Åhh, alla dessa täcken?

Har jag tvärtom bara sett på hästar som täckas när dom är blöta, eller står utan täcke i regnväder.... Typ som mugg.. Vilka hudproblem kan en häst få av att alltid ha täcke?

När huden aldrig får andas ordentligt så kan hästen få svamp och andra problem.

Och så förlorar hästen sin naturliga förmåga att resa pälsen när den fryser.

Är ägare till en gammal travare som är MYCKET frusen av sig, trots att jag aldrig klippt honom. Därför åker täcket på. Han har t.o.m ett tunt täcke på sig under kyliga sommarnätter.

Min får exem av att ha täcke på sig så det är allt annat än roligt att behöva täcka honom på höst och vinter; men jag gör det ändå, för hästens skull (det är verkligen balansgång; men lite klåda mot att frysa så rejält att han är stel som en pinne är inget svårare val). Och då äger jag ett varmblod, och inte någon "vanlig exemhäst".

*lånar*

Jag har ett fullblod men extremt kort päls och ovanligt tunn hud. Hon är en riktig fryslort.

Jag har henne täckad hela vintern, även vår/höst vid behov.
Nån ovanlig sommarnatt när det regnat i flera dygn och blivit kallt har jag haft henne täckad också.
Klippa finns inte, då skulle hon bli nakenhäst.

Problemet med att folk täckar fel tycker jag går åt båda hållen, det finns de som täckar för mycket och de som täckar för lite. Jag har lika svårt att förstå varför man har innetäcke på sommaren som varför man släpper ut en blöt häst på vintern utan.

Nej alla hästar kräver inte täcke. Min egen täckar jag vid regn, lertider o då hon är klippt.

Jag ser inget fel i att täcka hästen, om det finns ett behov. Regntäcken sparar en hel del jobb lertider :bow: det är jag mkt tacksam för..Svettäcken är också otroligt bra. Men som sagt när sällskaps shettisen med lång lurvig vinterpäls ska gå med täcke en solig vinterdag..då kan jag hålla med om att det är onödigt..

Men som sagt, hästarna skulle ju inte behöva skor om vi inte red på dom, detsamma tycker jag gäller täcken!

Visst, kan det ibland gå till överdrift detta täckande. Har själv haft en häst tidigare som stormtrivs utan täcke, oavsett grader/väder. Det bekom honom inte, att det var kallt/grinigt.
Nya kusen håller på att hoppa ur skorna, och skaka bort, så fort det blir lite taskigt väder ute, åsså vill hon in.
Här handlar det om, att jag får tänka efter, behövs täcke eller inte??
Ibland har jag tyckt att vädret har varit ganska OK, och hon har fått gå ut utan. Då har stallpersonalen kunnat ringa efter nån timme, och berättat att min häst står och skakar och vill in. Så, här får jag behandla som prinsessan på ärten.
Hellre på med täcket, och hon kan få vara ute hela dan, än att hon står och fryser fram vid lunchtid. Har hon täcket på och "mår bra" vill hon gärna vara kvar ute med kompisarna.

täcken hit o täcken dit... jag bor högt upp i norrland, vid finska gränsen, vi har väldigt kallt här på vintern! upp emot -40 brukar vi ha, oftast kring 25-30 mitt i vintern, nu i augusti, mitten av den, har vi haft minus grader under natten! mina hästar går än så länge ute dygnet runt! till sista augusti, men de har täcke på sig natte tid, vinter tid har de alltid täcke!(inner täcke+tjockt vintertäcke!) man vill ju inte få björnpäls till vintern om man ska rida o träna i ridhus, men om man har en häst hemma som man bara ska lulla runt i skogen m... så kan den väll gå utan täcke. men så länge du bor i norrland, så går d inte att ha utan täcke, så mina hästar täckas i augusti! om man bor söder ut, i varmare trakter så är d väll inga problem att ha hästen utan täcke!

jadu här i norrland... vid finska gränsen ca 160 mil norr om dig har vi ganska så kallt på vintern uppemot -40, om ja skulle ha hästen otäckad, på vintern+rida den o sen släppa ut den efter att den torkat så tror ja inte den skulle klara sig alltför väl! vi har sällan under -15 på vinetrn, d ligger kring -25-30, ska ja låta hästen stå inne när d e kallt ute...? om ja ska ha den otäckad eller hur ska jag göra?

Men jag lägger ju på ett andastäcke på mina om de är fuktiga och sen får de gå ut igen. Jag släpper inte ut svettiga hästar utan täcke. Men de behöver inte stå inne och torka. När hästen sedan är torr så tar jag av täcket.

Missäspäin sie sitten asut?

Mina hästar går som sagt var utan täcke utan problem. Finns många fler som oxå gör det här. Fast det kan tänkas att jag bor ett tiotal mil söder om dig.

Många bra svar! När jag skrev tråden måste jag erkänna att jag tänkte lite på privat hästarna på våran ridskola...där är alla hästarna täckade vintertid, vare sig de är klippta eller ej. Där i bland finns ju då ett antal lite yngre tjejer, och det känns som att ingen av dem skulle liksom våga bryta trenden för grupptrycket :o. Det vore mer onaturligt än naturligt att inte ha täcke. Men hur noga är ni med att ha ett "övergångstäcke" då? I våras tänkte jag på det vid ett fler tal tillfällen när man såg stackars pållar stå med tjocka vintertäcken på sig när vårsolens strålar hade tittade fram, själv hade jag kanske en stickad tröja på mig (och då har ju jag ingen päls under :D), ingen vinterjacka... Fan, det måste ju varit kokhett! Varför är man så snabb med att plocka på täcket men inte av? OK. lägg på ett täcke på morgonen om det är kyligt, men var då lika noga med att ta av det när temperaturen ökat. Tro nu inte att jag hatar täcken...för jag använder det som sagt själv, men med förnuft hoppas jag :D.
Mvh. Matten

Jag tycker också det ser hemskt ut med hästar som har tjocka täcken på sig när värmen börjar komma. Såg till exempel flera hästar med tjockt innetäcke på sig i hagen i våras när det ändå var upp och över 20 grader! Släpper man ut hästen tidigt på morgonen tycker jag man borde ha i baktanke att temperaturen kan ändras rätt snabbt efter någon timme. Och fryser en häst ihjäl om den står med ett tunnar täcke på sig då det är lite kallt i en timme?

Jag tror du tänker som mig ungefär.
Men jag tror att det här med täcken, det är viktigt att rannsaka sig själv ibland, oavsett om man är den som Täckar ofta, eller den som aldrig täckar. Alla hästar är individer och det dummaste vi gör är att inte lyssna tillräckligt noga på dem.

Jag både helklipper och täckar min häst.
På hösten och våren är det ofodrat eller tunt fodrat regntäcke, när det är ca 5 plus till 10 minus har hon ett mittemellantäcke och när det är neråt 15 minus eller blåser rejält så har hon sitt tjockaste vintertäcke.
I sommar har hon nån enstaka natt haft täcke, när det regnat som fan och varit riktigt kallt, men då har det åkt av på morgonen.

Jag tycker du har en viktigt poäng där med övergångstäcken.
Det är alldeles för ofta man ser hästar en varm vårdag gå med tjockaste vintertäcket och bara hääänga i hagen, för att det var lite kyligt när de gick ut på morgonen :crazy:
OFTA ofta pjoskas det med porslinshästar, men det finns också många som faktiskt har koll på sin hästs behov av värme.
Min häst skulle knappast behöva nåt täcke om hon gick oklippt, hon sätter rena rama shettispälsen :crazy: men jag klipper henne 2 gånger per vinter, för att alls kunna rida henne mer än i skritt.

Sweet skrev tidigare att ingen häst mår dåligt av att tränas med vinterpäls. heh jag tror inte hon vet hur dumt det lät. Alla hästar är olika och jag kan LOVA att min häst inte mår bra av att tränas med vinterpäls, det märks så oerhört väl att man knappt har samvete att rida henne då. Dels far hon illa av själva pälssättningen, dels blir hon överhettad och helt slut av värmen att motionera i all päls. Att rida henne innan klippning och efter är som natt och dag. Klippa utan att täcka håller nog alla med om är rent ochysst.

Det är nog viktigt att åt båda håll vara flexibel, inte bara säga att jag tycker det är naturligt och bäst utan täcke, eller jag tycker alla hästar fryser utan täcke. Hästen ska må det bästa vi kan åstadkomma för den, inte bara "det ska den tåla".

Men nog är det iaf i mina omgivningar fler som lägger på täcke i onödan än låter hästen gå utan och frysa. Jag har sett en häst som fått hudproblem pga täcken, men den gick med tjockt termoinnetäcke PLUS tjockt vinterutetäcke när det var 0 till 5 minus ungefär :crazy: Vanligt hbl, visserligen klippt men inte frusen på nåt sätt. Det såg inte kul ut. Men min dam som går med täcke ca sept till april/maj har då aldrig fått såna problem, men jag försöker täcka med förnuft och efter väder och gärna låta henne stå utan täcke 1 timme i stallet före ridningen, om det inte är väldigt kallt. Man känner ju på musklerna och på hästen om den är kall. Jag sticker ALLTID in handen under täcket ute i hagen varje dag när jag är där för å kolla så det inte är för varmt.

Men det är ju så, hästar har bra mycket svårare för att kyla ner sig om de är för varma, än hålla värmen om de är för kalla.

jag har en frussen häst.
i vintras när det var som kallast, -20 o mer, gick hon ut med tre täcken! deru :smirk:

Kan tillägga en sak. I dag, 15 värmegrader, spöregn, blåsigt. Släpper ut hästarna mens jag mockar, tänkte jag. På med tjockt fodrat täcke med hals på gammlingen (han ÄR verkligen jättefrusen), andra hästen velade jag litt fram och tillbaks med hur jag skulle klä på. Äh, tänkte jag, det räcker med ett ofodrat regntäcke, han ska ju bara vara ute ett litet tag.

Efter en och en halv timme tog jag in dom. Då var hästen med det tjocka täcket lagom varm och go. Den andra var iskall, även under täcket. :crazy:

Så ja, täcken behövs verkligen! Och tjocka täcken också... :smirk:

"Som vanligt" för många hästar är promenadridning utomhus. Det var det jag menar, får ursäkta för min något dumma formulering. :)

Att man bara kan skritta i 20 minuter för att hästen har vinterpäls är ju löjligt.

Men tränar och tävlar man så förstår jag att man klipper sin häst, och då täckar den.

Jag har inget emot klippning och täckning av häst, men när jag ser hästar utomhus med täcke när det är varmt ute så blir jag irriterad.

Ingen fara!
å jag håller med, man kan bli grymt irriterad när man ser hästar som är rejält påklädda och tydligt är för varma :crazy: :( Jag brukar inte kunna låta bli att fälla nån kommentar om det är någon i stallet det gäller, eller iaf fråga. Det värsta jag vet är folk som gnäller bakom ryggen men inte vågar (på ett snyggt sätt) ta upp det med personen ifråga. Inte för att alla lyssnar :angel: men men :D

Sv: Åhh, alla dessa täcken?

Hej!

Jag tycker väl också att vissa människor täckar sina hästar lite i onödan, men så har jag också jobbat med sagda människor och hört deras anledningar. Hästarna hade täcke redan i juni, ute (mycket tunna täcken) för att de inte skulle sätta så mycket vinterpäls. I stallet var det ju ganska varmt vintertid när hästarna stog inne och de mår inte bra av att vara överhettade av pälsen heller.. Detta gällde naturligtvis bara de tävlingshästar som fanns i stallet, övriga gick otäckade tills de blev klippta.

Min tjej får lång päls vintertid, än så länge har jag inte behövt klippa henne, då hon envisas med att vara skadad på höst/vintern. När hon var i kondition tog det ca 1 timmes skrittpromenad att torka henne. Jag är en sån hemsk människa som släpper ut henne lite svettig och utan täcke av en enda anledning; antingen står hon still i kallstallet (ca 0 till-5 grader), eller så får hon en möjlighet att röra sej om hon fryser ute i hagen (och äta lite smaskig halm). Eftersom jag jobbar har jag ingen möjlighet att ta av och på täcken i tid och otid och då tror jag att det är bättre att inte ha täcke och torka, än att stå med fuktigt täcke och bli kall av det hela dagen.

Sån är jag och så gör vi. / Lavinia, med en än så länge inte sjuk häst trots 3 vintrar på detta sätt..

Sv: Re: Åhh, alla dessa täcken?

hästar som arbetade för fick alltid en foder giva vid sina raster och på så vis torkade dom fortare...skillnad på hur vi använder hästen idag....hästarna förr användes i skog och mark under flera timmar om dagen och blev säkert inte lika svettiga som våra hästar idag som används på ett annat sätt..har täcke på min för att han inte ska sätta så mycke päls och lite av bekvämlighet då han tycker om att rulla sig i värsta leran... men jag tycker att det är upp till var och en hur man vill göra..har också hört att energin som går åt till att torka påverkar konditionen på hästen..vet ej om det är sant :)

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 382
Senast: Stergo
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 637
Senast: Blyger
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 173
Senast: Juli0a
·
Utrustning Min shettis har märkbart varit störd av sin tjocka päls (väldigt kliig, vill rulla sig när hon rör sig etc), men hon har inte kommit...
Svar
16
· Visningar
1 263
Senast: Ise
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka