Åka karusell när man är gravid??

Status
Stängd för vidare inlägg.
L

LillaSmilla

Hej, en fråga. Någon som vet om man bör åka karusell när man är gravid? Är i v. 11 och hade tänkt åka till Liseberg imorrn och jag älskar verkligen att åka karuseller och åker gärna allt. Kan det vara skadligt för fostret?:confused:

Sv: Åka karusell när man är gravid??

På flertalet åkattraktioner (av typen berg och dalbana, sådant som snurrar åt alla håll och kanter jättefort och dylikt) brukar det stå en rekommendation om att gravida inte bör åka. Det finns på både Gröna Lund och Liseberg. Så det skulle inte jag gjort, vissa lugnare saker kan man självklart åka, men rekommendationer finns där av en anledning.

På flertalet åkattraktioner (av typen berg och dalbana, sådant som snurrar åt alla håll och kanter jättefort och dylikt) brukar det stå en rekommendation om att gravida inte bör åka. Det finns på både Gröna Lund och Liseberg. Så det skulle inte jag gjort, vissa lugnare saker kan man självklart åka, men rekommendationer finns där av en anledning.

Fast är inte den varningen mer riktad åt kvinnor som kommit lite längre i graviditeten, dvs. där man har fått en kula och kanske bör skydda magen lite mer för smällar etc. (tänker på att man oftast har skyddsbågen i maghöjd på många attraktioner). I v 11 är ju fostret ganska litet och väl inbäddat och skyddat av både fostervatten och mammans kropp. Jag krockade i v 10 och då sa min läkare att det ska till något extremt för att yttre våld ska skada barnet vid den tidpunkten. De hade som ex. fått in kvinnor som ramlat så illa att de brutit bäckenet medan fostret var helt oskadat.

Däremot kan ju TS fundera på hur hon kommer att må i åkattraktionerna. Jag mådde så illa den första tiden att åkattraktioner inte fanns med på världskartan (även om jag är mer än barnsligt förtjust i just dessa!).

Ring närmsta vårdcentral eller nått sånt så slipper du oroa dig men det låter osannolikt att fostret skulle ta skada.

Vad är den anledningen?

Jag tror inte de avråder sina besökare utan goda skäl, vad skälen är vet jag inte, knappast för skojs skull? Och det känns lite underligt för mig att gå rakt emot en på en skylt utskriven rekommendation för mitt eget höga nöjes skull, faktiskt.
Men även mitt sunda förnuft avrådde mig när jag var gravid att åka karuseller med stödbågar mot magen, kraftiga starter, inbromsnigar och kännbara g-krafter under åket, det är ju en förhållandevis kort period ändå. Likadant som jag avstår från alkohol och följer andra rekommendationer från livsmedelsverket och dylikt.

Fast är inte den varningen mer riktad åt kvinnor som kommit lite längre i graviditeten, dvs. där man har fått en kula och kanske bör skydda magen lite mer för smällar etc. (tänker på att man oftast har skyddsbågen i maghöjd på många attraktioner). I v 11 är ju fostret ganska litet och väl inbäddat och skyddat av både fostervatten och mammans kropp. Jag krockade i v 10 och då sa min läkare att det ska till något extremt för att yttre våld ska skada barnet vid den tidpunkten. De hade som ex. fått in kvinnor som ramlat så illa att de brutit bäckenet medan fostret var helt oskadat.

Kanske, det har jag ingen aning om, den frågan borde väl snarast riktas till nöjesfältet i fråga. Men står det gravid antar jag att det är gravid som gäller. Om jag prompt ville åka en attraktion där det uttryckligen stod att gravida avråds från att åka så skulle jag förmodligen höra med ansvarig personal vad som menas med rekommendationen. Men för mig i tidig graviditet kändes det som en självklarhet att avstå. Men det är ju ett beslut upp till var och en om de vill gå emot de rekommendationer som finns.

Även tidigt i min graviditet kände jag obehag vid tryck mot magen, trots att jag vet att bebisen är väl skyddad därinne.

Senast ändrad:

ha ha hur nu din frissa ska veta om ngn är gravid innan dess? Inte direkt så man skyltar med det så tidigt och magen är ju som vanligt eller fullt döljbar!

Säger man inget så vet hon ju inget heller, annars vet frissan här allt om alla ;) De har tom en skylt om tystnadplikt och hennes anställda får oxå skriva på ett avtal om tystnadsplikt. Våran lilla bys egna "psykolog" :D

Jag tror inte de avråder sina besökare utan goda skäl, vad skälen är vet jag inte, knappast för skojs skull? Och det känns lite underligt för mig att gå rakt emot en på en skylt utskriven rekommendation för mitt eget höga nöjes skull, faktiskt.
Men även mitt sunda förnuft avrådde mig när jag var gravid att åka karuseller med stödbågar mot magen, kraftiga starter, inbromsnigar och kännbara g-krafter under åket, det är ju en förhållandevis kort period ändå. Likadant som jag avstår från alkohol och följer andra rekommendationer från livsmedelsverket och dylikt.

Jättebra - men det är väl rätt rimligt att titta på bevisbördan innan man predikar dessa råd till andra?

Tivolit slipper få skulden om någon skulle få missfall. Min frissa färgar inte håret på någon först man gått förbi v.12 av den anledningen.

Exakt, men det är ju fullständigt omöjligt att bevisa. Jag hade åkt ändå. Rider man till vardags och tycker det är okej, eller kör bil, kan karuseller knappast vara farligare. Men blir man lätt illamående är det kanske inte så vettigt...

Varför? Jag har inga bevis för att det är skadligt att äta allt livsmedelsverket säger att man inte får heller. Det är ju ingen lag på något vis, men väl en rekommendation. Jag vill tro att de nöjesparker som har dessa rekommendationer har någon starkare baktanke med att hindra folk från att åka (ja, om de ser en person med en gravidmage på väg upp i en attraktion de avråder gravida att åka kan de hindra denna person från att åka) än att bara jävlas, faktiskt. Men tills det syns så gör ju folk som de vill.

Senast ändrad:

Tack så mycke för er hjälp :) ja, det är ju svårt att avgöra om rekomendationerna gäller för att det är svårt att sitta med magen eller om det är farligt med g-krafter... Illamående har jag inget större problem med som tur är... Men får väl kanske hoppa över balder och kanonen kanske :) Frågade banmosrkan om det mesta men detta hade ja inte en tanke på...

Men tills det syns så gör ju folk som de vill.

Och vissa ser gravida ut typ på en gång och andra aldrig, vissa ser gravida ut fast de inte ens är gravida.

Får man missfall kan jag tänka mig att man letar någon att lägga skulden på. Händer det efter en ridtur så är det ridturens fel, händer de efter man lyft en astung matkasse så var det därför. Händer det efter man vart på tivoli så är det åkattraktionernas fel.
Sätter tivolit upp skyltar om graviditet och åkattraktioner så har de varnat. Och slipper:
"Jag fick missfall för jag åkte berg-o-dalbanan på gröna lund"

Så sitter andra gravida och söker på "gröna lund+gravid" och får fram missfall.

Sen är det igång, att man får missfall av att åka karusell.

ok, nu blev det inget Liseberg endå för mig idag, hittade en tråd på familjeliv igår där en barnmorska hade skrivit att det va inte att rekomendera att åka karusell även som nygravid, och det fick avgöra saken. Skulle aldrig förlåta mig själv om nåt händer. Jag får väl se fram emot många lisebersresor med barnet om några år istället :)

Varför? Jag har inga bevis för att det är skadligt att äta allt livsmedelsverket säger att man inte får heller.

Det är alltid vettigt att tänka själv och betrakta "rekommendationer" med ett visst mått av kritik. Det blir lättare att sovra bland skrönorna och skrämselpropagandan och det som faktiskt är sant. För mycket är faktiskt inte särskilt underbyggt och verkar bara ha som funktion att skrämma de bokstavstrogna.

ok, nu blev det inget Liseberg endå för mig idag, hittade en tråd på familjeliv igår där en barnmorska hade skrivit att det va inte att rekomendera att åka karusell även som nygravid, och det fick avgöra saken. Skulle aldrig förlåta mig själv om nåt händer. Jag får väl se fram emot många lisebersresor med barnet om några år istället :)

Om du visste vad barnmorskor hittar på saker efter eget huvud. Fråga alltid vad de har för stöd för sina rekommendationer - hett tips.

Om du visste vad barnmorskor hittar på saker efter eget huvud. Fråga alltid vad de har för stöd för sina rekommendationer - hett tips.

Fast G kraft påverkar ju kroppen väldigt mycket och det är ju det man utsätts för i karuseller. Självklart är det beroende på karuseller :D

Läsvärt:
Nöjesfält
Många frågar om det är ok att åka tex karuseller eller andra åkattraktioner på tex Liseberg, Gröna Lund eller Tivoli.

Oftast så står det skyltar vid åkattraktioner, tex på Liseberg, där man avråder gravida samt personer med ryggproblem att åka. Dock inte alltid, och då är det sunda förnuftet som får råda.

Personligen anser jag att man är gravid under en sådan kort tid i sitt liv att åkattraktioner kan vänta. Antagligen så är det säkert större fara för barnet ju längre gången du är, tex vecka 20 jämfört med vecka 5, men OM något skulle hända så skulle du antagligen förebrå dig själv för att du valde att åka.

Missfall som sker innan vecka 12-13 har nästan alltid genetiska orsaker och inträffar oavsett vad kvinnan gör, men naturligtvis finns det undantag. Du måste själv avgöra hur du vill göra.
Sedan kan jag bara påpeka att det är mindre lätt att stiga av en åkattraktion om man plötsligt skulle börja må illa eller bli yr.

Igen, skyltarna är nog mer till för de kvinnor som är något längre gångna och i slutändan avgör du hur du vill göra.
Graviditet är ju ingen sjukdom påpekas det ofta och det stämmer, man kan motionera och rida och tom springa om man vill. Det finns ingen som hindrar dig. Men igen, gravid är man bara en kort period i sitt liv och OM något skulle hända så är det skönt, tro mig, att veta att man iallfall inte har gjort något som kunnat påverka graviditeten negativt.

Hej igen... Jo det va väl så jag tänkte tillslut att även om jag inte personligen tror att det är så farligt väljer jag att följa en barnmorskas råd då hon vet mer än mig och nog inte rekomenderar mig att inte åka för att hon tycker det är roligt, oavsett vad hon grundar detta på skulle jag aldrig förlåta mig om nåt hände och även om det inte har med karusellerna å göra skulle jag alltid klandra mig själv för att jag åkte... Det handlar ju bara om 9 månader när allt kommer till kritan. Men tack alla för era råd :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Nu börjas det, tjatet om att åka och bada med kompisar. 🙈 Sonen är 11 år, fyller 12 i december. Varit/är sen i motoriken och väldigt...
2
Svar
36
· Visningar
2 966
Senast: Thaliaste
·
Skola & Jobb En kollega till mig började jobba i våras och det funkar inte bra. Personen har helt enkelt för många skador på bussarna och nu är det...
Svar
10
· Visningar
719
Senast: Tuvstarr
·
Övr. Katt Som några av er kanske vet så gick våran älskade Sotis Skrotis Skrotnisse "Nisse" ur tiden för ett tag sedan nu. Han har lämnat ett...
2
Svar
23
· Visningar
1 289
Senast: miumiu
·
Fritid Jag, sambon, och hunden vill hyra en stuga på en camping i typ mellersta Sverige, tänk typ max 40 mil från Nyköping men inte i några...
2
Svar
25
· Visningar
1 390
Senast: ii-ssa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar