Jag tror du tänker som mig ungefär.
Men jag tror att det här med täcken, det är viktigt att rannsaka sig själv ibland, oavsett om man är den som Täckar ofta, eller den som aldrig täckar. Alla hästar är individer och det dummaste vi gör är att inte lyssna tillräckligt noga på dem.
Jag både helklipper och täckar min häst.
På hösten och våren är det ofodrat eller tunt fodrat regntäcke, när det är ca 5 plus till 10 minus har hon ett mittemellantäcke och när det är neråt 15 minus eller blåser rejält så har hon sitt tjockaste vintertäcke.
I sommar har hon nån enstaka natt haft täcke, när det regnat som fan och varit riktigt kallt, men då har det åkt av på morgonen.
Jag tycker du har en viktigt poäng där med övergångstäcken.
Det är alldeles för ofta man ser hästar en varm vårdag gå med tjockaste vintertäcket och bara hääänga i hagen, för att det var lite kyligt när de gick ut på morgonen
OFTA ofta pjoskas det med porslinshästar, men det finns också många som faktiskt har koll på sin hästs behov av värme.
Min häst skulle knappast behöva nåt täcke om hon gick oklippt, hon sätter rena rama shettispälsen
men jag klipper henne 2 gånger per vinter, för att alls kunna rida henne mer än i skritt.
Sweet skrev tidigare att ingen häst mår dåligt av att tränas med vinterpäls. heh jag tror inte hon vet hur dumt det lät. Alla hästar är olika och jag kan LOVA att min häst inte mår bra av att tränas med vinterpäls, det märks så oerhört väl att man knappt har samvete att rida henne då. Dels far hon illa av själva pälssättningen, dels blir hon överhettad och helt slut av värmen att motionera i all päls. Att rida henne innan klippning och efter är som natt och dag. Klippa utan att täcka håller nog alla med om är rent ochysst.
Det är nog viktigt att åt båda håll vara flexibel, inte bara säga att jag tycker det är naturligt och bäst utan täcke, eller jag tycker alla hästar fryser utan täcke. Hästen ska må det bästa vi kan åstadkomma för den, inte bara "det ska den tåla".
Men nog är det iaf i mina omgivningar fler som lägger på täcke i onödan än låter hästen gå utan och frysa. Jag har sett en häst som fått hudproblem pga täcken, men den gick med tjockt termoinnetäcke PLUS tjockt vinterutetäcke när det var 0 till 5 minus ungefär
Vanligt hbl, visserligen klippt men inte frusen på nåt sätt. Det såg inte kul ut. Men min dam som går med täcke ca sept till april/maj har då aldrig fått såna problem, men jag försöker täcka med förnuft och efter väder och gärna låta henne stå utan täcke 1 timme i stallet före ridningen, om det inte är väldigt kallt. Man känner ju på musklerna och på hästen om den är kall. Jag sticker ALLTID in handen under täcket ute i hagen varje dag när jag är där för å kolla så det inte är för varmt.
Men det är ju så, hästar har bra mycket svårare för att kyla ner sig om de är för varma, än hålla värmen om de är för kalla.