Svullna senor, oförklarlig hälta, otrevlig veterinär

Sv: Svullna senor, oförklarlig hälta, otrevlig veterinär

Jösses du har verkligen käkat taggtråd.
det var en fråga då jag blir mycket förvånad över rådet och undrar hur du tänker runt det. som sagt är det ett diskussions forum så jag ställde frågan.

jag ser väl kanske inte fissur som särskilt troligt av samma anledning som du, dvs att hästen går och har blivit bättre. men visst, allt är möjligt. man kan ju börja med att ringa kliniken och fråga vad de tycker kan jag tänka, innan man lastar och åker iväg : )

följdreflektion: de flesta fissur fall tar sig väl in till klinik oftast? de blir ju inte behandlade på hemma plan och inte diagnosticerade heller vad jag vet, på hemmaplan.

Taggtråd är gott.

Ang fissurer: det beror ju helt på. Det finns åtskilliga exempel på när en fissur blivit en fraktur vid olämplig belastning. Finns sådan misstanke bör hästen transporteras med ambulans eller med ordentlig spjälning av benet. Blockhalt, kraftig svullnad - ja, diagnoserna kan vara många. Ingen kan bedöma vad det rör sig om utifrån den text vi kan läsa här, det trodde jag att alla begrep.

Att gapa om BOT när hästägaren lindat hästen 2 dagar med gott resultat känns lite... enkelspårigt. Larmet går utan att man först reflekterar. Att hästen inte bör gå ut i hage eller t ex smärtlindras utan att man först har uteslutit en och annan diagnos känns däremot självklart.

Haha, ang. taggtråd- precis.

Och är det så ang. fissur, så är väl avvaktan knappast en lämplig ordination, om det nu skulle vara så illa eller hur? att hästen gått i hage som vanligt har jag konstaterat av tråden.

jag låter tråden vara fri från tjafs från min sida i och med detta.

Avvakta skadar inte. Men hästen bör hållas i stillhet oavsett fissur eller senskada.

Och nu är detta rent hypotetiskt, jag har banne mig ingen aning om vad som är fel med ts häst.

Kan det inte vara sticksår eller något sånt då?

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 756
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 166
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 682
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej! För 2 veckor sen hittade jag min häst lite svullen/gallig på insidan av sitt ena framben. Svullnaden är mjuk och bara ytterst liten...
Svar
7
· Visningar
1 330
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka