Åka buss med hund

R8n

Trådstartare
Hur fungerar det att åka buss med hunden av större ras?

Skall åka och klippa Ronja på tisdag och eftersom pappa inte får köra bil p.g.a. sjukdom så måste vi ta bussen.

Hur får man hunden upp på bussen?
kostar det extra?
vart sitter man?
 
Sv: Åka buss med hund

R8n skrev:
Hur fungerar det att åka buss med hunden av större ras?

Skall åka och klippa Ronja på tisdag och eftersom pappa inte får köra bil p.g.a. sjukdom så måste vi ta bussen.

Hur får man hunden upp på bussen?
kostar det extra?
vart sitter man?

Du går om bord som vanligt betalar din biljett går längst bak o sätter dig. Det kostar inge extra men du ska sitta i den bakre delen av bussen för dom som har allergi inte ska behöva utsättas i onödan.
 
Sv: Åka buss med hund

På stadsbussarna i Uppsala (såg att du bor i Uppland) får du betala vuxenpris för hund som är stor, dvs ej får plats i en väska.
För övrigt som PIRU skrev, bakre halvan av bussen.
Kikade i länstrafikens tabell, Uppsala län, där åker en hund gratis, fler hundar betalas barnpris.
 
Sv: Åka buss med hund

Tusen tack för svaren:bow:


Men hur får man hunden att förstå att den ska gå ombord före mig då? hon har aldrig åkt buss förut. Men förhoppningsvis så följer väl hon efter min mamma när hon går på före.
 
Sv: Åka buss med hund

Tror nog att det är från kommun till kommun huruvida dom tar betalt. Här (S-vall) så kostar det som barn att ta med alla hundar över 5(?) kg. Dom under 5(?) kg ska sitta i bur eller i knä, inte på golvet../C
 
Sv: Åka buss med hund

R8n skrev:
Tusen tack för svaren:bow:


Men hur får man hunden att förstå att den ska gå ombord före mig då? hon har aldrig åkt buss förut. Men förhoppningsvis så följer väl hon efter min mamma när hon går på före.

det brukar inte vara nåt problem om det inte är ett nervvrak du har.
 
Sv: Åka buss med hund

sitter i bakre halvan,sen så kostar det om hunden är över 40 cm..
det kostar som en vanlig bussbiljet!
 
Sv: Åka buss med hund

hörde idag av finsk bekant att Piru betyder jävel, stämmer det? (helt off topic jag vet men jag var tvungen att fråga)
 
Sv: Åka buss med hund

MrsScabtree skrev:
hörde idag av finsk bekant att Piru betyder jävel, stämmer det? (helt off topic jag vet men jag var tvungen att fråga)

Japp det är därför han heter Piru

Schäfern heter Jääkeri det betyder jägarsoldat på finska.
 
Sv: Åka buss med hund

MrsScabtree skrev:
fräckaste namnen jag hört på länge!!:d :D

Heheheh ja det är lite roliga. Jag är själv inte finne har ingen i släkten heller, men gillar namnen för de är starka och fint uttal sen en betydelse. Piru valde jag långt innan jag köpte han, skönt namn som passar på en rottweiler. Jag låg själv som Jägare i lumpen så därför tog jag det till Schäfern , kommer garanterat jaga ikapp många o bita, såg det tydligt ihelgen. Utan och skoja får jag snart ha skyddsbyxor själv när jag kör han i skyddet i trasleken är helt blå efter benen ahahahahahahah

har fler på lager med finska namn.
 
Sv: Åka buss med hund

Jag tycker dom är klockrena då dom precis som du säger passar så jävla bra dels för raserna och dels för att dom är skyddhundar.
Min finska bekantskap som är väldigt fin av sig tyckte att det var förargligt att någon kunde döpa sin hund till jävel :rofl: .
Jag har också börjat spåna lite på namn till kommande jycke och vill också ha något tufft och dynamiskt som inte är "karo" eller nåt annat klassiskt gulligt och fint hundnamn. Just nu står Grimar som etta men det är ju ett tag kvar så förslag mottages gärna :angel:
 
Sv: Åka buss med hund

PIRU skrev:
. Utan och skoja får jag snart ha skyddsbyxor själv när jag kör han i skyddet i trasleken är helt blå efter benen ahahahahahahah

.

hoho är du en såndär träningbyxemänniska annars? har sett en del såna och konstaterat att jag förmodligen helst har jeans eller så sen :o
 
Sv: Åka buss med hund

MrsScabtree skrev:
hoho är du en såndär träningbyxemänniska annars? har sett en del såna och konstaterat att jag förmodligen helst har jeans eller så sen :o

Nej då jag har Polisens hundförarbyxor tycker dom har bäst funktion och träna i, även sommar tid. Gillar uniformer tycker dom fyller en godfunktion, även försvarets uniform tycker jag är vettig.
 
Senast ändrad:
Sv: Åka buss med hund

Stavar man Pirro då är det ju bara ett namn.

Min nästa hund ska Heta Karhu som betyder björn på finska.
 
Sv: Åka buss med hund

PIRU skrev:
Stavar man Pirro då är det ju bara ett namn.

Min nästa hund ska Heta Karhu som betyder björn på finska.
varför inte Hirviö då? när du ändå "håller" på..:angel: betyder Best/odjur på finska...:angel: :devil:
en undran bara-varför har du sån tilldragelse till just finska namn på dina hundar för?:angel:


tycker att Piru (om man uttalar det rätt) är skit fint namn,å även det sista-Karhu var snyggt..men jääkeri tycker inte jag spc mkt om..men det är jag det..annars så är det grymt grymma namn FAKTISKT:D ;)
 
Sv: Åka buss med hund

Jääkeri uttalas Jägerii

jag gillar dom bara, tycker finnar är ett hårt fört folk de vet vad arbete är, inga slöskitar som ligger på soffan och sover bort livet, Har jobbat många gånger i Finland, härligt folk. Sen är det bra namn både Piru och Jääkeri för det går och betona dom starkt. Sen som jag sa de betyder nåt.
 
Sv: Åka buss med hund

jo det är sant faktiskt...smart tänkt det dära,men att man kan betonda namnen om det behövs...fast å andra sidan,Hahah skulle inte funka för mig..för som du sa-jag betonar var å varannat ord ju..:rofl:
 
Sv: Åka buss med hund

Nikkis skrev:
jo det är sant faktiskt...smart tänkt det dära,men att man kan betonda namnen om det behövs...fast å andra sidan,Hahah skulle inte funka för mig..för som du sa-jag betonar var å varannat ord ju..:rofl:

Ja du kan ju betona vilket ord som helst i en menning.

Hirviö då får man ju bryta tungan av sig o det ska man ju inte behöva :devil:
 
Sv: Åka buss med hund

PIRU skrev:
Ja du kan ju betona vilket ord som helst i en menning.

äsch så illa är det väl ändå inte...(?)
Gulligt om inget annat...(får man hoppas)
och jag kan ju inte "rå" för att jag BE-tonar (:angel: ) vissa ord...:rofl:

PIRU skrev:
Hirviö då får man ju bryta tungan av sig o det ska man ju inte behöva :devil:

neej då,lätt att uttala..tror inte att du bryter tungan av dig...du e ju.....näe det var inget föresten..:o :angel:
 

Liknande trådar

R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 248
Senast: Raderad medlem 149524
·
Skola & Jobb Jag har tänkt åka buss så mycket som möjligt till universitetet för att slippa krångla med parkering. Men hur är smidigast att åka...
Svar
4
· Visningar
391
Senast: MiaMia
·
Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 252
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 674
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp