Åka karusell när man är gravid??

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Åka karusell när man är gravid??

Nu fungerar det inte så i verkliga livet som du vill få det att framstå. Inget hjälpte på mig förutom ryggbedövningen (epiduralbedövning)!

Den läggs vid ryggmärgen (eller strax utanför). Jag tror du fattar vad jag menar. Och det är den vanligaste smärtlindringsformen i Sverige och är medicinskt beprövad.

Vad är ditt problem?

Eller du tycker inte att det jag citerade har något värde :grin: men javisst barncancerfonden har säkert fel..

Och du ge mig gärna länken till den forskningen som är gjord där man drar alla över en kam så som du vill hävda

Mitt problem är att du inte läser inläggen utan driver något eget spår vid sidan om som är helt irrelevant och fullständigt ologiskt. Möjligen logiskt i sig självt, men inte i sammanhanget. Och det är inte heller första gången, utan typ tusende gången. Du diskuterar alltså något helt annat än det Petruska var inne på, antagligen för att du inte förstår vad hon skriver (eller jag). Och det blir ganska tröttsamt i längden. På samma sätt verkar du inte skilja på placebo och smärtbehandling som har medicinsk effekt, utan hänvisar till trådar på Buke = jag ger upp.

Den läggs vid ryggmärgen (eller strax utanför). Jag tror du fattar vad jag menar. Och det är den vanligaste smärtlindringsformen i Sverige och är medicinskt beprövad.

Du är rätt duktig på att skriva och rätta folk och hänvisa till vetenskapliga termer och då är det lite anmärkningsvärt att du skrev ordentligt fel :grin:

Andra som inte är insatta i det hade säkert inte förstått vad du menade.

Ryggbedövningen sätts i nerverna som passerar ut från ryggmärgen

Jo jag vet mkt väl vad den är och just därför tog JAG inte upp den som ett exempel som du gjorde..

Du är rätt duktig på att skriva och rätta folk och hänvisa till vetenskapliga termer och då är det lite anmärkningsvärt att du skrev ordentligt fel :grin:

Då bjuder jag på detta, utan problem. Ryggmärgsbedövning finns egentligen inte, utan det heter ryggbedövning (jag kollade precis nu). Men vi talar om samma sak och det jag invänder emot när det gäller dig är knappast terminologi.

Mitt problem är att du inte läser inläggen utan driver något eget spår vid sidan om som är helt irrelevant och fullständigt ologiskt. Möjligen logiskt i sig självt, men inte i sammanhanget. Och det är inte heller första gången, utan typ tusende gången. Du diskuterar alltså något helt annat än det Petruska var inne på, antagligen för att du inte förstår vad hon skriver (eller jag). Och det blir ganska tröttsamt i längden. På samma sätt verkar du inte skilja på placebo och smärtbehandling som har medicinsk effekt, utan hänvisar till trådar på Buke = jag ger upp.

:rofl:

Visst!

Men hur verklig är du som anser att bad, tens, vetekuddar, kvaddlar, nålar är medicin som är vetenskapligt utprövat!! Varför läser du inte vad jag skriver när du är så bra på att anse att jag inte läser dina svar??

Smärtlindring vid förlossning sker inte på medicinsk väg förutom epidural, möjligen Spinal, Livmoder bedövning, Bäcken botten -bedövning där de flesta har dåliga biverkningar förutom då eda. Allt annat är högst individuellt hur din kropp reagerar och jag har inte skrivit något om placebo etc utan bara svarade dig att bm rek olika smärtlindringsmetoder som INTE behöver vetenskapligt ge just det som det är tänkt.

Jag hänvisade till förlossningsberättelser inget annat där folk förhoppningsvis fött barn och som säkert varit med på div olika studier och har använt en hel del av det som finns att tillgå, eller hur menar du annars att man rent vetenskapligt skulle kunna utröna dessa olika smärtlindringar utan folk som föder barn och sedan frågar dem??

Ingen har givit mig någon länk där man tar med barn i den forskning som petruska OCH du hänvisat till. Eftersom ni båda tydligen läst det så ge mig en länk. Tills dess så länkade jag till den forskning som finns om barncancer och den säger något helt annat!!

*kl*

Jag var på Liserberg och åkte en del karuseller när jag var gravid. Det var i... andra trimestern någon gång. Jag följde skyltarna och mitt sunda förnuft. Åkte bla. JukeBox och mer än så behövs inte för mig.;) Har en alldeles förträffligt frisk snart 2-åring här hemma.

Jag kollade runt litegrann innan och det rådde väl i princip konsensus om att det inte är farligt för fostret under första trimestern och efter det får man använda sunt förnuft.

Då bjuder jag på detta, utan problem. Ryggmärgsbedövning finns egentligen inte, utan det heter ryggbedövning (jag kollade precis nu). Men vi talar om samma sak och det jag invänder emot när det gäller dig är knappast terminologi.

Du menar alltså att jag har fel i det med barncancer för det är det ENDA jag vänt mig emot och jag vet att jag har rätt i det för så pass mycket är jag insatt i det!

Du hade inte behövt att kolla upp det för jag rättade dig i det!

Smärtlindring vid förlossning sker inte på medicinsk väg förutom epidural, möjligen Spinal, Livmoder bedövning, Bäcken botten -bedövning där de flesta har dåliga biverkningar förutom då eda. Allt annat är högst individuellt hur din kropp reagerar och jag har inte skrivit något om placebo etc utan bara svarade dig att bm rek olika smärtlindringsmetoder som INTE behöver vetenskapligt ge just det som det är tänkt.

Och jag svarade att de flesta metoder ÄR medicinskt beprövade. TENS är det definitivt, liksom lustgas och alla RYGGbedövningar. Men jag är INTE förvånad om de rekommenderar sådant som inte är det också, även om jag blir irriterad på det. Ytterst få av deras rekommendationer bygger nämligen just på vetenskap. Vilket typ var min poäng.

Ingen har givit mig någon länk där man tar med barn i den forskning som petruska OCH du hänvisat till. Eftersom ni båda tydligen läst det så ge mig en länk. Tills dess så länkade jag till den forskning som finns om barncancer och den säger något helt annat!!

De forskare som talar om 50 och 70 procent gör ingen åtskillnad mellan typer av cancer, mellan barn och vuxna. Barncancerfallen är så få i den totala statistiken ändå att det inte spelar någon roll. Jag tror inte det är någon som helst poäng att ta fram referenser, när du inte accepterar grupperingen. Dessutom var det bara ett exempel på hur vi påverkar vårt öde. inget mer än så.

Ok, jag kanske missuppfattade, du uttryckte dig inte så från början.

Du menar alltså att jag har fel i det med barncancer för det är det ENDA jag vänt mig emot och jag vet att jag har rätt i det för så pass mycket är jag insatt i det!

Nej... för att du missar hela poängen. Totalt. det handlar inte om cancer vs barncancer, det handlar om att man inte skuldbelägger människor som får cancer, trots att de mycket väl kan ha orsakat sjukdomen själva. Vuxna alltså. Ännu färre förebrår barn, gissar jag. Och drog en jämförelse med hur vi skuldbelägger gravida utan några som helst belägg.

DET var min poäng. Och från det har vi alltså hamnat någon helt annanstans, i en ickeväsentlig off-topic-diskussion. Och nu loggar jag ur, Olga-Klara, av respekt för de som vill (tjafsa) om huruvida karuseller är farligt eller inte.

Och jag svarade att de flesta metoder ÄR medicinskt beprövade. TENS är det definitivt, liksom lustgas och alla RYGGbedövningar. Men jag är INTE förvånad om de rekommenderar sådant som inte är det också, även om jag blir irriterad på det. Ytterst få av deras rekommendationer bygger nämligen just på vetenskap. Vilket typ var min poäng.

Lustigt att du tar upp tens för det är en av de saker man inte vill subventionera längre för att forskningen inte visar på det resultat man vill se. Och jo detta vet jag eftersom jag varit med i den nyaste forskningen om detta där jag har fått beskriva hur jag använder min och hur den påverkade mig. För ca 3 månader sedan var jag på intervju.

Tycker du ser alldeles för vitt och svart på saker och ting :crazy:

Lustgasen hjälper def inte alla medan många tycker att kvaddlar hjälper. Det enda som med säkerhet borde hjälpa är eda men jag som haft den vet mkt väl att all smärta försvann inte..

De forskare som talar om 50 och 70 procent gör ingen åtskillnad mellan typer av cancer, mellan barn och vuxna. Barncancerfallen är så få i den totala statistiken ändå att det inte spelar någon roll. Jag tror inte det är någon som helst poäng att ta fram referenser, när du inte accepterar grupperingen. Dessutom var det bara ett exempel på hur vi påverkar vårt öde. inget mer än så.

Nu ÄR det så att barn och vuxna drabbas INTE av samma typ av cancer vad är det som är så svårt för dig att förstå? Tacka gud för att det endast är ca 300 barn som får cancer varje år annars skulle det vara orimligt.

Jo ge mig en länk där man kommit fram till att det är samma orsaker till barn och vuxen cancer för det var DET jag opponerade mig emot!! Barncancer är INTE levnadsrelaterat och det var det jag ville belysa!

Jag tycker ändå inte att man kan jämföra cancer med att hoppa bungyjump som gravid :crazy:

Lustigt att du tar upp tens för det är en av de saker man inte vill subventionera längre för att forskningen inte visar på det resultat man vill se.

Det låter ju bra -att man faktiskt bryr sig om resultat. Men tyvärr finns det ett förslag om att acceptera metoder som behandling som har prövats och förkastats i den traditionella vården (exvis healing), så den politiska linjen (ej läkarnas) ser ut att gå i motsatt riktning.

Now: godnatt!

Nej... för att du missar hela poängen. Totalt. det handlar inte om cancer vs barncancer, det handlar om att man inte skuldbelägger människor som får cancer, trots att de mycket väl kan ha orsakat sjukdomen själva. Vuxna alltså. Ännu färre förebrår barn, gissar jag. Och drog en jämförelse med hur vi skuldbelägger gravida utan några som helst belägg.

Det gör man väl hela tiden överallt!!! Vet inte en enda läkare som klappar dig på axeln om du är extremt överviktig eller röker 20 paket om dagen. Man läser ju det dagligen vad som är farligt för dig som person, liksom läkare rek folk att både sluta röka och gå ner i vikt. Hur kan du ha missat det?

Jag kan bara gå över gatan till min ena granne som fick reda på att antingen gick hon ner i vikt eller så kollapsar kroppen.

Nej att förebrå ett barn som fått cancer vore ju ganska dumt eftersom man i dagsläget inte vet varför barn får cancer :crazy:

Jag ser inte skillnaden i att man inte skulle kunna ge sin personliga åsikt som bm??? Jag är enormt glad för att jag kunde fråga min bm om råd i det mesta där JAG bad om hennes egna erfarenheter och åsikter.

Och även om du inte anser det så skuldbelägger sig de allra flesta som genomgått ett mf som verkligen ville ha barn sas ÄVEN om de verkligen inte skulle behöva det. Det är ganska normalt beteende och då är det väl bra att en bm avråder från vissa saker. Ser inget problem i det alls

Jag vet inte hur många barn du fött men så värst mkt medicin i smärtlindringssyfte blir man inte erbjuden direkt vid en förlossning

Fast det är ju inte sant. Vid min förlossning exempelvis var det bara medicinsk smärtlindring som övervägdes. Och med tanke på hur vanligt epidural är så är det tvärtom ganska vanligt med medicinsk smärtlindring. Snarare skulle jag säga att det är ovanligt att enbart använda sig av t ex värmedynor och sterila kvaddlar.

Fast det är ju inte sant. Vid min förlossning exempelvis var det bara medicinsk smärtlindring som övervägdes. Och med tanke på hur vanligt epidural är så är det tvärtom ganska vanligt med medicinsk smärtlindring. Snarare skulle jag säga att det är ovanligt att enbart använda sig av t ex värmedynor och sterila kvaddlar.

Om du läst vad jag skrivit innan så har jag tagit med eda och det var inte det som saken handlade om. Utan det att bm erbjuder icke medicinsk smärtlindring även om detta inte är vetenskapligt bevisat att det fungerar..

Och självklart så finns det undantag vid svårare förlossningar vilket du hade, det är det inte snack om saken men dock så föds det betydligt fler barn utan komplikationer OCH utan medicinsk smärtlindring än ett par st

Men att säga att det inte är sant det jag skrivit är ju inte riktigt rätt för speciellt många fler medicinska smärtlindringar än just eda brukar man inte erbjuda vid "vanliga" förlossningar

Och även om du inte anser det så skuldbelägger sig de allra flesta som genomgått ett mf som verkligen ville ha barn sas ÄVEN om de verkligen inte skulle behöva det. Det är ganska normalt beteende och då är det väl bra att en bm avråder från vissa saker. Ser inget problem i det alls

Det där om att alla som får missfall tar på sig skulden ifrågasätter jag. Men vi behöver ju inte spä på de negativa känslorna. Därför bör rekommendationer ha förankring i verkligheten - dvs, de måste ha stöd i vetenskapen. Det finns alltid kvinnor som inte följer dem av någon anledning (de kanske inte känner till dem eller gör saker de inte borde för att de inte vet att de är gravida, etc) - och då lägger det ju helt onödig sten på bördan om det händer något att BM varit framme och sagt att: "ÅH, du tog en mun vin? Du åkte karusell? Nu kan du ha skadat ditt barn!"
När det är helt osant och obekräftat, dessutom. Ska man skrämma upp folk och ge dem förhållningsregler, ska det vara sådana som har betydelse för fostrets utveckling. Annars får vi trådar som exempelvis "Gravid- hysterisk" här i forumet i dag.

Det gör man väl hela tiden överallt!!! Vet inte en enda läkare som klappar dig på axeln om du är extremt överviktig eller röker 20 paket om dagen.

Jag skulle vilja se den läkare som skuldbelägger sin patient för att ha fått cancer. Du får gärna ge exempel. Däremot kanske han eller hon rekommenderar att patienten slutar röka, för att behandlingen och tillfrisknandet ska bli så bra som möjligt, men det är en annan sak.

Då denna tråd känns som om den har kommit långt från trådstarten så låser jag den och ber de intresserade att starta en ny tråd i ämnet.

Snurrfian-moderator

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Nu börjas det, tjatet om att åka och bada med kompisar. 🙈 Sonen är 11 år, fyller 12 i december. Varit/är sen i motoriken och väldigt...
2
Svar
36
· Visningar
2 966
Senast: Thaliaste
·
Skola & Jobb En kollega till mig började jobba i våras och det funkar inte bra. Personen har helt enkelt för många skador på bussarna och nu är det...
Svar
10
· Visningar
719
Senast: Tuvstarr
·
Övr. Katt Som några av er kanske vet så gick våran älskade Sotis Skrotis Skrotnisse "Nisse" ur tiden för ett tag sedan nu. Han har lämnat ett...
2
Svar
23
· Visningar
1 289
Senast: miumiu
·
Fritid Jag, sambon, och hunden vill hyra en stuga på en camping i typ mellersta Sverige, tänk typ max 40 mil från Nyköping men inte i några...
2
Svar
25
· Visningar
1 390
Senast: ii-ssa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar