Åka karusell när man är gravid??

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Åka karusell när man är gravid??

skulle jag aldrig förlåta mig om nåt hände och även om det inte har med karusellerna å göra skulle jag alltid klandra mig själv för att jag åkte...

Jag läser ofta detta med stor förvåning. Aldrig förlåta dig själv om du får missfall? Då får vi ju verkligen hoppas att det inte blir så - men det verkar ju helt barockt att beskylla sig själv när inget - absolut inget - pekar på att levnadsvanor är orsaken till tidiga missfall (om man inte verkligen missköter sig).

Fast G kraft påverkar ju kroppen väldigt mycket och det är ju det man utsätts för i karuseller. Självklart är det beroende på karuseller :D

Läsvärt:

Tycker du att det var läsvärt? Hon skriver egentligen bara att hon inte vet, men personligen tycker att man ska låta bli för det dåliga samvetets skull, men ingen borde få dåligt samvete av ett missfall! Hon ökar ju bara skuldbördan indirekt. Idiotiskt.

Jag håller med, får man missfall behöver man inte fler anledningar att må dåligt.

Men å andra sidan, om det finns en misstanke att g-krafterna kan påverka graviditeten/fostret negativt, men inga riktiga bevis varken för eller emot, då kan man ju lika gärna låta bli. Så tänker jag, helt enkelt. Man vill ju såklart maximera sina chanser till en lyckad graviditet. Så viktigt är det ju oftast inte att åka karusell att man inte kan avstå 9 månader.

Men å andra sidan, om det finns en misstanke att g-krafterna kan påverka graviditeten/fostret negativt, men inga riktiga bevis varken för eller emot, då kan man ju lika gärna låta bli.

Det finns inga sådana misstankar. Däremot - om jag har fattat saken rätt - kan start och stopp i senare graviditet (typ tredje trimestern) kanske ge skador på själva livmodern, men i så fall borde inte ridning vara tillåtet heller, eller bilkörning - och det är knappast pariserhjulet som ger den typen av skador i vilket fall som helst.

Jag skulle säga: i brist på bevis, gör som du vill. Man kan inte avstå allt i livet bara för att det finns människor som älskar att måla fan på väggen.

Jag läser ofta detta med stor förvåning. Aldrig förlåta dig själv om du får missfall? Då får vi ju verkligen hoppas att det inte blir så - men det verkar ju helt barockt att beskylla sig själv när inget - absolut inget - pekar på att levnadsvanor är orsaken till tidiga missfall (om man inte verkligen missköter sig).

Varför förvånar det dej? Jag själv och många med mej anklagar sig själva även om man egentligen vet att det inte spelar någon roll vad man gör i tidig graviditet. Att utsätta sig för saker i onödan är ju faktiskt onödigt och får man då missfall så lär man ju älta i evighet varför man gjorde det där.

Det har inget med att andra lägger skuld på en att göra för det klarar man så otroligt bra själv tyvärr.

Varför förvånar det dej? Jag själv och många med mej anklagar sig själva även om man egentligen vet att det inte spelar någon roll vad man gör i tidig graviditet.

Varför det? Verkar idiotiskt om du frågar mig. Man måste inte vara slav under alla sina irrationella känslor. Jag hade inte ältat. Lika lite som jag hade anklagat märren för att hon kastat fölet.

Tycker du att det var läsvärt? Hon skriver egentligen bara att hon inte vet, men personligen tycker att man ska låta bli för det dåliga samvetets skull, men ingen borde få dåligt samvete av ett missfall! Hon ökar ju bara skuldbördan indirekt. Idiotiskt.

Det är väl oftast så att de flesta skyller sig själv OM de gjort något som skulle kunna påverkat så jag tycker inte att bm som skrivit mitt citat spär på så som du vill få det till utan hon råder att är man osäker så skiter man i det.

Hon säger också att tidiga mf beror på genetiska fel..

Det finns inga sådana misstankar. Däremot - om jag har fattat saken rätt - kan start och stopp i senare graviditet (typ tredje trimestern) kanske ge skador på själva livmodern, men i så fall borde inte ridning vara tillåtet heller, eller bilkörning - och det är knappast pariserhjulet som ger den typen av skador i vilket fall som helst.

Jag skulle säga: i brist på bevis, gör som du vill. Man kan inte avstå allt i livet bara för att det finns människor som älskar att måla fan på väggen.

Du kan väl inte jämföra ridning med att åka tex virvelvinden eller berg och dalbana :eek:

Hur rider du då?? Inte ens jag känner det närmaste likheter även om jag rider fälttävlan

G-kraft påverkar kroppen det finns det enormt mkt forskning på

Varför det? Verkar idiotiskt om du frågar mig. Man måste inte vara slav under alla sina irrationella känslor. Jag hade inte ältat. Lika lite som jag hade anklagat märren för att hon kastat fölet.

:crazy:

men ärligt om du gjort något som du inte vet skulle kunna skada fostret så hade du absolut helt enkelt bara lagt dessa känslor åt sidan??

Liksom utsätter du ditt sto för enorm press i en stressituation och hon kastar skulle du verkligen inte förebrå dig alls???

:crazy:

men ärligt om du gjort något som du inte vet skulle kunna skada fostret så hade du absolut helt enkelt bara lagt dessa känslor åt sidan??

Liksom utsätter du ditt sto för enorm press i en stressituation och hon kastar skulle du verkligen inte förebrå dig alls???

Nej. Händer det så händer det, naturens gång. Lika lite som du torde förebrå dig för att du drabbas av cancer eller andra hälsoproblem. Visst, ett uns av påverkan kan vi säkert orsaka, men det är så försumbart och opåvisbart att det inte finns någon orsak att älta. Det räcker gott och väl med att ha förlorat ett foster eller ett föl.

G-kraft påverkar kroppen det finns det enormt mkt forskning på

Gör det? Det låter inte alls så - i synnerhet inte på hur ett tidigt foster påverkas. Eller vet du något som vi andra inte vet? Och när vi ändå diskuterar, ta gärna fram forskningen på hur fostret påverkas av en avfallning mot mer eller mindre hårt underlag. Där kan vi tala om rejäla krafter - och de är inte kontrollerade någonstans!

Det är väl oftast så att de flesta skyller sig själv OM de gjort något som skulle kunna påverkat så jag tycker inte att bm som skrivit mitt citat spär på så som du vill få det till utan hon råder att är man osäker så skiter man i det.

Hon borde inte uttala sig om saker hon inte vet, punkt slut. Men av någon anledning älskar barnmorskor att ge "rekommendationer" om sådant de inte kan.

Jag tycker INTE att hon uttalar sig på något sätt bestämt om att det skulle kunna vara farligt. Läs texten igen!

Nej. Händer det så händer det, naturens gång. Lika lite som du torde förebrå dig för att du drabbas av cancer eller andra hälsoproblem. Visst, ett uns av påverkan kan vi säkert orsaka, men det är så försumbart och opåvisbart att det inte finns någon orsak att älta. Det räcker gott och väl med att ha förlorat ett foster eller ett föl.

Jag håller inte med dig i detta!!!

Gör jag något som jag vet kan skada så är det självförvållat. Det är INTE cancer!!!

Tycker det var en urbota dum jämförelse :mad:

Gör det? Det låter inte alls så - i synnerhet inte på hur ett tidigt foster påverkas. Eller vet du något som vi andra inte vet? Och när vi ändå diskuterar, ta gärna fram forskningen på hur fostret påverkas av en avfallning mot mer eller mindre hårt underlag. Där kan vi tala om rejäla krafter - och de är inte kontrollerade någonstans!

Läs igen vad jag skriver! G-kraften kan påverka KROPPEN jag har inte skrivit någonstans att det påverkar fostret!!!

Gör jag något som jag vet kan skada så är det självförvållat. Det är INTE cancer!!!

Tveksamt. Om man undviker rökning och övervikt samt håller sig i hyfsad kondition, minskar cancerrisken med något i stil med 50%, enligt vad läkare jag hörde i ett föredrag sa.

Ett av problemen med ditt resonemang när det gäller att inte orsaka skada vid graviditet, är att det är omöjligt att bevisa att något inte är skadligt, vad det vara må. Du måste alltså undvika allting som gravid, enligt ditt resonemang. Och det är ju också farligt, du kommer att svälta ihjäl, tex.

Tveksamt. Om man undviker rökning och övervikt samt håller sig i hyfsad kondition, minskar cancerrisken med något i stil med 50%, enligt vad läkare jag hörde i ett föredrag sa.

Ett av problemen med ditt resonemang när det gäller att inte orsaka skada vid graviditet, är att det är omöjligt att bevisa att något inte är skadligt, vad det vara må. Du måste alltså undvika allting som gravid, enligt ditt resonemang. Och det är ju också farligt, du kommer att svälta ihjäl, tex.

När det gäller vuxna med någon form av missbruk, men det är betydligt fler som får cancer än just den gruppen!

När det gäller barncancer så är den inte levnadsrelaterad öht..

hoppar jag bungyjump när jag är i 7 månaden så utsätter jag mig för risk så visst sjutton finns det saker man kan göra för att riskera, liksom att rida sent för att nämna något. Saker som man fysiskt utsätter sig för med flit som kan orsaka risk INGET annat!

Det är det, ofta till och med. En riskfaktor för bröstcancer är tex att inte skaffa några barn (vilket gör kvinnan känsligare för östrogen). Men det är knappast någon som förebrående säger:"din dumma kossa, skyll dig själv som fick bröstcancer, du struntade ju i att få barn!". Eller: "Inte konstigt att du drabbats av bukspottskörtelcancer, så överviktig som du är!"

Eller hur?

Varför ska man då behandla gravida på motsvarande sätt när det i nästan samtliga fall är så att missfall sker helt planenligt på grund av kromosomfel? Och det är inga gissningar, utan faktiskt fastslaget.

Ett missfall kan vara en personlig tragedi. Jag ser ingen anledning att strö salt i såren på de som drabbas genom att sprida skuld. Och vad gäller just barnmorskor är det intressant att deras rekommendationer skiljer sig rejält åt beroende på vem man frågar. En rabiat människa hävdade till och med att det är farligt att springa och att kvinnan i fråga, gravid i vecka 6, var tvungen att "knipa med bena." Det allena gör att jag inte tror på någon av dem utan att de redovisar källa.

När det gäller vuxna med någon form av missbruk, men det är betydligt fler som får cancer än just den gruppen!

När det gäller barncancer så är den inte levnadsrelaterad öht..

Siffrorna Petruska hänvisar till innefattar ALL cancer. Visserligen baserat på observationsstudier, men i alla fall. De flesta inser dock att ämnet är så komplicerat att det inte går att peka ut enskilda faktorer som vållande orsak (med möjligt undantag för rökning).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Nu börjas det, tjatet om att åka och bada med kompisar. 🙈 Sonen är 11 år, fyller 12 i december. Varit/är sen i motoriken och väldigt...
2
Svar
36
· Visningar
2 966
Senast: Thaliaste
·
Skola & Jobb En kollega till mig började jobba i våras och det funkar inte bra. Personen har helt enkelt för många skador på bussarna och nu är det...
Svar
10
· Visningar
719
Senast: Tuvstarr
·
Övr. Katt Som några av er kanske vet så gick våran älskade Sotis Skrotis Skrotnisse "Nisse" ur tiden för ett tag sedan nu. Han har lämnat ett...
2
Svar
23
· Visningar
1 289
Senast: miumiu
·
Fritid Jag, sambon, och hunden vill hyra en stuga på en camping i typ mellersta Sverige, tänk typ max 40 mil från Nyköping men inte i några...
2
Svar
25
· Visningar
1 390
Senast: ii-ssa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar