aj då hur gör jag nu..

Sv: aj då hur gör jag nu..

Jag kan inte hjälpa dig att välja.

Det jag kan säga är att om hästen verkar trivas, om du inte tänker ge dig ut i tuff terräng utan håller dig på skapligt släta skogsbilvägar etc och om du inte lastar i hela bekantskapskretsen i rockarden så kan du köra med travsele, och sannolikt även med "skitselen"... men försök byta till bättre grejor framöver om ditt körintresse blir stort och du vill köra mycket och i mer varierad terräng i alla fall.

Jag kör min shire med travsele och lätt rockard för närvarande och det går alldeles utmärkt.

Foderhästen jag hade körde jag med (hukar) loksele - ja en tung arbetssele ja - och en tyngre modell av rockard. Inga draglinor. Hon ÄLSKADE att dra sin rockard. Hade aldrig något skav eller verkade ha ont och som sagt var, en gladare häst än Blossom framför rockarden finns inte.

Tja, det är inget jag rekommenderar i sig, en häst ska så klart ha så bra utrustning som möjligt. Men... för en som hobbykör kan det faktiskt vara ok att åtminstone prova en tid med lite billigare saker - så länge hästen är glad och villig.

jag håller med dig, man kan använda gammalt skit när man inte är så seriös körare. jag själv hittade faktiskt nått i prydnads-väg upp hängd på väggen så den köpte jag för en billig peng och den fungerar jättebra.

Vänta med körningen tills du har sparat ihop till en riktig sele, inte hade du ridit två gånger i veckan med en sadel som var skit:crazy:

Svängel däremot är inte svårt att fixa, googla och du får upp massor med bra sidor:)

Asch så enkelt!! Billig häst, billig skitsele! Dyr häst dyr sele!! Hur svårt kan det vara?? Jag tycker detta är en superbra regel!!:angel:

jag tycker också att man ska använda bra saker när man kör och en riktig sele är ju att föredra MEN det går att köra med en billig "skitsele" om man ändrar om skakelfästena lite så att bröstan inte blir låst. Har en sådan till min shettisdam och det fungerar kanon. Ska som sagt köpa en ny "riktig" sele till henne men den får hänga med ett tag till tills jag hittat vad jag vill ha.

I stället för att såga TR s sele totalt så kanske man kan försöka hjälpa henne att få den att fungera tills hon får råd att köpa en ny riktig sele. Vad jag förstod så skulle inte TR köra 7 dagar i veckan heller...

jag håller med dig, man kan använda gammalt skit när man inte är så seriös körare. jag själv hittade faktiskt nått i prydnads-väg upp hängd på väggen så den köpte jag för en billig peng och den fungerar jättebra

Detta kan ajg tycke är en aning märklig inställning dock. en sele som hänger på väggen för prydnads skull kanske hänger där av en anledning...just för att den inte duger till något annat än prydnad. Seriös eller ickeseriös körare tycker itne ajg spelar någon roll. man ska väl sträva efter att ha en så pass bra utrustning som möjligt... därmed itne sagt att man måste lägga ut tiotusentals kronor för att köpa en sele.

Jo det har du nog kanske rätt i... men borde det inte fungera på en större häst om man ser till att inte ha så mkt tyngd i däckeln? *fundering*

för att jag inte visste att den var skit innan jag köpte den..
annars hade jag ju givetvis kollar runt och köpt en bra.
men trodde ju givetvis inte att det fanns selar som inte drog på rätt sätt.. och jag verkar inte vara ensam om att ha gjort den tabben..
men nu är det gjort!
det är försent att lämna tillbaka den..

och har inte några pengar till ny sele, just sparat ihop till en rockard ju..
så jag kan bara välja mellan att behålla den eller byta till en travsele, eftersom jag kan få den billigare begagnad.. typ samma pris osmjag åfr om jag äsljer min bröst..

och visst i framtiden kommer jag givetvis köpa mig en riktig sele MEN det valet finns inte nu..

så fråan är bara vad som är bäst nu..
men om jag använder bröstselen och spänner bukgjorden hårt och den andra som siter ihop med bröstan löst... borde inte det funka relativt då?'

eller kan jag kanske bygga om den på något sätt?

:D

Okunskap är den värsta synden.
Varför kan inte nybörjare fråga de som kan???

Visst det går att bygga om den.
Köp till en annan däckel (lös däckel) och ta bort remmarna som löper från bröstan och upp till den gamla däckeln. Sätt draglinor i ringen på bröstan och sy dit en extra rem till bröstan över nacken så den hålls på plats.
Men det blir billigare att köpa en riktig sele.
Vänta med att köra tills du har råd. Hästen ska inte behöva drabbas för du inte visste bättre...

Nu har jag kollar runt bland folk i min om givning och flera av dem har använt billighets selen i flera år.. och deras hästar går fortfarande med öronen framåt och verkar inte särskilt påverkade.

med detta menar jag inte att jag tycker det är okey att inte sträva efter det bästa för sin häst.
men det verkar ju inte vara så farligt som vissa av er här inne får det att låta..

Jag kommer givetvis att sträva efter att köpa en riktig sele , men just nu finns inte den möjligheten och fram tills dess vill jag kunna göra det bästa av situatioen..
vilket verkar vara att "bygga" om selen lite och försöka mig på en simpel svängel.

Kommer inte att köra mer än max 2 dagar i veckan, och för att vara helt ärligt får vi väl se hur länge jag kommer göra det. om han gillar att dra vagnen och jag känner att vi komemr köra mer och mer får jag ju helt klart prioritera fram en bättre utrustning.. men just nu finns det viktigare saker att prioritera..

Det beppo sa om att göra om en skit sele på små ponnys, höja up skacklarna, använda draglinor och baksele duger åt den personen som kör en gång i månaden med en hyffsat lätt vagn. I gångarterna skriltt och trav. + Inte laddar vagnen med halv släkten...

Mvh
Emma

Håller med dig! Sedan får hästen obehag så märker man väl det?? Hänga upp sig på kvalité!! Nä!! Tuta och kör!!!! Hänger grejerna ihop så räcker väl det!!:D

Jag mennar inte man skall köra med en skit sele rakt av :o, men gör man dem ändringarna är den duglig till någon som kör 10 gånger på ett år. Annars satsar man på någon annan sele...

Mvh
Emma

Om jag vore som du skulle jag börja med att testa om du och hästen gillar att köra. Det kan du faktiskt testa med den sele du har. Eller en travsele.

Gillar ni det så är det ju bara att börja spara och att hålla koll på begagnatmarknaden och byta upp sig när du har råd. Jag tror också att man märker på hästen om den gillar körningen och dessutom håller koll så att hästen inte får skav någonstans.

Alla kan inte köpa skitdyra grejor för att prova, jag har själv lärt mig åka skidor på utrustning som inte passade mig etc. etc. etc. och sedan köpt grejor vartefter. Jag tror ärligt talat inte att en häst mår jättedåligt av en kortare tids körning med en sämre sele heller. Så länge selen inte skaver eller är så dålig att den kan gå sönder etc. förstås.

Någonstans måste även vår strävan efter att göra det så bra som möjligt för våra älskade hästar även ha lite verklighetsförankring. Testa först och sätt igång och spara pengar under tiden... det är vad jag tycker... men tänk på att köra lätt och att inte köra i tuff terräng innan du har ett väl fungerande körekipage.

precis så jag tänker!

klart att vi bytert upp oss och prioriterar bättre om vi fortsätter. och hade jag vetat från början att den inte var hundra så hade jag givetvis köpt den andra som bara kostade 700 mer.. men inte nu när jag redan köpt en..

idag har vi gått över skaklar ochplacerat oss rätt i dem och lyft upp vagnen..så vi är på rätt väg :D:D

Låter härligt! Lycka till och se nu till att ni har det roligt och att ni tänker på säkerheten bara...

Du vet väl att det är ovärderligt för att inte säga oumbärligt att ha en medhjälpare med i början... eller två. Någon som står med hästen framme vid huvudet och kan ingripa INNAN den får panik över något. Det vet du säkert men jag ville bara tipsa för säkerhets skull...

Men det är stor skillnad om du väljer att ha utrustning tilll dej själv som inte passar.
Min änglahäst hade varit mycket körd när jag köpte henne, hon älskade att bli körd:love: men de hade haft en sele som inte låg speciellt bra, till följd hade hon snedmusklat sig så att ena bogbladet var för långt fram:( hon klagade aldrig och öronen var alltid rakt fram, det är ju där vi människor har ansvaret att lära så mycket att vi ser innan det blir problem, inte vänta tills problemet är ett faktum.

Till Ts
Vad jag förstår så håller du på att köra in din häst?!
Givetvis kan du använda selen till det, men inte sedan när hästen ska dra, då måste du ha en sele som passar och som inte kan skada din häst i ett längre perspektiv.

Det beppo sa om att göra om en skit sele på små ponnys, höja up skacklarna, använda draglinor och baksele duger åt den personen som kör en gång i månaden med en hyffsat lätt vagn. I gångarterna skriltt och trav. + Inte laddar vagnen med halv släkten...

Jag kör med min ombyggda "skitsele" och roslagsrockard ungefär 4-6 dagar i veckan och kör då i alla gångarterna, även galopp. Eftersom min "skitsele" fungerar som en "riktig" sele så märker jag inget obehag hos min häst. hon är alltid lika pigg o glad då hon märker att vi ska ut o köra. hon får inget skav och jag har en extra pad under däckeln för att hjälpa tilla tt tryckavlasta om tryck skulle uppstå.

Jag har heller inte råd just nu att köpa en "riktig" sele så denna får hänga med ett tag till eftersom den fungerar bra.

Det går att få dessa selar att fungera om man bygger om dem, det är inte optimalt men det fungerar tills man har råd att köpa bättre. man får se till att inte ha så mkt tyngd i skaklarna - välbalanserad vagn.

Liknande trådar

Körning Har ju fått hem en minishettis på foder för obestämd tid (1-2 år minst) och ska börja köra! Har provat både tömköra och med vagn och...
Svar
8
· Visningar
2 212
Senast: Vogue
·
Körning Som rubriken skvallrar om gäller mitt huvudbry denna kombination. Jag har en släde på låns hemma, ett ganska nätt hemmabygge som jag...
Svar
15
· Visningar
3 852
Senast: -Catherine-
·
Körning Jag har scannat av begagnatmarknaden i veckor och nu ger jag upp, det får bli nytt istället! Folk kan ju varken skriva ut vilka delar...
Svar
12
· Visningar
2 925
Senast: kolblakkur
·
A
Körning Jag är lite i akut behov av hjälp. Jag blir väldigt förvirrad av allt i detta forum :confused: För några år sedan körde jag mycket på...
Svar
3
· Visningar
1 070
Senast: Agilitynoffe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka