aj då hur gör jag nu..

Sv: aj då hur gör jag nu..

Hon hade väldigt mycket hjälp av erfarna körmänniskor under utbildningen av hästen (körningen alltså) Hade något varit olämpligt hade de sagt till.

Men va konstigt, undra var det va för sort erfarna körmänniskor ?
Med tanka på om man vissar bilder här inne på såna selar så blir man påhoppad.

erfarna på att åka häst och vagn men inte köra häst.. Jag bestrider historia :)

Erfarna körmänniskor skulle aldrig välja att rekommendera en skitsele. En erfaren sadelutprovare skulle aldrig rekommendera en ponnyputasadel heller
Däremot kan man till en shettis eller mindre göra om en skitsele med hjälp av erfarna körmänniskor om ponnyägaren tvunget ska köra men inte har råd att använda rätt utrustning eller inte har det intresset och kör sällan. Har själv byggt om selar till OK selar, men aldrig bra pga kass däckel och oinställbar brösta.

Bevisligen inte...

Jo, men den långa erfarenheten de har hade de sagt till om någon inte var bra. Att de inte gjorde det tyder på att inget problem fanns. De utbildar körhästar och har lång erfarenhet inom körning och trav. De vet vad de håller på med.
Även en billigare variant av sele, sadel eller annat kan passa vissa hästar. Däremot håller inte utrustningen lika länge som en av bättre kvalitet. När det gäller körning så kan man ju också köra sin häst på olika vis. De som tävlar precitionskörning eller annat krävande har ju mycket högre krav på utrustningen är den som spänner för sin ponny och kör runt på grusvägarna.
Det viktiga med utrustningen (för mig) är att den är välpassande, mjuk och smidig och anpassad till det den ska användas till. Prislappen är inte det viktiga.

Senast ändrad:

Skolkörning och trav är inte samma sak, personer med lång erfarenhet inom trav måste inte nödvändigtvis veta något om skolkörning (och tvärt om). Prislappen har absolut ingen betydelse på om selen fungerar som den ska eller inte, men en enkel bröstsele från Hööks eller Börjes (den som kallas "skitsele") fungerar inte som en sele ska göra, det vet ALLA som kan lite om skolkörning, sen kan man få en nästan lika billig sele som fungerar alldeles utmärkt så det handlar inte om priset utan om funktionen. Om det är personer som utbildar körhästar så borde man ju veta vilka det är, vad heter dom?

En "skitsele" är varken välpassande (eftersom den inte går att ställa in eller har en lös brösta), mjuk och smidig eller anpassad till någon slags körning (förutom tömkörning).

Senast ändrad:

De håller alltså på med båda delarna. Skolkörning och trav. Att selen inte går att ställa in hur mycket som helst spelar roll om den behöver ställas om mera än vad som går. Om den sitter bra så sitter den bra och behöver inte ställas om. Bara för att selen passade på hennes shettis så behöver den ju inte passa på många ponnyer. Hon sålde den när hon köpte ny ponny. (eftersom den inte passade den nya)
Selen var både mjuk och smidig. Den hängde i min sadelkammare så jag har känt på den mer än en gång.
På vilket vis menar du att bröstan ska vara lös? Jag har aldrig kört en häst med bröstsele som har lös brösta. (men jag kanske missuppfattar dig)

Senast ändrad:

Jag är ledsen biggan, din okunskap om just körutrustning är inte så hög ännu, och att någon som kör in hästar åt andra säger att en sån enkel modell på sele fungerar att köra med, är ju bara ett konstaterande att de inte vet egentligen vad de pysslar med och därtill lyckas banka in i andra att det de sysslar med är skolkörning?!!

säger som brasse: FEL FEL FEL :)

Jag skulle aldrig skicka min häst till en sådan inkörare och jag tror ej heller de är några erkända skolkörare, kanske de sysslar med trav och tar in lite andra ponnyer för att dryga ut ekonomin?

Jag vill jämföra deras kunskap med min inridningskunskap. Jag kan rida, jag har tävlat hoppning och dressyr haft en bunt egna ponnyer o hästar...men jag skulle aldrig låta någon skicka hit en häst för inridning. Tänk om någon hade kommit på mig och frågat vad jag pysslade med egentligen. :) Lite så är det i ditt fall med detta travfolk som kör in skolhästar. Konfrontera de som säger sig rekommendera skitselen med din nya kunskap du fått här och se vad de säger. Be dem kolla din ex driveout.se eller cliffords.se och deras Körskolor där man får svar på körhästens utrustningar.

Använder de sig ens av svängel och baksele. Något som är 100% nödvändigt vid rockardkörning.

Usch, förlåt om jag låter hård. Men jag skulle gärna konfrontera dessa människor som sprider dålig kunskap när de lätt hade kunnat ge hästarna och kuskarna rätt utrustning och plötsligt hade vi haft fler kvalificerade ekipage i landet. Och ju fler hästar med korrekt utrustning , ju fler ringar på vattnet blir det. Kunskapen blir större!

Du får gärna PM mig deras hemsida. Kanske kan vi få dem att använda bra utrustning och då kan jag rekommendera dem till andra. Jag får ofta förfrågningar om inkörningar.

jag tackar ödmjukast och hoppas vi kan få alla som kör på rätt kurs :) Det är något jag brinner för, men det märks väl?

/jenny

Den selen passar ingen häst, inte för att dra något bakom, spelar ingen roll om det är en shettis eller ardenner. Har du aldrig kört en häst med en bröstsele som har löst brösta (inte sitter fast i däckeln) så har du bara kört med utrustning som inte är gjord för skolkörning. Sök här på forumet (eller på någon annan körsida) så hittar du skillnaden på en bra sele och en sk "skitsele", det har förklarats mer än en gång...

Nu vet jag inte om jag ska skratta. Jo, jag tror jag gör det. :rofl:Det verkar som om du fått precis allt om bakfoten. Jag har aldrig sagt att jag själv har stor erfarenhet om körning för det har jag inte. Jag körde mycket i början av 80 talet och det är ju ett tag sen. sedan dess har jag inte hållt på med körning alls, enbart tömkörning.
De som hjälpte min granne med inkörningen av ponnyn och körutbildningen är inga hobbykörare. De behöver inte dryga ut kassan precis. De har stort företag och är kända bland körmänniskor som mycket duktiga och erfarna.
Kanske har jag varit alldeles för dålig på att förklara vad jag menar i den här tråden eller så är det vissa som inte vill förstå. Jag gör ett sista försök.
En sele eller sadel av bra kvalitet är att föredra, MEN en billig modell i sämre läder kan fungera bra så länge den passar hästen i fråga. (dvs har rätt passform, inte är sned eller felsydd på något sätt.)
Det är det enda jag vill säga. Ingenting annat som har tolkats in.
Bland lågprismärken på sadlar finns det oftare måndagexemplar vilket gör att man får kolla noga. Jag antar att det kan vara likadant med selar.

Senast ändrad:

Den selen passar ingen häst, inte för att dra något bakom, spelar ingen roll om det är en shettis eller ardenner. Har du aldrig kört en häst med en bröstsele som har löst brösta (inte sitter fast i däckeln) så har du bara kört med utrustning som inte är gjord för skolkörning. Sök här på forumet (eller på någon annan körsida) så hittar du skillnaden på en bra sele och en sk "skitsele", det har förklarats mer än en gång...

Jag är inte intresserad av att få veta skillnaden på olika selar.
Vad jag sade i mitt första inlägg i tråden verkar tolkas hur som helst och vad jag egentligen sade är det ingen som knappt berör. Lägg inte in en massa andra tolkningar i vad man skriver. Läs vad som faktiskt står istället.
Bröstorna på de selar jag använt har suttit med spännen för att kunna regleras, men inte varit fastsydda. Jag har bara kört på landsbygden med lägerbarn. Lägerledaren hade stor kunskap i körning och körde spann och "dressyrkörning" (vet inte vad det egentligen heter) med vissa av hästarna och släde på vintern förstås. Det han lärde mig om körning då sitter inte riktigt kvar. Men jag har inget personligt intresse av körning i övrigt.
På körfronten ägnar jag mig åt tömkörning istället.
Nu avslutar jag här. Jag är trött på att missuppfattas hela tiden.

Om du vill slippa att bli missuppfattad så får du nog förklara dig lite bättre, t.ex. förklara vilken sele det egentligen är du pratar om, för nu låter det ju som om det är en "riktig" bröstsele du pratar om... Du ville inte svara på vad dessa kända körmänniskor heter, finns det någon anledning till det? Är dom kända inom körvärlden så vet man ju med största sannolikhet vilka de är och då vet man ju även om det är du eller dom som fått det om bakfoten.

Det är lite svårt att förstå att du inte vill veta skillnaden på olika selar när du ställer följande fråga:

På vilket vis menar du att bröstan ska vara lös?

då är det klart att man förklarar hur en lös resp. fast brösta fungerar.

Senast ändrad:

hej...
jag skrev en tråd för ett tag sedan ang sele och min rockard.
uppdaterar..
har köpt en h**ks bröst sele inkl baksele (vilket jag förstått var galet gjort)
och en rockard som inte skulle ha fästen för bröst sele utan skulle dras med travsele..
men nu visade det sig att den har öglor för bröstsele..
en lätt liten rockard..

återigen..
är det okey att dra med min bröstsele
eller är det bättre att byta till travsele

är så osäker..
jag har inte råd att köpa en "riktig" bröstsele plus att rockarden inte har svängel..
så vill lixom bara göra det bästa av situationen..
komemr nog köra 1-2 dagar i veckan bara för att varva med ridningen. skritt å trav jobb..

snälla hjälp mig.. förlåt att jag tjatar..

Hej!
Har du kollat med en sadelmakare ifall det går att "sy om" din bröstsele så att den blir bra? Det behöver inte bli så dyrt som att köpa en annan. Så kan du nog använda den till dess att du sparat ihop till en ny bra sele eller hittat en bra begagnad.
Sen kan det nog gå att svetsa fast en krok för svängel och öglor för baksele på rockarden. Blir det bra kan du ju behålla den annars har den förhoppningsvis blivit bättre än innan och kan duga medans du letar efter en ny vagn.

Senast ändrad av en moderator:

Du ser ingen skillnad på selarna jag hade i mitt tidigare inlägg?
Men du kanske vill att Beppo ska svara
Sök på skitsele och lusläs, sen vet du

:confused: Nu förstår jag inte riktigt vad du menar....

Jag var förövrigt på körkurs idag för en duktig tränare och han sa inget om min sele. Han tyckte att det såg bra ut... har fått känslan av att han säger vad han tycker så hade han haft någon anledning att inte tycka att selen var bra så hade han nog sagt det.

nänänä de va inte till dig:smirk:
Du har väll en jättefin sele!:idea:

De va de här jag svarade på:smirk:
Hon hade svarat på ditt inlägg, därav tanken att detta var riktat till dig...:angel:

*KL*

Nyfiken:
Exakt vad är det som gör hööks bröstsele till en skitsele?
Är det bara däckeln eller är det mer...?
beskriv mer utförligt och sakligt så jag ser helhetsbilden.
// M

Jag har förklarar tydligt i inlägg 72 vad jag menar. Sen har det tillkommit en massa synpunkter och frågor som jag inte alls pratat om.
Jag bad inte heller om en förklaring på olika selar. Jag bara undrade vad som menades med lös brösta eftersom alla bröstor suttit likadant på de selar jag använt då jag kört häst. Det gäller alltså både sele från Börjes och selar som ägarna tävlat med. (både bättre och sämre kvalitet) Har alltså aldrig sett en brösta som inte går att reglera.
Att jag inte skriver namn på körmänniskorna är inte så konstigt. Det var inte jag själv som anlitade dem utan min granne som de hjälpte.

Senast ändrad:

ah då ber jag om ursäkt :-)

japp har ne jättefin sele men ajg kör även med en såkallad "skitsele" som är ombyggd som jag har till min shettlandsponny tills jag hittar en riktig sele som passar henne. det var denna "skitsele" som min tränare inte anmärkte något på idag...

Liknande trådar

Körning Har ju fått hem en minishettis på foder för obestämd tid (1-2 år minst) och ska börja köra! Har provat både tömköra och med vagn och...
Svar
8
· Visningar
2 212
Senast: Vogue
·
Körning Som rubriken skvallrar om gäller mitt huvudbry denna kombination. Jag har en släde på låns hemma, ett ganska nätt hemmabygge som jag...
Svar
15
· Visningar
3 852
Senast: -Catherine-
·
Körning Jag har scannat av begagnatmarknaden i veckor och nu ger jag upp, det får bli nytt istället! Folk kan ju varken skriva ut vilka delar...
Svar
12
· Visningar
2 925
Senast: kolblakkur
·
A
Körning Jag är lite i akut behov av hjälp. Jag blir väldigt förvirrad av allt i detta forum :confused: För några år sedan körde jag mycket på...
Svar
3
· Visningar
1 070
Senast: Agilitynoffe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka