Åhnej...juvertumör..

Sv: Åhnej...juvertumör..

Håller en tumme även jag! Det är ju bra att ni upptäckte den såpass tidigt eftersom man då kan hoppas på att den inte hunnit sprida sig om den nu skulle vara elakartad.

När det gäller kastrering i syfte att minska risken för juvertumörer har det visat sig att detta endast gäller om man kastrerar innan första löpet... tyvärr.

Även jag och hundarna håller tummar och klor för att allt går bra med Grima och att det bara är godartade tumörer.

Hoppa även att du får snabba svar, för allti när hundarna är dåliga så är det ju ovissheten som är det värsta :(. Så hoppas du får positiva besked att det är en benign tumör, så ni kan andas ut :)!

Hej
Såg att du längre ner skriver att det inte är aktuellt med kastrering nu. Jag tycker tvärtom att det är nu det är aktuellt. Risken för tumörer minskar vid tidig kastration och hon är redan 4 år. Jag tycker inte hon är mycket ung. Hon är klart vuxen och färdigutvecklad. Har hon dessutom haft konstaterad hormonobalans hade jag inte tvekat.

Jag håller med. Vi har också en tik som haft juvertumörer och blivit väldigt skendräktig vid löp. Jag tyckte det var en självklarhet att kastrera och ser inga nackdelar i det alls.

KL Juvertumörer på tik är visserligen ofta histologiskt elakartade men i praktiken är det inte ofta de blir elakartade.
PL

När det gäller kastrering i syfte att minska risken för juvertumörer har det visat sig att detta endast gäller om man kastrerar innan första löpet... tyvärr.

Men är det verkligen 100 sant? Hormonell obalans borde ju kunna öka risken för juvertumörer, eftersom detsamma ökar risken för hormonell cancer hos människor...?
Jag har själv en tik som led av många löp, relativt jobbiga löp och såklart fick PYO som ett brev på posten, då nämde den veterinären (ganska färsk vet.) att nu minskar ju även risken för tumörer pga obalans iom kastrationen.

Vi hade en föreläsare som hänvisade till en ganska ny studie där man visat just detta. Jag ska försöka hitta artikeln och återkomma med en länk :)

Jo, jag har för mig att jag har läst det innan, men jag bara menar att det måste ju finnas något samband? Förstår att för att risken ska försvinna så mycket som möjligt ska de ju aldrig få chansen att löpa, men något samband..?

Frågvis och envis:D

Om jag inte missminner mig har det att göra med progesteron-recepetorerna i juvervävnaden och dessa utvecklas ju vid första löpet. Men jag fortsätter sökandet efter artikeln...

Jag håller tummarna för att operationen idag går bra. Min tik har juvertumörer. Det startade med hyperplasi i juvervävnaden efter ett löp när hon var 7 år. Vid 9 års ålder opererades hon igen och hade då elakartade tumörer (ett komplext carcinom, om jag inte minns fel). Veterinärerna fick inte bort all juvervävnad så hon har haft några pyttesmå tumörer kvar under åren, men hon är idag 15 år och det är först nu som tumörerna har börjat sprida sig. För inte så länge sedan upptäckte jag en knöl under ena armbågsbenet vid lymfkörtlarna.

Vad jag vill säga är att inte ens elakartade juvertumörer behöver vara en dödsdom.

min vet menade att den mesta tillväxen av juvertumörerna sker vid skendräktigheten, och att i och med att en kastrerad tik inte blir skendräktig så kommer eventuella tumörer inte att växa så snabbt? är det fel?

Jo det stämmer att tumörerna ofta växer till under skendräktighet.

Uppdatering

Grima blev opererad igår och fick ta bort 2 st juver (en för säkerhets skull). Cystan var relativt liten, och hon blev sydd med 10 stygn ca 25 cm sår.

Hon har en mycket sårad stolthet efter att få bära dumstrut, igår stod hon i hallen i en halvtimme med huvudet rakt ner och låååg hållning och gnällde över tratt på huvudet. Lilla skruttan!

Idag är hon piggare och ska få en krage istället för tratt, går lite konstigt och stelt såklart men annars är allt som vanligt. Cystan ska in på analys, men vetten trodde på att den var god.

Tack allihop för storys med glada slut och pepp!

Det enda jag bävar för nu är 10 dagars vila..huuuvva :crazy:

så skönt att det verkar som en snäll knuta! du får passa på att träna lite lugna saker, som stå-sitt-stå i fjärren, att hålla fint i vittringsapporten etc. 10 dagars vila brukar betyda att de inte får rejsa järnet, men att de kan röra sig lite i alla fall.

Jodå, fick fick promenera hur mycket vi ville och det var ju bra, ja i koppel då ffa. :)

Liknande trådar

C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
17 459

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tik som "luktar gott"
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat