H
Haaber
Sv: aj då hur gör jag nu..
jag håller med dig, man kan använda gammalt skit när man inte är så seriös körare. jag själv hittade faktiskt nått i prydnads-väg upp hängd på väggen så den köpte jag för en billig peng och den fungerar jättebra.
Jag kan inte hjälpa dig att välja.
Det jag kan säga är att om hästen verkar trivas, om du inte tänker ge dig ut i tuff terräng utan håller dig på skapligt släta skogsbilvägar etc och om du inte lastar i hela bekantskapskretsen i rockarden så kan du köra med travsele, och sannolikt även med "skitselen"... men försök byta till bättre grejor framöver om ditt körintresse blir stort och du vill köra mycket och i mer varierad terräng i alla fall.
Jag kör min shire med travsele och lätt rockard för närvarande och det går alldeles utmärkt.
Foderhästen jag hade körde jag med (hukar) loksele - ja en tung arbetssele ja - och en tyngre modell av rockard. Inga draglinor. Hon ÄLSKADE att dra sin rockard. Hade aldrig något skav eller verkade ha ont och som sagt var, en gladare häst än Blossom framför rockarden finns inte.
Tja, det är inget jag rekommenderar i sig, en häst ska så klart ha så bra utrustning som möjligt. Men... för en som hobbykör kan det faktiskt vara ok att åtminstone prova en tid med lite billigare saker - så länge hästen är glad och villig.
jag håller med dig, man kan använda gammalt skit när man inte är så seriös körare. jag själv hittade faktiskt nått i prydnads-väg upp hängd på väggen så den köpte jag för en billig peng och den fungerar jättebra.