Men lustgas, tens och ryggmärgsbedövning är rätt beprövade metoder som har effekt på smärta. Jag tror inte de rekommenderar värmekuddar före ryggmärgsinjektioner och hävdar att resultatet är detsamma. Och gör de det i mitt fall säger jag bara nej tack.

Nu fungerar det inte så i verkliga livet som du vill få det att framstå. Inget hjälpte på mig förutom ryggbedövningen (epiduralbedövning)!

Vad jag vet så får ingen gravid ryggmärgsbedövning vid en förlossning :crazy:

Lustgasen gjorde mig bara längre ifrån smärtan, tog inte bort den på något vis. Ryggbedövningen har man dessutom inte i slutskedet för att man skall känna när krystvärkarna kommer. Ganska OT nu

Du får väl hälsa professorerna vid Ki detta. De blir säkert jätteglada av att ta del av dina informativa och initierade inlägg. Eftersom du inte verkar förstå svenska är det nog ingen idé att fortsätta diskussionen på det här språket.

Vad är ditt problem?

Eller du tycker inte att det jag citerade har något värde :grin: men javisst barncancerfonden har säkert fel..

Och du ge mig gärna länken till den forskningen som är gjord där man drar alla över en kam så som du vill hävda

Ja, men på grupper av individer har det effekt - jag talar inte om enskilda individer. Inga mediciner eller behandlingar har exakt samma effekt på alla människor, men det är inte poängen. Poängen är att man (jag) inte vill bli erbjuden "smärtlindring" som inte har mer än placeboeffekt.

Gå i och läs på trådarna om förlossningsberättelser här på buke så ser du att de flesta har helt olika uppfattningar om hur de olika sätten verkade. Och jo det är vanliga människor som fött barn som borde ingå i de grupper du hänvisar till

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Nu börjas det, tjatet om att åka och bada med kompisar. 🙈 Sonen är 11 år, fyller 12 i december. Varit/är sen i motoriken och väldigt...
2
Svar
36
· Visningar
2 966
Senast: Thaliaste
·
Skola & Jobb En kollega till mig började jobba i våras och det funkar inte bra. Personen har helt enkelt för många skador på bussarna och nu är det...
Svar
10
· Visningar
719
Senast: Tuvstarr
·
Övr. Katt Som några av er kanske vet så gick våran älskade Sotis Skrotis Skrotnisse "Nisse" ur tiden för ett tag sedan nu. Han har lämnat ett...
2
Svar
23
· Visningar
1 289
Senast: miumiu
·
Fritid Jag, sambon, och hunden vill hyra en stuga på en camping i typ mellersta Sverige, tänk typ max 40 mil från Nyköping men inte i några...
2
Svar
25
· Visningar
1 390
Senast: ii-ssa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar