Hovbölden från helvetet eller nåt annat?

Sv: Hovbölden från helvetet eller nåt annat?

inte kul med en sån jätteböld men det läker ju iaf. så bra ändå att det var en böld.

men lite nyfiken på varför man valde att skära upp hela, ofta nöjer man sig ju med ett hål+omslag så skiten kan dras ut genom dräneringshålet? just för att slippa förstöra hela hoven och tvingas gipsa, samt risk för infektion.

aldrig igen att jag låter dom göra bara ett litet dräneringshål när det är böld. Nu senast när hästen blev friskförklarad var ju halva bölden kvar så dom fick karva upp hoven iallafall... Bättre göra rätt från början.

och mina har blivit friska varje gång, har aldrig haft någon återkommande böld nånsin. givetvis varit noggrann med betadine omslag. så vad som är "rätt" är nog i högsta grad diskuterbart!

Därför att enligt klinikens hovslagare (som enbart jobbar med sjuka hästar) så kommer 9 av 10 hästar med dräneringshål tillbaka och måste behandlas igen. Min ordinarie hovslagare förespråkar dräneringshål om bölden inte är så stor, men att man bör fylla hålet med t.ex. Virkon för att stoppa bakterietillväxten. Men den här bölden var både stor och djup med mycket död vävnad runtomkring. Hovslagaren var övertygad om att hon hade gått med den väldigt länge, även om hon blivit halt först nu.

Att dränera en böld är egentligen bara smärtstillande för hästen, men orsaken till bölden måste behandlas. Om bakterihämmande medel inte hjälper så måste man skära upp. Läkningstiden på en uppskuren böld är ca 14 dagar, medan dräneringshål brukar medföra både längre läkningstid och högre risk för att bölden fortsätter växa. Du har kanske haft tur med dina hästar?

Jag håller med - om det alltid skulle handla om jättebölder, men det gör det oftast inte, och då behöver man inte skära upp, det är ju också stora nackdelar och risker med det.
En sån stor böld som ni hade är ju inte det vanligaste, tvärtom. Man ska inte karva i onödan heller, är vad jag har fått lära mej. Har ta i trä inte varit med om att man tvingats skära upp en böld på det sättet någon gång faktiskt.

Med tanke på att din gick ev länge med den så är det otroligt vad en del hästar "tål" ibland, :crazy: Boxgrannen i stallet blev lite ojämn en dag och sen gick hon rent igen. När ryttaren kom in hade det spruckit en böld i kronranden, och rann rejält,:crazy: Hon måste ha haft den en tid utan att visa minsta symtom:cry: Det borde ju ha gjort rejält ont, tycker man.:confused:

ja kanske det, eller så är det homeopatmedlet hepar sulph som hjälper till att driva ut den. ger alltid det vid misstänkt böld.

men din hästs böld var nog större än vad mina nånsin haft eftersom mina hästar reagerar direkt så den hinner inte växa sig så stor (hade en stor som kom i kronranden, men då visste vi inte att det var böld innan den började komma ut eftersom hästen redan stod med fång. den läkte fint iaf, skar inget alls där heller utan grönsåpabad, omslag och hepar sulph.)

håller med flashlight att det är otroligt vad vissa hästar kan gå med utan att visa smärta! :crazy: jag är glad jag har små meshästar som blir jättehalta för minsta lilla. :p ingen risk att man missar något!

Eftersom det var en klinikhovslagare så antar jag att de hästar han behandlar är ordentligt påverkade av sina bölder, annars skulle de ju inte komma till kliniken. (Han jobbade inte i fält med bölder.) Så att de flesta bölder han hittar är stora och djupgående är kanske inte så konstigt - jag tror att andra hovslagare (som inte jobbar på kliniker) oftare stöter på små bölder som är lätta att behandla i fält. Att han valde att skära upp bölden på min häst berodde på att den hade mycket död vävnad och det blödde enormt mycket trots stasning av benet. Det fanns misstanke om en artärskada (orsakad av bölden) så jag är glad att bölden skars upp ordentligt så att både veterinären och hovslagaren kunde se. De hittade ingen skada och blödningen slutade efter mycket om och men, som tur var.

Jag bytte gips nyss och det ser rätt fint ut. Minimalt framfall och det ser rent och torrt ut. Det jag däremot inte hajar är HUR i hela friden det är tänkt att man ska få bort gipset när man ska byta! :eek: :confused: Det sa inte hovslagaren nåt om, så jag tänkte att det kanske är plättlätt - men det tog cirka en halvtimme att bokstavligen hugga bort gipset från hoven (på ovansidan) med en upphuggare som kil och en hammare. Det låter lite mer brutalt än det verkligen var, men jag fick alltså lägga upphuggaren längs hovens ovansida och knacka på den med hammaren för att tränga loss gipset millimeter för millimeter. Till slut kunde jag bända loss hela "gipskakan", men sådär kan man väl inte hålla på varenda gång heller? Att klippa var lönlöst, det var gipset för hårt för, och skära med kniv tänker jag knappast försöka mig på. (Hon håller inte alltid sin hov stilla, den där damen!) Så hur gör man?!

Vet inte hur det är tänkt att just du ska göra, men när de to bort gips på ponnyns framfötter på kliniken häromdagen så högg de upp det och bände bort. Jag stod och höll i så vet tyvärr inte exakt hur de högg, men blev som fina 'skal' sen. (Han hade gips pga fång, men misstänker det inte skiljer så supermycket på tekniken att få av det)

Hade varit intressant att se hur de högg, för jag var tvungen att hugga runt hela hoven först och sen hugga vertikalt framme i tån för att dela lite på kakan. När den väl lossnade var den i ett stycke, formad som en hov. Det tog som sagt väldigt lång tid och att försöka bända loss den utan att hugga (eller bara hugga lite) gick inte. När jag la på det nya gipset la jag medvetet lite mindre över ovansidan på hoven och var istället noga med att wet-flex-lindan täckte ordentligt och höll fast gipset. (Om det nu skulle få för sig att lossna, vilket jag inte tror.)

Mm, tyvärr såg jag ju inte det, men såg ut som du beskrev din, som ett 'hovformat skal' när det var avtaget. Men ingen aning hur de högg. De höll på rätt lång stund dock, men min hade ju plastgips utanpå med (stenhårt).

Men tänker man på människogips så sågas de ju itu och sen bänds upp, så tror det är svårt med någon annan metod än att hugga och bända faktiskt?

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
748
Senast: Ajda
·
Hästvård Hjälp mig spekulera 🧐 6 januari haltar vår ponny höger fram, misstänkt vrickning. Vi utesluter hovböld, bokar tid på klinik. Tyvärr...
2
Svar
39
· Visningar
6 724
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 860
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 132

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka