Maira

Trådstartare
Min häst är blockhalt! Något har hänt sen igår, då märktes ingenting.

Han är varm och svullen (inte jättemycket) på höger fram. Från knä ned till kota, på baksidan. Förmodar att det är böjsenan.

Jag ska förstås ringa och rådgöra med min veterinär i morgon bitti. Men vad kan ha hänt? Han stöder i princip inte på benet. Däremot så reagerar han inte så våldsamt om man klämmer på benet.

Jag har gnidit arnikaliniment och har fleecelinda över.

Senast ändrad:
Sv: Ajajaj

Låter som en allvarlig akut senskada...

Om du värmer så blir det ännu värre då du ökar blodflödet och blödningen blir ännu större. Har du otur bidrar detta till att din häst aldrig blir bra igen.. Är hästen blockhalt känns det ganska akut, då var det nog inte försent att kyla..

Hoppas att det är något annat! Lycka till

Har du klämt med visitertång i hoven ? hovbölder kan visa sig på det mest konstiga sätt.

Låter som en allvarlig akut senskada...

Om du värmer så blir det ännu värre då du ökar blodflödet och blödningen blir ännu större. Har du otur bidrar detta till att din häst aldrig blir bra igen.. Är hästen blockhalt känns det ganska akut, då var det nog inte försent att kyla..

Hoppas att det är något annat! Lycka till

Det värsta är att jag inte har hästen här hemma där jag bor. Då hade jag sprungit ut och satt på vattenslangen direkt... :(

första dygnet brukar man väl säga att det hjälper att kyla.. kan du inte åka ut till hästen nu?
behandlingen är boxvila, stödbandage/gipsbandage och ev nsaid.

tycker tyvärr det låter som en senskada och inte en hovböld, har aldrig hört att senan är böjd och svullen vid hovböld. :confused:

Jag håller med Centaur. Jag har visserligen haft en svullnad på en häst i senskidan och inget utslag på visitertång. Hästen ville heller inte stödja på benet. Boxvila, promenader vid hand, 6 veckor senare var hästen OK.

6 månader senare verkades bort en gammal stengalla. Hovslagaren beskrev exakt hur hästen skulle ha sett ut i benet.

Så ja, de kan svullna i benen runt senorna vid hovbölder men TS häst låter närmast som en senskada i akut skede. Veterinär/klinik snarast samt KYLNING!

Håller med. Jag skulle misstänka hoven först av allt.

Jo dom kan vara varma och svullna upp i benet, det är en lymfsvullnad som kan vara svår att skilja från senskada ibland, svullnaden kan likna en senskada. Den är också varm. Men innan man vet ska man förstås behandla det som en senskada, för säkerhets skull.

Maira:
Har hästen puls i benet?

Senast ändrad av en moderator:

Håller med. Jag skulle misstänka hoven först av allt.

Jo dom kan vara varma och svullna upp i benet, det är en lymfsvullnad som kan vara svår att skilja från senskada ibland, svullnaden kan likna en senskada. Den är också varm. Men innan man vet ska man förstås behandla det som en senskada, för säkerhets skull.

Maira:
Har hästen puls i benet?

Jag har pratat med veterinär nu på morgonen. Hon tror att det är hovböld när jag beskrev svullnaden.

Ingen uttalad puls vad jag kunde känna. Bara värme och en jämn mindre svullnad från kotan upp till knät. Ingen bananformad variant som kan tyda på senskada.

Om du och jag menar samma sak med blockhalt så skulle jag absolut ta ut veterinär omgående.
Ingen buke-kommentar utan min åsikt.
Har du dessutom lagt värmande bandage på en akutskada så säger det lite om din kunskap om skador. Alltså behövs en veterinär.

Inte elakt menat utan det behövs för hästens skull.

Grattis! Skönt att det "bara" var det.

Kom ihåg till nästa gång att finns det minsta misstanke om senskada så KYL! Inget linimentande.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 653
Senast: Karminnie
·
C
Hästvård Nu har det gått 4 dagar sedan en tjej i stallet ringde ut mig för att min häst var blockhalt på v bak. Samma morgon var vi ute och...
2
Svar
24
· Visningar
3 666
Senast: Lillan09
·
G
Hästvård Vad kan det vara när man inte hittar någonting på utsidan men hästen är blockhalt? (Sökfunktionen gav inget som gjorde mig klokare.)...
2
Svar
30
· Visningar
3 790
Hästvård Igår kväll (onsdag) när jag kom till stallet vid 19.30-20-tiden så stod Pinky på tre ben i boxen, vägrade röra sig eller ens sätta ner...
2
Svar
22
· Visningar
2 441
Senast: hillevie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar