Åka 8 timmar till hund

Sheltiesheep

Trådstartare
Hej!

Jo, jag har kollat på en hund som jag eventuellt, antagligen skaffar.
Men, då kommer ju bilturen.
Är det värt att åka åtta timmar ( fram och tillbaka blir 16 timmar, alltså fram 8 timmar, ja ni fattar ) Har en relativt rymlig bil med mycket plats, kan ta med mat, vatten, etc. Kan rasta hunden 3 - 4 gånger, men den behöver nog inte så många rastningar ( Den är unghund )
så ja, frågan är : Är det värt det? Jag själv tycker det, men det blir ju roligt att köra i 16 timmar, ( säkert mer, för ska ju rasta, ta emot hunden, prata med familjen etc )

Hej!

Är det värt att åka åtta timmar ( fram och tillbaka blir 16 timmar, alltså fram 8 timmar, ja ni fattar ) Har en relativt rymlig bil med mycket plats, kan ta med mat, vatten, etc. Kan rasta hunden 3 - 4 gånger, men den behöver nog inte så många rastningar ( Den är unghund )
så ja, frågan är : Är det värt det? Jag själv tycker det, men det blir ju roligt att köra i 16 timmar, ( säkert mer, för ska ju rasta, ta emot hunden, prata med familjen etc )

Opponerar mig mot att köra i 16 timmar på samma dygn. Du kommer att vara trött och bli mindre observant på trafiken o omgivning och väg. Olycks risken ökar markant!
Rek övernattning eller att ni är två och turas om att köra. Så den som inte kör kan vila alt sova en stund.

Håller helt med @Pudlan! Övernatta någonstans, för allas säkerhets skull! Inte ens en van bilförare är en duktig bilförare efter många timmar bakom ratten.

Bättre att åka ca 4-5 timmar, ta en paus på något trevligt ställe, äta lite osv och sedan köra sista biten till övernattningen. Eller ta flera pauser, det kan vara skönt det med. Det viktigaste är att känna sig fräsch och pigg hela vägen. En trött bilförare är minst lika farlig som en alkoholpåverkad förare, tänk på det!

Annars, för rätt hund skulle jag kunna köra låååångt. Mina egna hundar kommer från en kennel 100 mil från mig. Men när jag hämtat dem, då har jag åkt tåg, just för att slippa bli trött av bilkörningen.

Jag skulle inte heller åka fram och tillbaka samma dag. Sist jag åkte och kollade på hund åkte jag 4,5 timmar ena dagen och 6 timmar andra och jag kände mig rätt mör. När jag sedan hämtade henne tog jag faktiskt tåget istället.

Min personliga gräns går vid ca 5 h körning/dag som ensam chaufför. Skulle jag köra längre skulle jag vilja ha någon att byta av med.
Om jag var du skulle jag ta med mig någon + övernattning. Annars skulle jag se över flyg/tåg alternativet.

Hej!

Ta in på något hotell halvvägs!

Se om du kan få med någon. På hemvägen vill man ju ha lite koll på hunden också, lätt att det blir lite för mycket titt i backspegeln kan jag tänka mig...

8 timmar är inget problem att köra i ett sträck, men 16 timmar hade jag inte kört själv.

Är man inte van att köra länge så tycker jag man ska dela upp resan. För en annan som klämmer 12 timmar i sträck ibland känns 8 timmar som en semester. Åkte och hämtade hund i DK i våras, drygt 8 h med färjan inräknad. Sov över i HBG och åkte till DK dag 2.

16 h är inte ok att köra i ett sträck, ens som van förare.

8 h för att titta på en hund är fullt normalt. Jag vet folk som flyger runt i europa i sökandet på en hanhund att para med. Men min umgängeskrets är kanske lite udda! :D

Jag säger att för rätt hund är det helt klart värt resan. men säger som de andra - övernatta, stanna på vägen - du har ingen du känner på vägen? kan du få med nån som kan avlösa dig att köra?

Vi hade 6 h enkel väg när vi hämtade vår hund. Den dagen vi var och hälsade på när hon var 4 veckor åkte vi fram och tillbaka över dagen. Men då var vi två, jag och maken, som kunden turas om att köra. När vi sen hämtade hem henne åkte vi ner dagen före, sov på hotell, hämtade henne och körde hem dagen efter.

Så ja, det är värt en lång resa, men övernatta eller ha resesällskap :)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 367
Senast: Hellhound
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 207
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 870
Senast: geting
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 670

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat