Aj det gör ont

cowgirl81

Trådstartare
Har fått mjölkstockning. Och har försökt massera och mjölka ur ofta. Men de hjälper inte. Nån som har nått bra tips eller nån som vet hur länge det sitter i. :(

Sv: Aj det gör ont

Grattis igen:love:

Mjölkstockning behöver värme för att släppa, fetvadd i lager på lager, ylle eller annat som är varmt och i morgon skickar du sambon till apoteket att köpa ullinlägg till bh´n, de är guld.

Amma så ofta det går och försök pumpa ur så mycket det går så att spänningarna släpper.

Om du får feber ska du kontakta sjukvården.

I motsats till Glamoroza ox så tycker jag att en ylle bh vore utmärkt;)

Se till att din bh sitter bra och inte trycker någonstans och ger bysten så mycket stöd som är möjligt.

Inlägg som värmer ordntligt. Sedan duscha så hett du kan och när du masserar se till att massera ända in i armhålorna för du anar inte hur långt mjölkgångarna sträcker sig! Från armhåla mot bröstvårta, ganska hårdhänt med tummen så du frå kramp och håll på länghe från alla alla håll och försök ev få barnet att amms från en annan vinkel tex att du står fyrfota över barnet-dumt jag vet men då töms även de övre mjölkgångarna. För de som ligger under barnets haka töms bäst!

duscha varmt och massera, handmjölka....

Jag hade bröst a la stenhårda fotbollar (ingen överdrift :eek: ) och fick ju barn 1 jan (-06) så jag fick klä mig som en polarforskare :rofl: Duschen med tissemassage och handmjölka ur var det bästa för mig :)

Håller med de andra här.

Mjölkstockning är för jävligt och gör ont, men massera och handmjölka eller använd en pump.

Tack för svaren, nån som vet var man kan hitta yllebehå size extrastor. Amningsbhån i stl 80i är lite liten.

Tyvärr vet jag inte var/om det finns BH i ylle, men när jag googlade så hittade jag boxertrosor i ylle:idea: och underställ naturligtvis.

För min kompis hjälpte inte ullinlägg och varm tröja, däremot när hon lindade två tjocka supervarma halsdukar runt bröstkorgen blev det bra! Så hon gick omkring som en michelingubbe hemma, men det hjälpte henne jättebra. Innan var hon helt desperat, hade så ont och inget hjälpte.

Jag har fått så mycket feber vid mina mjölkstockningar så jag har ätit antibiotika (stark) När jag fick den vanliga som jag inte minns namnet på, fick jag tillbaka mjölkstockningen direkt kuren var slut...

Tänk på att INTE pilla på dina bröstvårtor! Rådet att smörja in med bröstmjölk är helt befängt. Har du något litet sår och pillar med fingrarna kan du få bakterier och mjölkstockning på köpet. Första gången jag åkte in för det så hade jag sådana vanliga "handbakterier" när de testade.

Är du säker på att det är mjölkstockning? Jag fick när min första var 4v gammal och då var de ändå tveksamma för man "brukar" inte få det så tidigt.

Har du feber?

Jag duschade varmt och liksom smekte från knölen ner mot bröstvårtan. Var upp på BB och hyrde elektrisk pump och fick sån där spray. Behövde aldrig äta penicillin.

Jag fick min första efter 1 vecka. Jag hade jättehög sänka, hög feber och fick göra UL på bröstet för att utesluta varböld. Fick lära mig av en annan läkare att är knölen hård har den iaf inte blivit varfylld och att det är bra. (Vet ej om det stämmer)

Men det du säger om närsprayen är jätteviktigt!! Hade jag fått den direkt hade jag säkerligen klarat mig alla tre gånger! Den måste man få!!

Om det "bara" är en förstoppad mjölkgång så kan du få ut den själv genom att knåda (gör ont som fan) och värma. Amma så att du har barnets haka mot knölen, tydligen suger de bäst där. Jag läste nånstans att man kan lägga barnet på sängen och ställa sej som en ko över (stäng dörren bara ;)) och så amma på det sättet för då ligger alla mjölkgångar fria.

Om jag fick knutor såg jag till att illa kvickt pumpa ur eller amma ur dem, men det kan krävas lite styrka om man ska pumpa ur dem. Hoppas det löser sej! Annars kan det bli farligt och bli en varböld som man måste punktera. Yuck.

För min kompis hjälpte inte ullinlägg och varm tröja, däremot när hon lindade två tjocka supervarma halsdukar runt bröstkorgen blev det bra!

Jag läste handdukar, såg att TS inte hade några halsdukar, varför inte värma handdukar?

Jag klarade mig från mjölkstockning men fick knölar om jag sov för kallt.

Sen som de andra tipsat om, barnets haka mot knölen.

Hehe ja din stackare, du har haft det tufft! Jag fick aldrig riktig mjölkstockning tror jag även om doktorn gav mej penicillin. Det var nog bara en blockerad mjölkgång. Hade ingen feber och var inte flammig utanpå. Fick ut dem själv genom att massera.

Vill även säga till ts att det spelar jättestor roll sådär i början hur bhn sitter. Jag kunde inte ha sporttop mer än nån timme innan det började knöla sej. Har köpt 5 amningsbehåar men bara 1 är skön så den har jag använt dagligen nu i 8 månader! I de andra kunde jag känna direkt att det knölade!

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har en vårta på ena fingret. Den sitter illa till och gör j*kligt ont till och från. Efter drygt 3 år har den fortfarande inte velat...
2 3
Svar
49
· Visningar
2 120
Senast: MissFideli
·
Gravid - 1år Jag behöver en tråd med tips kring BLW (baby lead weaning) och plockmat! Vi har en 6-månaders hemma som vi precis har börjat med. Från...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 183
Senast: Lingon
·
Gravid - 1år Vet inte om detta är rätt varken forum eller prefix men gör ett försök iaf. Måste få skriva av mig och kanske bolla lite tankar och...
Svar
10
· Visningar
1 945
Senast: cewe
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 754

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka