aj då hur gör jag nu..

Sv: aj då hur gör jag nu..

Och om det händer en olycka när du är ute och galopperar, hur mycket tror du den selen tål då? Jag har inte studerat dem närmare men det skulle inte förvåna mig om den inte ens är dubbelsydd. Efter att ha varit med och vet vad som kan hända (även med den mest välkörda häst) skulle jag aldrig våga köra med en sådan sele. Som sagt, den kan vara bra att ha och träna med i början, när man tömkör eller sätter fast linor som släpar etc. men när man kommit så långt så man ska spänna för en riktig vagn bakom och ge sig utanför gården då borde man ha sparat ihop till en säker och välfungerande sele.

vad för olycka hade du tänkt dig då?

Jag förstår vad du menar...lädret är sämre och den är inte lika väl sydd MEN den fungerar bra. draglinorna är dubbelsydda liksom remmen som håller skaklarna på plats. Vid en olycka kan jag tycka att det är i viss mån bra med en "skitsele" då det är lättare att frigöra hästen från selen.

Jag anser att min sele är säker och välfungerande... jag har hela tiden koll på eventuella sprickor i lädret.

Vad för olycka? Ja du, vilken typ som helst, kanske en som aldrig hade behövt hända om selen höll, det finns ju massa av exempel, men ett mindre missöde kan lätt bli betydligt större om man har utrustning som inte tål de påfrestningar som kan uppstå vid körning. T.ex. om hästen bli rädd för något och hoppar ner i diket, detta resulterar i ett ordentligt ryck i selen, speciellt när hästen försöker ta sig upp igen, har man ordentlig utrustning så håller den för detta medans sämre kanske går sönder och orsakar en ännu värre olycka, man behöver inte ha särskilt bra fantasi för att kunna föreställa sig vad som kan hända. Fördelen med hållbar utrustning är att det är lätt att få loss hästen om det händer något, samtidigt som den håller i lägen där den är menad för att hålla. Sprickor har ingen betydelse om hela lädret är svagt.

kommer med ett inlägg utan att ha läst hela tråden.

Efter ett snack med jordbruksverket får inte hööks sölja sådana selar längre, men det lär dröja innan det händer i verkligheten.
Men i papperna så står det att man inte får sälja ej ändamålsenlig utrustning som kan komma att skada hästen. Jag har lyckats skada min häst med en skitsele och alltså är de skadliga. Åk dit och berätta vad du vet om din sele, och kräv att få reklamera den istället för att byta den. Hade varit skitkul om ALLA skitseleägare anordnade en helg och åkt till sitt hööksvaruhus och krävt att få reklamera sin sele. Börjes likadant.

kan se tidningsrubrikerna framför mig...

Jag skulle valt travselen, MEN tagit hjälp att få gjort svängel och tagit hjälp att passa in allting. Eller struntat att köra. Det lilla du kör gagnar nog inte hästen så mycket, den jobbar antagligen inte i form och lite skritt o trav gagnar inte kondisen nämnvärt heller. Det är alltså för din skull du kör, vilket är helt ok. Jag kör oftast för mitt höga nöjes skull med. Men då med rätt utrustning.

å sjutton! tror du ajg kan reklamera den fast jag köpte den i augusti?

Efter ett snack med jordbruksverket får inte hööks sölja sådana selar längre, men det lär dröja innan det händer i verkligheten.
Men i papperna så står det att man inte får sälja ej ändamålsenlig utrustning som kan komma att skada hästen.

Men då borde ju inte "skitsadlar" heller få säljas! (ex. Börjes pinto, hööks billiga, HorsePro på ÖB mfl.) När ska dessa HEMSKA sadlar tas bort från marknaden? :cry:

Det här med selen kan ju va svårt att förstå...
Den enkla varianten på bröstsele; "skitselen" är inte så bekväm för hästen. Som att själv gå i för trånga byxor lr skor och om man inte får skavsår kan det vara obehagligt lixom...
Kanske inget som märks, hästarna är väll alltid glada när man tar ut dom en sväng (har vi tråkiga hagar?:D :angel: ).

Skitsele........................Bröstsele

MEN nu hade du redan köpt sele, så då får du lov att ha den om du nu inte kunde köpa en bättre:confused:
Däckelunderlägg uppskattas då däckeln brukar vara för klen...
12752.jpg

Fast du hade kanske en travsele/däckel? Dom brukar ju ha fördelen att ha högre skakelfäste.
Hur ser rockarden ut?
Har du bilder på dina selar och vagnen?
För du borde fixa svängel på vagnen, utan draglinor kan hästen få skav... Lite beroende på körning, vagn och häst...

Annars för du väll köra på då, du ser väll på hästen om det är så illa att den måste visa sitt missnöje lr att du upptäcker skavsår...

Kolla in Cliffords körskola om du nu inte gjort de, lite läsvärt ere allt:D
http://www.cliffords.se/korskolan.html
Driveouts frågor o svar:)
http://www.driveout.se/fragarsvar.htm

Senast ändrad:

Tyvärr passar vissa hästar i dem så de blir nog svåra att ta bort :(

Mvh
Emma

Fast å andra sidan så finns det ju vissa hästar som "passar" i skitselarna också - alltså förstå mig rätt nu - har haft dem "i alla år" och inte fått problem av den.

Så jag tycker inte det är ngn skillnad på dessa två. Bägge är skräp som borde förbjudas!!! :crazy:

Det finns inga hästar som passar i "skitselar" eftersom ingen häst kan dra bra med en "skitsele". Att en "skitsadel" ligger bra på en häst är inte samma sak då en sadel inte har samma funktion som en sele.

*KL*

Nyfiken:
Exakt vad är det som gör hööks bröstsele till en skitsele?
Är det bara däckeln eller är det mer...?
beskriv mer utförligt och sakligt så jag ser helhetsbilden.
// M

Senast ändrad av en moderator:

Det finns massa svar på den frågan redan, sök så hittar du mer utförligt. Men kort kan man säga att det inte är en däckel utan snarare en gjord, den är väldigt klen. Sen sitter bröstan fast i "däckeln" och hindrar därmed hästen att jobba med bogen fri, draglinorna och svängeln mister nästan helt sin funktion. Sen är det väldigt klent läder så den håller inte för några större påfrestningar.

Det finns inga hästar som passar i "skitselar" eftersom ingen häst kan dra bra med en "skitsele". Att en "skitsadel" ligger bra på en häst är inte samma sak då en sadel inte har samma funktion som en sele.

Inte samma funktion, men likväl en skadlig inverkan. De får säga vad de vill de som har sådana sadlar "den ligger så bra på hästen" osv. Det finns många nu som slaktat sådana sadlar och inte en enda har varit helt korrekt konstruerad/stoppad. Har även känt igenom OTALIGA sådana sadlar själv och hittills inte stött på en enda som jag skulle godkänna för en hästrygg då den skulle bli rent skadlig pga. knölig stoppning osv.

Så ja. Jag vidhåller min ståndpunkt att det är precis lika illa som selet. PUNKT SLUT.

Ja men då ligger ju sadeln inte bra på hästen, om den ger en skadlig inverkan, och då är det ju lika illa som en skitsele. Jag menade att sadeln kan vara av dålig kvalitet men ändå ligga bra på hästen, och då är det ju inte samma sak.

en tidigare granne hade en sån sele till sin shettis och den kördes i stort sett dagligen varannan vecka. Hon hade också rockard. Det funkade jättebra och var inga problem alls.
Möjligt att människor som kör mycket anser att det är en skitsele, men hon hade inga problem med den. Den satt bra på hästen och var hel och fin.

Din granne visste inte bättre..och vad ska en shettis göra när den inte vet något annat heller? Det är ju roligare att göra något än att stå i en inhägnad.
Du vet inte vad den settisen hade kunnat prestera om den hade fått full rörlighet i bogen och slippea sitta fast mellan två järnskaklar. Jag har sett hur hästar förändras av en svängel, och för att inte tala om bakselen! Den brukar göra under på hästar som inte står still i halten eller inte gör halt i form o balans.
Det är skillnad på att åka hästovagn och att KÖRA häst med vagn.
Ser du grannen någon mer gång kan du ju tipsa om buke :) Hon är varmt välkommen hit.

Du ser ingen skillnad på selarna jag hade i mitt tidigare inlägg?:angel:
Men du kanske vill att Beppo ska svara:smirk::D
Sök på skitsele och lusläs, sen vet du;)

Hon hade väldigt mycket hjälp av erfarna körmänniskor under utbildningen av hästen (körningen alltså) Hade något varit olämpligt hade de sagt till.

Liknande trådar

Körning Har ju fått hem en minishettis på foder för obestämd tid (1-2 år minst) och ska börja köra! Har provat både tömköra och med vagn och...
Svar
8
· Visningar
2 212
Senast: Vogue
·
Körning Som rubriken skvallrar om gäller mitt huvudbry denna kombination. Jag har en släde på låns hemma, ett ganska nätt hemmabygge som jag...
Svar
15
· Visningar
3 852
Senast: -Catherine-
·
Körning Jag har scannat av begagnatmarknaden i veckor och nu ger jag upp, det får bli nytt istället! Folk kan ju varken skriva ut vilka delar...
Svar
12
· Visningar
2 925
Senast: kolblakkur
·
A
Körning Jag är lite i akut behov av hjälp. Jag blir väldigt förvirrad av allt i detta forum :confused: För några år sedan körde jag mycket på...
Svar
3
· Visningar
1 070
Senast: Agilitynoffe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka